لاریجانی:

تصمیم نظام در مساله هسته‌ای سنجیده بود

۱۳۹۴/۰۵/۲۶ - ۱۰:۱۲:۱۶
کد خبر: ۳۰۸۸۲۸
تصمیم نظام در مساله هسته‌ای سنجیده بود
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که تصمیم نظام در مساله هسته ای سنجیده بود، تصریح کرد: در شرایط کنونی در آمریکا و غرب دو گروه درخصوص توافق هسته‌ای با ایران طرف هستند؛ یک گروه معتقدند مذاکره با ایران غلط بوده و باید تحریم‌ها تشدید شود تا ایران آسیب ببیند و گروه دوم عقیده دارد که باید از این فرصت‌ها در بحث مذاکرات استفاده می‌شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت،  علی لاریجانی صبح امروز -دوشنبه 26 مرداد- در شانزدهمین اجلاس سالانه سازمان بسیج اساتید در مشهد مقدس گفت: با توجه به اینکه بنده بیش از 20 سال است که با مسائل امنیتی کشور آشنا و در ارتباط هستم، تصور می کنم که نظام در مسائل استراتژیک از جمله مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی عموماً درست عمل کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: ممکن است دولت‌ها در برخی امور نقش داشته باشند، اما موضوعات استراتژیک کشور توسط رهبر معظم انقلاب هدایت می‌شد از طرف دیگر هر چند نهادها در موضوعات و مسائل نقش دارند، اما جایگاه هدایت به وسیله رهبر معظم انقلاب بوده و در کل از یک عمق برخوردار است.

وی ادامه داد: در مسئله هسته‌ای موارد مختلفی مطرح بوده و برجام دارای نقاط قوت و ضعف است، حال این سوال مطرح است که چرا آمریکا و غرب اصرار داشتند که در درون مذاکرت، موضوعات به نتیجه برسد؟ که این موضوع نشان‌دهنده شرایط و نتایج عملکرد ما است.

لاریجانی تصریح کرد: در شرایط کنونی در آمریکا و غرب دو گروه درخصوص توافق هسته‌ای با ایران طرف هستند؛ یک گروه معتقدند مذاکره با ایران غلط بوده و باید تحریم‌ها تشدید شود تا ایران آسیب ببیند و گروه دوم عقیده دارد که باید از این فرصت‌ها در بحث مذاکرات استفاده می‌شد تا در درون مذاکرات به توافق نهایی برسیم و  این گروه اعلام می‌کند که فشار به ایران بی‌فایده بوده است، همچنین تحریم‌ها هیچ تاثیری در روند فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نداشته است، همچنین آنها می‌گویند که ما در مسائل مختلف به ویژه موضوعات منطقه‌ای نیازمند ایران هستیم.

در ادوار مختلف مذاکرات هسته‌ای حق غنی‌سازی از سوی طرف غربی مورد پذیرش واقع نمی شد

رییس مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: من معتقدیم که تصمیمی که نظام در مسئله هسته‌ای گرفت اقدامی به موقع و سنجیده بود که البته این استراتژی و تصمیم مربوط به این دولت نبوده و به انتهای دوران دولت قبل برمی‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین در آن دوران آنها تقاضای انجام مذاکرات را دادند و حتی ما برای آغاز مذاکرات شروطی را مانند پذیرش غنی‌سازی ایران از سوی غرب را مطرح کردیم که مورد قبول واقع نشد این در حالی است که در ادوار مختلف مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی آنها به هیچ وجه زیر بار موضوع پذیرش غنی‌سازی از سوی ایران نمی‌رفتند و می‌گفتند که جمهوری اسلامی نیازی به غنی‌سازی ندارد.

لاریجانی تصریح کرد:در آن زمان نیز اعلام می‌کردیم که براساس معاهده ان‌پی‌تی ایران می‌تواند در زمینه غنی‌سازی، تحقیق و توسعه برنامه‌های هسته‌ای فعالیت کند.

لاریجانی گفت: پذیرش حق غنی‌سازی ایران از سوی غرب نشان‌دهنده آن است که کشورهای اروپایی و آمریکایی متوجه شده‌اند که ایران در زمینه‌های مختلف روحیه پیش‌رونده و رو به جلو دارد، از این‌رو قطعاً مسائلی مانند ایستادگی، دقت‌نظر،‌ استقامت و پایداری موجب شد که ایران به اهدافش رسیده و غرب در راه بازدارندگی ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود موفق نشود.

وی افزود:از طرف دیگر ایران با همه شیطنت‌ها و سنگ‌اندازی‌های کشورهای غربی، به توفیقات ارزنده و خوبی دست پیدا کرد و آنها متوجه شدند که مشکلاتشان بدون نقش‌آفرینی ایران حل نمی‌شود.

واقعیت‌های ایران خود را به خواسته‌های ناحق غربی‌ها تحمیل کرد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه امروزه رویکرد آمریکا نسبت به ایران همانند رویکرد این کشور نسبت به چین در سال‌های قبل می‌باشد، بیان کرد: آمریکا سال‌ها برای جلوگیری از قدرت‌گرفتن چین با این کشور مقابله می‌کرد، اما در نهایت ایالات متحده چین را به‌عنوان یک قدرت بزرگ پذیرفت. اینجا این سوال مطرح است که آیا اتفاقات و مذاکرات اخیر به این معنا است که ایران و این کشورها یک راه را دنبال می‌کنند؟ که قطعاً جواب خیر است، زیرا ایران همواره راه خود را دنبال کرده و آنها هستند که با ما نیاز دارند.

وی در این خصوص ادامه داد: به طور مثال ما صدام را یک عنصر ناخلف در منطقه می‌دانستیم و بر سر این موضوع در کشور اختلاف‌نظری وجود نداشت، اما بعد از ورود آمریکا به عراق، آنها متوجه اشتباه استراتژیک خود شدند که جمهوری اسلامی در آن دوران راه و رویکرد خود را دنبال کرد و همین سیاست داهیانه ایران سبب شد که آنها در رسیدن به اهداف خود در منطقه توفیق نداشته باشند.

 لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در رابطه با مسائل، راه و استراتژی خود را دنبال می‌کند، افزود: قطعاً در مسئله هسته‌ای، نظام و در رأس آن رهبر معظم انقلاب با تیزهوشی و فراست، نقش اساسی داشته‌ است. از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب از ابتدا از تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کردند، حتی زمانی که غرب می‌خواست روی فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ما خط قرمز بکشد، رهبر معظم انقلاب و ملت ایران، ایستادگی کردند تا امروز که هم برنامه‌ هسته‌ای خود را داریم و هم آنها مجبور به لغو تحریم‌های خود هستند البته دستاورهای امروز قابل نقد و بررسی بوده و کارشناسان می‌توانند به ارزیابی این موضوعات بپردازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسائل هسته‌ای منهای حوادث دیگر نشان داد که واقعیت‌های ایران خود را به خواسته‌های ناحق غربی‌ها تحمیل کرد، همچنین چارچوب حرکتی نظام باعث شد که دستاوردهای راهبردی مانند مسئله هسته‌ای، پیشرفت تکنولوژی، مسائل منطقه‌ای و مسائل الهام‌بخش انقلاب اسلامی برای کشور به دست آید.

بیداری اسلامی با سرکوب متوقف نمی شود

وی با اشاره به عوامل و شرایط افزایش قدرت ایران در سطح منطقه، جهان اسلامی و عرصه جهانی افزود: یکی از این عوامل رشد معنوی انقلاب اسلامی، تفکر اسلامی،‌ فرهنگ دینی و الهام‌بخشی انقلاب بود که این موضوع بارها در قانون اساسی و همچنین وصیت‌نامه رهبر کبیر انقلاب ذکر شده است و قطعا این عوامل زمینه‌ساز پیدایش بیداری اسلامی در منطقه شد.

لاریجانی با بیان اینکه قطعاً حقیقت بیداری اسلامی در بطن جوامع اسلامی وجود دارد، گفت: یقیناً با سرکوب نمی‌توان این جریان را متوقف کرد، مگر شاه با سرکوب جوانان انقلابی توانست موفق شود که امروز شاهان منطقه بتوانند با این رویه موفق شوند؟

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: قطعاً در مسئله رشد معنوی نخست باید نقاط ضعف خود را شناسایی و ترمیم کنیم، از این‌رو باید بدانیم که این مقوله یک سنت الهی است همچنین از بُعد محاسبات مادی نیز می‌بایست نقاط ضعف خویش را شناسایی و آنها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقاط ضعف جوامع امروزی فقدان معنویت به افراد آن است، گفت: افراد در جوامع غربی سرگردانند و قطعاً تفکر اسلامی می‌تواند این خلأ را پر کند از طرف دیگر تکیه بر فرهنگ اسلامی جایگاهی خاصی و قابل اتکا در اسلام دارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این راه درست است. همچنین ایران با اتکا به مسائل الهام‌بخش در انقلاب توانست مشکلات خود را حل و یک تئوری مقاومت را ایجاد کند، و با به‌کارگیری این نوع تفکر توانست در جنگ  تحمیلی پیروز و در مسئله هسته‌ای مقاومت و ایستادگی کند و همین سبب شد انقلاب ما به یک الگوی منطقه‌ای تبدیل شود. البته رسیدن به این نتایج، زحمات و ایستادگی‌های بسیاری را می‌طلبد.

لاریجانی با بیان اینکه کشور در همه شرایط و با روی کار آمدن هر دولتی باید به مسئله الهام‌بخش بودن انقلاب توجه کند، تصریح کرد: خوشبختانه در کشور دانشگاه‌ها توسعه پیدا کرده، جهش‌های بسیاری رخ‌ داده، زمینه‌های خوداتکایی ایجاد شده و در مسائل علمی به رشد بسیاری دست پیدا کرده‌ایم، اما متاسفانه این بخش همچنان دچار نقایصی است.

وی در این خصوص ادامه داد: به طور مثال هنوز بحث دانش و پژوهش به مقوله تولید متصل نشده و نتوانسته‌ایم اتصالی میان دانشگاه‌ها و حوزه تولید ایجاد کنیم که این مقوله یک خلأ بسیار مهم است. البته برای رفع این مشکل در چند سال اخیر مدل‌های بسیاری مانند ایجاد دفتر ارتباط میان صنعت و دانشگاه و یا افزایش حجم اعتبارات پژوهشی، ارائه و اجرایی شد، اما کشور در این حوزه و با این اقدامات به توفیق چندانی دست پیدا نکرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ریشه‌یابی این مشکلات گفت:این موضوع دلایل بسیاری مانند مشکلات اقتصادی کشور و همچنین اتکا به درآمدهای نفتی دارد، از این‌رو متاسفانه مدیران ما در شرایط کنونی نیازی احساس نکرده و به نوعی به مدیر هزینه‌ای تبدیل شده‌اند. همچنین نه اقتصاد رقابتی واقعی در کشور وجود دارد تا از این طریق از علوم و پژوهش‌ها استفاده شود، و نه بودجه دانشگاه‌ها به ارتباط صنعت مربوط می‌شود تا دانشگاه‌ها برای توسعه روابط خود با بخش تولید انگیزه پیدا کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای قانونگذاری جهت مرتبط کردن بخش تولید و اقتصاد با علم و دانش خبر داد و گفت: کشور در این حوزه نیازمند مجاهدت است و باید برای تحقق این موضوع، فرمول ارتباطی جدیدی پیدا شود. از طرف دیگر قطعاً مقوله علم و فناوری یکی از ضروریات توسعه کشور در آینده است، از این‌رو باید اشکالات در این حوزه رفع شود تا جهش در کشور ایجاد شود.

افزایش 20 درصدی حقوق و کاهش میزان درآمدهای نفتی مشکلات اقتصادی کشور را تصریح می کند/طرح های عمرانی باید به مردم واگذار شود

لاریجانی با بیان اینکه حرکت پیش‌رونده کشور در آینده نیازمند تحقق و استقرار اقتصادی قوی است، بیان کرد: براساس سخنان شهید مطهری اگر اقتصاد سالم نداشته باشیم، نمی‌توانیم به اهداف عالیه اسلام برسیم، از طرف دیگر کشور در شرایط کنونی دچار مشکلات بسیاری است.

وی افزود: به طول مثال به علت افزایش حجم بودجه جاری بسیار فربه شده که این موضوع موجب کاهش چشمگیر بودجه عمرانی شده است. براساس آمارها در سال گذشته میزان بودجه کل کشور 180 هزار میلیارد تومان بود که در این میان حدود 150 هزار میلیارد تومان به بودجه جاری و تنها 30 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی کشور اختصاص یافت. امسال نیز با توجه به افزایش 20 درصدی حقوق و کاهش میزان درآمدهای نفتی این مشکلات تشدید می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اقتصادی کشور عدم اتکا به تولید داخل است، تصریح کرد: البته در این حوزه حرکت‌هایی آغاز شده، به طور مثال گروه‌های بسیج، شرکت‌های دانش‌بنیانی را تاسیس کرده‌اند اما قطعاً حل این مشکلات و موانع نیازمند وفاق ملی و اقتصاد دروان‌زا است. از طرف دیگر در برخی بخش‌ها بخاطر تشدید تحریم‌ها، اصلاحاتی صورت گرفت اما این اقدام فراگیر نبوده، بنابراین باید همه همفکر شده تا اقتصاد سالم محقق شود.

رکن اقتصاد سالم،‌ اقتصاد مولد و زاینده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکن اقتصاد سالم،‌ اقتصاد مولد و زاینده است، گفت: متاسفانه اقتصاد ما مردمی نیست، همچنین این موضوع قابل توجه است که ما یک جزیره مستقل نیستیم و باید رویکرد و عملکرد خود را با دیگران مقایسه کنیم. به طور مثال کل صادرات ما به همراه صادرات فرآورده‌های نفتی حدود 50 میلیارد دلار است و این در حالی است که یک کشور دیگر که این ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها را ندارد همانند ما موفق به کسب درآمد 50 میلیارد دلاری از صادرات غیرنفتی شده است.

وی بر لزوم مردمی کردن اقتصاد تاکید کرد و افزود: طرح‌های عمرانی براساس قانون باید به مردم واگذار شده تا رکود رفع شود. از طرف دیگر در حوزه اقتصاد در شرایط کنونی کشور به همفکری نیاز دارد. 

لاریجانی با انتقاد از محقق نشدن کامل سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، گفت: متاسفانه به علت اجرای ناقص این سیاست‌ها، شرکت‌های دولتی به شرکت‌های شبه‌دولتی تبدیل شده‌اند. از طرف دیگر یکی از عناصر تبدیل ایران به قدرت منطقه‌ای مسئله اقتصاد است، از این‌رو با داشتن راهبردی مشخص، رفع مشکلات و همفکری می‌توانیم به این اهداف برسیم. همچنین رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که حضور در میدان اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه، یک نوع جهاد است.

وی با اشاره اهمیت و ارتباط دو مسئله عقلانیت و مقبولیت بیان کرد: قطعاً این دو برای نظام مهم هستند، از این‌رو ممکن است یک دولت حرکت مقبولی انجام دهد، اما عقلانی نباشد که این موضوع برای اهداف زودگذر است و فایده‌ای ندارد. از طرف دیگر تکیه بر مسئله مردم‌سالاری یک امر اولیه و اساسی به شمار می‌آید و ثانویه نیست، از این‌رو مردم‌سالاری در کشور موجب پایداری نظام شده و هر اقدامی که زمینه تزلزل این حوزه را فراهم کند، به نظام ضربه زده است.

عقلانیت با شعارزدگی سازگار نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر فعل سیاسی باید پیشینه عقلانی داشته باشد، تصریح کرد: کارگزاران حکومت باید این لیاقت را داشته باشند که افعالشان مبتنی بر عقلانیت باشد، بنابراین ما در شرایط کنونی به مجاهدت نیاز داریم تا کشور به یک توسعه طولانی مدت دست یابد، از این‌رو شاید برخی اقدامات اقتصادی مقبولیت ایجاد کند، اما تاثیرگذار نبوده و زودگر باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئله عقلانیت با شعارزدگی سازگار نیست، گفت: متاسفانه در جامعه این موج‌ها و اقدامات وجود دارد که درنهایت جلوی تحرکات عمیق و اساسی را می‌گیرد، بنابراین مسئله عقلانیت باید جایگزین احساسات زودگذر شود. البته من روحیه حماسی را برای جامعه لازم می‌دانم اما حرکت احساسی که روی عقلانیت حرکت نکند را درست نمی‌دانم.

درحوزه اقتصاد باید واقع‌بین باشیم تا مشکلات رفع شود

وی ادامه داد: درحوزه اقتصاد باید واقع‌بین باشیم تا مشکلات رفع شود،از این‌رو ایجاد فهم مشترک لازمه تحقق اقتصاد عقلانی است. از طرف دیگر وحدت درونی کشور امری ضروریست، البته در درون جامعه مبتنی بر دموکراسی همواره اختلاف‌نظر وجود دارد، ولی نظام جمهوری اسلامی دارای محور ارزشمندی به نام رهبری است. از این‌رو اگر اختلاف‌نظرها به دشمنی نینجامد و اقدامات و عملکردها در چارچوب نظام باشد، این موضوع مفید است، اما متاسفانه گاهی این اقدامات چارچوب‌ها را کنار می‌زند.

رئیس قوه مقننه کشورمان بر لزوم توجه به مسئله وفاق درونی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، شرایط منطقه بحرانی است و من فکر می‌کنم یکی دو کشور منطقه، وظیفه اصلی آتش‌افکنی در منطقه را برعهده دارند. از طرف دیگر با توجه به بحران منطقه‌ای و مسائل مربوطه نیازمند وفاق در اصول نظام هستیم و باید در این حوزه تدبیری اندیشیده شود. اگر ما دیدمان نسبت به اهداف، وسیع‌تر باشد، راه‌ها بازتر خواهد شد، از این‌رو نباید خود را مشغول مسائل کوچک کنیم.

در پایان این مراسم لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با خانواده شهدای هسته‌ای دیداری کوتاه داشت.

نظر شما