رییس سازمان امور مالیاتی:

تفاهم نامه قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی امضا شد/ آمار ممنوع الخروجی‌ها کاهش یافت/ دلارهای بلوکه شده شامل اخذ مالیات نمی‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۱۱ - ۱۲:۳۳:۴۲
کد خبر: ۳۰۴۶۰۱
تفاهم نامه قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی امضا شد/ آمار ممنوع الخروجی‌ها کاهش یافت/ دلارهای بلوکه شده شامل اخذ مالیات نمی‌شود
عسگری با اشاره به لایحه صندوق فروش گفت: این لایحه در حال حاضر نهایی شده، تقدیم مجلس شده است که در صورت تصویب اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، علی عسگری معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در تیرماه امسال حدود 8500 میلیارد وصولی مالیاتی داشتیم که این درآمد تقریبا معادل وصولی سال قبل بود و تنها تفاوت آن با سال قبل این است که در ارزیابی که در تیرماه انجام دادیم هزار شرکت بزرگ را در سال گذشته و امسال بررسی کردیم، امسال یازده میلیارد مالیات اقراضی داشتند. در بین این شرکت ها دو شرکت اصلی پخش پالایش و نفت در وصولی خود در مالیات ارزش افزوده 2 هزار میلیارد عقب ماندگی دارند که تاثیرگذار در وصولی تیرماه ما بودند. همچنین رشد درآمد مالیاتی در چهار ماه امسال نسبت به سال گذشته چهارده درصد است.

وی در ادامه افزود: در تیرماه امسال حدود چهار میلیون و هشتصد موعدی به ما اظهارنامه مالیاتی دادند که نسبت به سال قبل این تعداد اظهارنامه کمتر شده بود و دلیل آن این بود که اظهارنامه مشاغل خودرو نظیر تاکسی ها را از مالیات معاف کردیم. در تیرماه امسال مشاغل اشخاص حقوقی در اظهارنامه چهاردرصد رشد داشت علیرغم اینکه در سال گذشته با کاهش همراه بود. همچنین در مشاغل بند الف دو درصد رشد مشاغل بند ب شش درصد رشد در اظهارنامه در مشاغل بند ج نیز شاهد رشد بودیم و مشاغل مربوط به املاک نیز نه درصد رشد اظهارنامه داشتند. اما یک دلیل دیگر در کاهش موعدیان این است که برای هر خودرو یک اظهارنامه بدهد یعنی اینکه اگر شخصی ده خودرو دارد تنها یک اظهارنامه ارایه دهد.

وی ادامه داد: در تیرماه امسال می خواستیم که 3.5 میلیون از موعدیان پیش ثبت نام انجام دهند که در ثبت نام دوم آن ها حدود دو میلیون و ششصد هزار نفر بوده که انتظار داریم که موعدیان در ضرب العجل سازمان ثبت، ثبت نام خود را کامل کرده زیرا در غیر این صورت تسهیلات قانونی آن ها لغو خواهد شد.

عسگری با اشاره به طرح جامع بیان کرد: موعدیان می توانند با امضای الکترونیکی اظهارنامه خود را ارایه دهند که البته تعداد آن ها کم است. همچنین امسال در زمان ارایه اظهارنامه اعلام گردید که افراد می توانند قبوض خود را به صورت اینترنتی پرداخت کنند که حدود یک میلیون صد و شش هزار قبض الکترونیکی توسط موعدیان واریز شده است و این نشان می دهد اگر موعدیان بخواهند به صورت الکترونیکی می توانند مبالغ خود را پرداخت کنند و این ظرفیت در نظام الکترونیکی فراهم شده است و حدود 225 میلیارد تومان به صورت اینترنتی در تیرماه پرداخت شد و موعدیان مطمئن باشند که در ایجاد این سیستم الکترونیکی مبالغ پرداخت شده دقیقا در پرونده آن ها می نشیند.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: ما طرح جامع را در راستای برنامه های قبل دنبال می کنیم و ده استان دیگر هم پیاده سازی خواهد شد و بقیه استان ها نیز در نیمه دوم امسال مشمول این طرح خواهند شد؛ بنابراین ده استان در تیرماه برای پیاده سازی طرح جامع در لیست ما قرار دارند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به نرم افزار جدید فرایند مالیاتی گفت: نرم افزار جدید فرآیند مالیاتی را وظیفه ای می کند یعنی اینکه در هر مرحله مامور مالیات کار مالیاتی یک بخش را به اتمام می رساند و آن را برای تکمیل پرونده به شخص دیگری می دهد تا به وضعیت برسد و در چارچوب طرح جامع فرآیند کار وظیفه ای بوده، تقسیم کار انجام می شود و کار مرحله به مرحله دنبال می شود.

عسگری در خصوص فرار مالیاتی گفت: اتباع بیگانه چند دسته هستند؛ یک سری از این اتباع در قالب شرکت های خارجی هستند و این ها از مالیات فرار نمی کنند و جرأت عدم پرداخت ندارند. اما افغانی ها که عمدتا کارگرند این ها موعدی ما نیستند ولی اگر برای شرکت های پیمان کاری فعالیت می کنند مالیات از حقوق آن ها کسر می شود. اما اگر فعالیت متفرقه داشته باشند و قابل شناسایی نباشند ممکن است نتوانیم مالیات از آن ها بگیریم. گردشگران نیز قرار نیست که مالیات بدهند. ما حتی آژانس هایی که گردشگر می آورند را معاف می کنیم. حال اگر یک گردشگر به هتلی رفته و غذا بخورد مالیات ارزش افزوده خود را پرداخت می کند البته فرقی بین ایرانی و خارجی در این مقطع وجود ندارد. اگر کالایی که گردشگر از ایران بخرد و موقع خروج فاکتور بیاورد می تواند مالیات از ما درخواست کند.

عسگری با اشاره به عقد تفاهم نامه مشترک بین سازمان امور مالیاتی و قوه قضاییه بیان کرد: این تفاهم نامه از چند ماه قبل امضا شده که برای همکاری های سازمان مالیاتی و قوه قضاییه برای جلوگیری از فرار مالیاتی است. در همین راستا کمیته ای تشکیل شده و مشکلات پیش آمده را دنبال می کند.

 وی در ادامه درباره نگرانی اینکه ممکن است که مالیات بر ارزش افزوده به دست سازمان امور مالیاتی نرسد، گفت: من اطمینان می دهم که بیش از نود درصد مالیات هایی که مردم پرداخت می کنند، سازمان مالیاتی دریافت می کند. در سال های اخیر در رسیدگی به عدم پرداخت مالیات مشکل داشتیم که در حال حاضر با جذب نیروی لازم این مشکل را برطرف کردیم.

عسگری با اشاره به لایحه صندوق فروش اظهار داشت: این لایحه در حال حاضر نهایی شده، تقدیم مجلس شده است که در صورت تصویب اجرا خواهد شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی که افزایش مالیات برای برخی افراد به ناحق اجرا می شود، گفت: در زمان تشخیص مالیات مدعی بگوید که این مالیات زیاد است ممکن است ما پس از بررسی درصدی از آن را کاهش دهیم و مالیات را ببندیم؛ اما در جایی دیگر ممکن است افراد بگویند که مالیات آن ها زیاد است اما ما تشخیص دهیم که حتی کم هم بوده، که در این صورت ممکن است این فرد اعتراف هم بکند. اما در این بین افرادی هستند که خود موعدیان به ما گزارش می دهند که از ما مالیات زیاد می گیرند وقتی ما اعتراض می کنیم به ما می گویند که ما مالیات شما را کم می کنیم اما در ازای آن یک مبلغی را از شما دریافت می کنیم که در این صورت هم با خاطیان برخورد خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مصالح فروشان ساختمانی دو دسته هستند، یکی خورده فروشان که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند و دیگری عمده فروشان است که مشمول این قانون هستند که گاها فاکتور صادر نمی کنند تا مالیات ندهند که در این صورت با آن ها مطابق قانون برخورد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای قانون ملاک برای ما قانون است، گفت: ما اگر به نقطه ای برسیم که کسی قانون را اجرا نمی کند قطعا سخت گیری خواهیم کرد. اما گاها در دریافت مالیات ممکن است یک واحد تولیدی بسته به شرایطی که بخش تولید دارد ما مالیات آن را تقسیط کنیم. البته این را قبول داریم که در کشور فرار مالیاتی وجود دارد و اگر افرادی که حتی درآمد کتمان شده دارند نیز متوجه آن شویم به صورت قانونی با آن ها برخورد خواهیم کرد.

عسگری در پاسخ به سوالی در این باره که چرا با توجه به رکود شاهد افزایش مالیات هستیم گفت: ما مالیات را بر اساس قیمت جاری در اقتصاد بررسی می کنیم که معادل نرخ تورم به اضافه رشد اقتصادی است یعنی اگر تورم پارسال 15.5 تا 16درصد بوده و 3 درصد رشد اقتصادی داشتیم، کف مالیاتی 19درصد خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که آیا دولت برای حذف اقشار پردرآمد از سازمان امور مالیاتی اطلاعاتی دریافت کرده است، گفت: اینکه دولت نیازمند دسترسی به اطلاعات است امری طبیعی است اما تا الان دولت اطلاعاتی از ما دریافت نکرده است ولی اگر حاکمیت نیازمند اطلاعات باشد به آنان پاسخ می دهیم اما این به آن معنا نیست که اطلاعات موعدی را به هر کس بدهیم، مگر حاکمیت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در برخی شهرها به دلیل عدم توانایی مالیاتی، مغازه ها بسته شده است، گفت: من این مطلب را خیلی قبول ندارم که صرفا بعضی به دلیل عدم پرداخت مالیات مغازه اش بسته شده باشد. اگر حتی به همان مغازه مراجعه کنید آن مغازه در ازای مالیات چند برابر اجاره می دهد.

وی با اشاره به راه اندازی پلیس مالیاتی گفت: ما اخیرا یک هماهنگی با نیروی انتظامی انجام دادیم و با افرادی که پول شویی می کنند و یا فاکتور سوری صادر می کنند آن ها را شناسایی کنیم و نیروی انتظامی افرادی دارد که می تواند به ما کمک کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که فراریان مالیاتی چقدر به نهادهای حکومتی وابسته هستند، گفت: فرار مالیاتی شامل همه می شود اما ما این را به جای خاصی منتسب نمی کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دلارهای بلوکه شده مشمول مالیات می شود، گفت: دلار مال خزانه است و هر موقع به درآمد تبدیل شد از آن مالیات می گیریم و ما از پول مالیات نمی گیریم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت: 45 درصد مالیات ایران از 1500 شرکت دریافت می شود و این در حالی است مالیات مربوط به شهر تهران معادل 55 درصد است که 1500 پرونده بیشتر ندارد. استان های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس 80 درصد مالیات ایران را پرداخت می کنند.

معاول وزیر امور اقتصادی و دارایی، 14 هزار میلیارد تومان را کف فرار مالیاتی عنوان کرد و گفت: 200 هزار میلیارد تومان هنوز زیر چتر مالیات قرار ندارند و این در حالی است که تولید ناخالص داخلی کشور معادل هزار هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی، مالیات واقعی دریافتی از تولید ناخالص داخلی باید 15 درصد باشد که این رقم هم اکنون تنها هفت درصد است، بنابراین اقتصاد ایران ظرفیت دریافت مالیات تا حدود 150 هزار میلیارد تومان را دارد اما با شاخص هفت درصد مالیات دریافت می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چگونگی دریافت مالیات از موسسات غیرمجاز، گفت: براساس هماهنگی های قانونی در صورتی که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از بانک مرکزی مجوز داشته باشند، هزینه مالی فرد وام گیرنده قابل قبول خواهد بود اما اگر موسسه مجاز نباشد هزینه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه سپرده بانکی از مالیات معاف است، گفت: اگر موسسات غیرمجاز باشند مشمول مالیات می شوند و از درآمد موسسه مالیات دریافت خواهد شد.

ئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص آمار ممنوع الخروجی در کشور بیان کرد: آمار ممنوع الخروجی هایی که به خاطر بدهی های مالیاتی از کشور ممنوع الخروج شده بودند نسبت به پارسال کاهش یافته است. روند خروج از فهرست ممنوع الخروجی ها سه برابر شده است یعنی خیلی از بدهکاران مالیاتی خود را با نظام مالیاتی تطبیق داده و بدهی های مالیاتی خود را پرداخت کرده اند . همچنین فهرست ورودی ها به ممنوع الخروجی های کشور به خاطر بدهی های مالیاتی خوشبختانه روند کاهشی یافته است.

 

نظر شما
نظرات
hogogi
|
-
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
مطابق قانون 103 مالیاتها وکلای دادگستری مکلفند میلغ حق الوکاله را در وکالتنامه قید نموده و معادل 5 % آنرا تمبر باطل نمایند .

مشاهده میگردد وکلای محترم بر خلاف قانون فوق مبلغ حق الوکاله را کمتر از مبلغ دریافتی اعلام نموده و نتیجتا تمبر کمنری را باطل نموده عملا موجبات ضایع شدن حق الناس و در آمد بیشتر برای خودشان را فراهم میاورند.
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز