احمدی در گفت‌وگو با برنا:

شورای نگهبان انتخابات را دو مرحله‌ای کرد/ حدود اختیارات شورای نگهبان تعریف شود

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۲:۳۲:۱۴
کد خبر: ۳۱۰۱۹۴
شورای نگهبان انتخابات را دو مرحله‌ای کرد/ حدود اختیارات شورای نگهبان تعریف شود
احمدی گفت: در مجلس اول شورای نگهبان شروع به کار نکرده بود ولی ما مجلسی پویا و متکثر داشتیم که بسیار کارساز و ماندنی در تاریخ بود و از همه طبقات اجتماع در آن نمایندگانی وجود داشتنند.

دکتر نعمت احمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در باره سخنان اخیر رئیس جمهوری در جمع استانداران در مورد نحوه اجرای انتخابات گفت: صحبت رئیس جمهوری درباره تعریف وظائف شورای نگهبان و هیات های اجرائی دولت دارای پایه حقوقی و سابقه تاریخی و عملی هم در دنیا و هم در ایران است.

وی تصریح کرد: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی رئیس جمهور عالی ترین مقام کشور بعد از مقام معظم رهبری است و اجرای قانون اساسی کشور و همچنین اجرا و برگزاری انتخابات در کشور به عهده قوه مجریه و وزارت کشور بوده و وظیفه نظارت بر نحوه اجرا هم برعهده شورای نگهبان است.

این حقوقدان برجسته کشور تصریح کرد: طبق مشروح مذاکرات خبرگان ترس از به وجود آمدن شرایط زمان رژیم پهلوی و دخالت های آشکار و پنهان و تغییراتی که شاه و نهادهای قدرمند در ترکیب افراد می دادند باعث شد که برای عدم بروز چنین اتفاقاتی نهادی نظارتی به نام شورای نگهبان که بر شیوه انتخابات نظارت می کند تاسیس شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در دوره اول، دوم و سوم هم شورای نگهبان همانگونه که جناب روحانی هم گفت، چشم بود و انتخابات را وزارت کشور برگزار می‌کرد و شورای نگهبان تنها یک نظارت استدلالی داشت به این نحو که در مورد افراد نامزد شرکت در انتخابات تنها از نهادها  و مراجع ذی ربط استعلام می گرفت که آیا این فرد اجازه شرکت در انتخابات را دارد و محرومیتی از حقوق اجتماعی دارد یا خیر و اگر جواب بله بود پس حق شرکت در انتخابات را داشت.

احمدی تاکید کرد: در مجلس اول شورای نگهبان شروع به کار نکرده بود ولی ما مجلسی پویا و متکثر داشتیم که بسیار کارساز و ماندنی در تاریخ بود و از همه طبقات اجتماع  در آن نمایندگانی وجود داشتنند.

احمدی گفت: از مجلس سوم شورای نگهبان طبق تفسیری که از اصل 99 قانون اساسی انجام داد نظارت استدلالی خود را به نظارت استصوابی تبدیل کرد و هیئت‌های نظارتی به این منظور دائر کرد و عملا انتخابات را به دو مرحله تقسیم کرد.

وی ادامه داد: مرحله اول مرحله گزینش توسط شورای نگهبان بود که طبق تعریق این شورا باید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان احراز و تائید شود که طبق تعریف کلمه احراز می‌توان خیلی از افراد را رد صلاحیت کرد بدون اینکه به این افراد دلیل رد صلاحیتشان گفته شود. خیلی از افراد ردصلاحیت شده خودشان هم دلیل رد صلاحیتشان را نمی‌دانند و تنها پاسخی که از شورای نگهبان دریافت می کنند این است که صلاحیت شما برای شورای نگهبان محرز نشده است .مرحله دوم هم انتخاب شدن توسط مردم در انتخابات است که مردم هم باید کاندیداهایی را که شورای نگهبان انتخاب کرده و صلاحیتشان احراز شده انتخاب کنند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: نکته جالب دیگر در این موضوع نامزد شدن چند نفر از اعضای شورای نگهبان برای انتخابات خبرگان رهبری است که صلاحیت این افراد توسط خودشان تایید می شود.

وی در پایان صحبتهایش گفت: به نظر بنده راه برون رفت از این بن بست اصلاح قانون انتخابات توسط شخص رئیس جمهوری است و جناب روحانی باید این اصلاحیه را به شکل یک لایحه به مجلس بدهد. در این اصلاحیه باید  محرومیت از حقوق اجتماعی و حدود اختیارات شورای نگهبان تعریف شود.

نظر شما