ترور نخبگان سوریه چه هدفی را دنبال می‌کند؛

نخبه کشی در سوریه

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۲:۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۱۰۲۱۷
نخبه کشی در سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، روزنامه لبنانی السفیر روز شنبه در مطلبی نوشت:

خالد الاسعد رئیس سابق اداره آثار باستانی و موزه های تدمر و متولد سال 1934 میلادی 9 سال قبل از کشته شدن، کتابی با عنوان " زنوبیا ، ملکه تدمر و شرق" در 14 فصل تألیف کرده بود و با شهادتش در روز 18 اوت 2015 پانزدهمین فصل کتابش را نوشت .

ترور 1

جسد بی سر خالد الاسعد از ستون یکی از خیابان های شهرش تدمر آویزان شد و اتهاماتی که داعش به وی نسبت داد ، همکاری با نظام حاکم و روابط دوستانه با یکی از افسران ارتش سوریه و مشارکت در کنفرانس های " کفرآمیز" بود

هم اکنون سؤال اینجاست که چه کسی از این همه انفجار تروریستی ، ترور و تخریب نفع می برد؟ و چه کسانی از ترور نیروهای نخبه سوریه و تلاش برای عقب نگه داشتن این کشور سود می برند؟ تعدادی از دانشمندان بزرگ ، افسران ، فرماندهان ، خلبانان ، دانشگاهیان و مخترعان رشته های مختلف از زمان آغاز بحران سوریه ترور شده اند .

چهار مهندس انرژی هسته ای و برق سوریه روز 10 نوامبر 2014 با اتوبوس راهی محل کار خود در منطقه برزه در حومه دمشق بودند که در مسیر حرکت ترور شدند و منابع رسمی معتقدند که جبهه النصره عامل این ترور بود و این در حالیست که جبهه النصره در جنوب سوریه از حمایت اسرائیل برخوردار است .

ترور 5

دکتر اوس عبدالکریم خلیل دانشمند هسته ای و استاد دانشگاه بعث روز 28 سپتامبر 2011 در حمص ترور شد و چند روز پیش از آن نیز دکتر نائل الدخیل رئیس دانشکده پتروشیمی دانشگاه حمص ، محمد علی عقیل استاد دانشکده مهندسی معماری دانشگاه بعث و دکتر حسن عید رئیس بخش جراحی سینه بیمارستان ملی حمص ترور شده بودند.

ترور3

عیسی عبود کوچکترین مخترع جهان نیز روز 17 آوریل 2011 ترور شد . این جوان یکی از نخبه های سوریه بود و سال 2000 جایزه سازمان بین المللی مالکیت فکری (ویپو) را برای موضوع " ذخیره کردن اطلاعات در سلول زنده " به دست آورده بود .

ترور4

شش خلبان و 4 افسر فنی یکی از پایگاه های هوائی ارتش سوریه هم روز 25 ژانویه 2011 ترور شدند و طبق اعلام منابع نظامی اسرائیل ؛ نیروهای گروه " ارتش آزاد سوریه " با کمین کردن در شرق تدمر این خلبان ها و افسران را ترور کردند.

ترور نخبگان رشته ها و تخصص های مختلف سوریه نشان می دهد که هدف از همه این ترورها تأمین منافع اسرائیل و تضعیف کشورهای عربی است .

در این راستا می توان به گفته جبران خلیل جبران نویسنده معروف لبنانی اشاره کرد که می گوید : اگر فقط آنچه را که نور روشن می کند ، می بینی و فقط آنچه را که امواج به گوشَت می رساند ، می شنوی ؛ حقیقتاً نابینا و ناشنوا هستی. "

 

نظر شما