افت دلار در پی نگرانی ها درباره چین

۱۳۹۴/۰۵/۳۰ - ۱۸:۳۳:۳۰
کد خبر: ۳۱۰۲۲۳
IFC Markets - سهام ایالات متحده دیروز به دنبال دو روز ریزش، افت پیدا کردند که به دلیل نگرانی دربارۀ این موضوع بود که کندی اقتصاد چین منجر به یک بحران جهانی شود.

سهام ایالات متحده دیروز به دنبال دو روز ریزش، افت پیدا کردند که به دلیل نگرانی دربارۀ این موضوع بود که کندی اقتصاد چین منجر به یک بحران جهانی شود. شاخص صنعتی مدیران خرید چین سایشین با 0.7% واحد ریزش در ماه اوت به رقم 47.1 رسید که بیشترین افت ماهیانه طی شش سال و نیم اخیر محسوب می شود. لازم به ذکر است که این شاخص 6 ماه است که پایین تر از رقم 50 به سر می برد. رقم 50 حد فاصل بین توسعه و رکود است. شاخص S&P500 به سمت پایین ترین سطح طی شش ماه اخیر بازگشت و بیشترین میزان افت از فوریۀ 2014 تاکنون را رقم زد. ارزش سهام رسانۀ Time Warner و Disney به ترتیب 5% و 6% افت پیدا کرد چراکه شرکت سرمایه گذاری Bernstine رتبه های شان را کاهش داد. ارزش سهام Apple 2% سقوط کرد چراکه فروش اش در چین برای اولین بار در سه ماهۀ دوم کاهش یافت. حجم معاملات در بورس های سهام ایالات متحده به 7.9 میلیارد سهم رسید که 18% بالاتر از میانگین ماهیانه است. امروز در ساعت 15:45 CET آمار مربوط به شاخص مدیران خرید بخش تولید در تخمین اولیه متعلق به آژانس Markit منتشر خواهد شد.

شاخص های اروپا امروز صبح تا رکوردهای جدید سقوط کردند که به دلیل آمار منفی ای بود که از سوی چین منتشر شد. این شاخص ها هم اکنون اندکی رشد پیدا کرده اند که به دلیل آمار خوب مربوط به شاخص مدیران خرید بخش تولید آلمان و منطقۀ یورو برای ماه اوت بود. امروز در ساعت 16:00 CET شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده برای ماه اوت در اتحادیۀ اروپا منتشر خواهد شد که تخمین اولیه در این ارتباط خنثی است.

ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین سطح طی 2 ماه اخیر رسید: سرمایه گذاران انتظار دارند که اقتصاد منطقۀ یورو همزمان با کندی اقتصاد چین رشد کند. شاخص دلار ICE به پایین ترین سطح طی هشت هفتۀ اخیر رسید که یک رکورد جدید است. فعالان بازار بر این باورند که بحران اقتصادی چین احتمال افزایش نرخ بهرۀ فدرال ریزرو در سپتامبر را کاهش می دهد.

شاخص Nikkei برای پنجمین روز متوالی ریزش پیدا کرد و به پایین ترین سطح طی شش هفتۀ اخیر رسید. هرچند، این ریزش در مقایسه با دیگر شاخص های جهانی شدید نبود. بانک مرکزی ژاپن در روز های چهارشنبه و پنجشنبه نقدینگی به بازارهای مالی تزریق کرد که شامل خرید روزانۀ وجوه قابل معامله در بورس به ارزش 33.7 میلیارد بود. لازم به ذکر است که علی رغم آمار خوب مربوط به اقتصاد کلان که امروز صبح منتشر شدند سهام ریزش داشتند. شاخص مدیران خرید بخش تولید ژاپن از رقم 21.5 به رقم 51.9 در ماه اوت رشد پیدا کرد. ضمن اینکه فروش سوپرمارکت ها در ژوئه افزایش یافت. ارزش ین برای سومین روز متوالی افزایش پیدا کرد. ین برای معاملات انتقالی (Carry trade) استفاده شده است.

تقاضا برای طلا افزایش یافت که به دلیل وجود نگرانی ها دربارۀ چشم انداز رشد اقتصاد جهانی به دلیل کندی اقتصادی چین است. قیمت های طلا به بالاترین سطح طی شش هفتۀ اخیر رسیدند. رکورد هفتگی می تواند بهترین رکورد از ژانویه تاکنون باشد. "آلکسیس سیپراس"، نخست وزیر یونان، از کابینه استعفاء داد. این کشور ممکن است در 20 سپتامبر یک انتخابات پارلمانی جدید برگزار کند که می تواند تاثیری منفی روی بازارهای اروپا داشته باشد. خاطر نشان می سازیم که قیمت های آتی طلا در ژوئیه به پایین ترین سطح طی پنج سال و نیم اخیر رسیدند.

قیمت های نفت برای هشتمین هفتۀ متوالی افت پیدا کردند که طولانی ترین مدت کاهش قیمت از سال 1986 تاکنون محسوب می شود. لازم به ذکر است که قیمت نفت 29 سال پیش از 30 دلار در هر بشکه به 10 دلار در هر بشکه رسید. اتحاد جماهیر شوروی برنامه ای اصلاحی با نام "پرسترویکا" (Perestroika) اجرا کرد که در نهایت با شکست مواجه شد. پس از آن قیمت نفت تقریباً به مدت 10 سال بین 15 تا 22 دلار در هر بشکه معامله شد. سپس در اکتبر 1990 در زمان حملۀ ایالات متحده به کویت به اوج خود، 40دلار، رسید. قیمت ها نفت در روسیه پس از بحران 1998 در یک روند باثبات صعودی قرار گرفتند.

چین در ژوئیه واردات شکر را نسبت به ژوئیۀ 2014 با 72.7% افزایش به 485 هزار تن رساند. از منظر تئوری این باعث می شود که قیمت پس از اینکه اخیراً به پایین ترین سطح هفت سال اخیر رسیدند، افزایش پیدا کنند. واردات شکر چین در مقایسه با ژوئن دو برابر شده است

منبع : IFC Markets

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز