داریوش قنبری در گفت‌وگو با برنا:

عده‌ای برای منافع حزبی بدون مطالعه متن توافق فقط مخالفت می‌کنند

۱۳۹۴/۰۵/۱۶ - ۱۰:۱۸:۵۸
کد خبر: ۳۰۴۳۳۶
عده‌ای برای منافع حزبی بدون مطالعه متن توافق فقط مخالفت می‌کنند
قنبری: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود مخالفت همه جانبه را با توافق آغاز کرده اند بدون اینکه متن آن را مطالعه کنند و متاسفانه شاهد این هستیم که منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح داده اند.

داریوش قنبری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص مقایسه وضعیت فعلی جمهوری اسلامی ایران در ماجرای هسته ای با کشورهایی مثل لیبی، عراق و کره شمالی توسط برخی رسانه ها و کارشناسان سیاسی، گفت: مقایسه ایران با کشورهای لیبی، عراق و کره شمالی کاملا اشتباه است.

وی اظهار داشت: اولا جایگاه ایران از لحاظ ژئوپولیتیکی با این کشورها متفاوت است و قدرت منطقه ای ما بسیار بالاتر از آن هاست. لازم است این نکته را ذکر کنم که در جریان فروپاشی لیبی انقلاب اخیری که توسط مردم صورت گرفت و با تبع آن مقاومت قذافی و دخالت سایر قدرت ها این کشور را به نابودی کشاند.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: مشکلات عراق و نابود شدن کشور نیز از تقابل نظامی و سیاسی صدام با قدرت های جهانی نشأت می گرفت.

او با اشاره به مقاومت کره شمالی در قضیه هسته ای و کوتاه نیامدن در برابر قدرت های جهانی بیان کرد: کره شمالی امروز به عنوان کشوری شناخته می شود که در مجموع جایگاه مناسبی چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی در منطقه شرق آسیا ندارد. در کنار این تفاوت ها باید توجه کنیم که ایران مثل کره شمالی به دنبال بمب اتم نیست و این را می شود از فتوای مقام معظم رهبری متوجه شد.

وی تاکید کرد: بنابراین وضعیت ایران با این کشورها بسیار متفاوت است.

قنبری با اشاره به بازرسی از مراکز نظامی عراق به بهانه جمع آوری صلاح کشتار جمعی تصریح کرد: این مدل بازرسی از مراکز نظامی عراق باعث شد تا در زمان حمله آمریکایی ها به این کشور تمام زیرساخت های نظامی آن نابود شود اما نباید آن را با وضعیت بازرسی از مراکز هسته ای کشورمان یکی کنیم، زیرا بازرسی ها در عراق صرفا از مراکز نظامی بود بدون مدیریت توسط عراقی ها و کاملا سرزده در حالی که طبق متن برجام بازرسی ها در ایران صرفا از مراکز هسته ای و مناطقی که مشکوک به انجام فعالیت هسته ایست صورت می گیرد و از زمان درخواست تا شروع بازرسی 24 روز فاصله وجود دارد که این به معنای بازرسی مدیریت شده است که امنیت ملی را به هیچ وجه تهدید نمی کند.

وی با اشاره به برچیده شدن تاسیسات هسته ای لیبی گفت: پس از مذاکرات لیبی با قدرت های جهانی قرار بر این شد تا تمام تجهیزات مرتبط با بحث هسته ای از این کشور خارج شود در حالی که طبق توافقنامه ایران و شش کشور نظام جمهوری اسلامی توان هسته ای خود را حفظ می کند و می تواند کار تحقیق و توسعه را در 8 سال آینده ادامه دهد.

قنبری با اشاره به جمله جان کری در مجلس سنا مبنی بر اینکه این بهترین توافق در دسترس برای آمریکاست گفت: این حرف و مخالفت نمایندگان کنگره و برخی کشورهای منطقه نشان دهنده این است که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کسی باج نداده اند و ترازو توافق بیشتر به سمت ایران سنگینی می کند.

این نماینده سابق مجلس در پایان خاطرنشان کرد: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود مخالفت همه جانبه را با توافق آغاز کرده اند بدون اینکه متن آن را مطالعه کنند و متاسفانه شاهد این هستیم که منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح داده اند.

نظر شما