ظریف در مصاحبه با السفیر:

معضلات منطقه‌ای مهم‌تر از مسئله هسته‌ایست/ هفته آینده به ترکیه می‌روم

۱۳۹۴/۰۵/۲۲ - ۱۱:۳۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۷۷۹۵
معضلات منطقه‌ای مهم‌تر از مسئله هسته‌ایست/ هفته آینده به ترکیه می‌روم
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ایران از دیپلماسی لبخند در تعامل با کشورهای عربی هم استفاده می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد جواد ظریف در مصاحبه با «روزنامه السفیر» بر تمایل تهران برای همکاری و تلاش به نفع ملت های منطقه تاکید کرد و گفت: ما امیدواریم حل پرونده هسته ای ایران تاثیر مثبتی در حل و فصل پرونده های منطقه داشته باشد.

ظریف افزود: به اعتقاد ما مسئله هسته ای مسئله ای حاشیه ای بود که حل و فصل شد، اما مسئله واقعی و اساسی مربوط به این منطقه است. ما به همکاری و تلاش به نفع این منطقه و ملت های آن تمایل داریم. ما امیدواریم تلاش ها به نفع همه کشورهای منطقه باشد.

وی علت تعویق سفرش به ترکیه را سفر به لبنان دانست و گفت: نمی توانستم با مقامات ترکیه در مدت زمانی کوتاه دیدار کنم و هفته آینده به این کشور سفر خواهم کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا دیپلماسی لبخند که تهران در مذاکره با غرب درباره پرونده هسته ای از آن استفاده می کرد، برای گفتگو با عربستان سعودی هم مناسب است؟ گفت: ما از صمیم قلب برای دوستانمان در منطقه لبخند می زنیم.

وزیر امور خارجه ایران درباره ابراز تردید عربستان سعودی درباره حسن نیت تهران در منطقه و متهم کردن آن به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه افزود: ما معتقدیم دوستان ما در عربستان باید واقعیت ها را آنطور که هست ببینند. ما با مشکلات زیادی روبرو شدیم و آنها را تحمل کردیم. ما با رنج های بزرگی از طرف همسایگان مان روبرو شدیم. این ما نبودیم که از صدام حسین علیه سعودیها حمایت کردیم، بلکه آنها بودند که از صدام حسین در جنگ علیه ما حمایت می کردند. اگر قرار باشد کسی طرف دیگر را راضی کند آنها هستند که باید ما را راضی کند. البته ما چنین خواسته ای را مطرح نکرده ایم.

محمد جواد ظریف ابراز امیدواری کرد پیامدهای پرونده هسته ای تاثیر مثبتی داشته باشد و پرونده های منطقه هم حل و فصل شود.

ظریف در این مصاحبه از روزنامه السفیر برای انتشار مقاله اش تشکر کرد و گفت: امیدوارم پیامی که در این مقاله وجود داشت به منطقه رسیده باشد، زیرا منطقه به آن نیاز دارد.

وی درباره علت لغو سفرش به ترکیه گفت: سفرم به ترکیه کوتاه می شد. من به لبنان سفر کردم تا با تمام سلام نخست وزیر این کشور پیش از سفر او به اردن دیدار کنم. رجب طی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول و احمد داود اوغلو نخست وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور در آنکارا بودند و دیدار با هر سه نفر آنها در مدت کوتاه امکان پذیر نبود. من هفته آینده به ترکیه سفر خواهم کرد تا بتوانم دیدارهای زمان بندی شده و فشرده خود را انجام دهم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه ای ها از توافقنامه هسته ای خوشحال هستند با لبخند گفت: بله آنها از صمیم قلب خوشحال هستند و امیدوارم همه منطقه از این توافق خوشحال باشد. به جز بنیامین نتانیاهو همه باید از این توافقنامه خوشحال باشند.

نظر شما