نماینده ایران در سازمان ملل:

ایران از وضع امنیتی به یک طرف تعامل تبدیل شده است

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۱۳:۴۶:۵۱
کد خبر: ۳۱۰۵۶۷
ایران از وضع امنیتی به یک طرف تعامل تبدیل شده است
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران از یک وضع امنیتی به یک طرف تعامل تبدیل شده است و کسانی که مخالف این وضع هستند با ایران مخالفت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ غلامعلی خوشرو در نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران که در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، افزود: 80 تا 90 درصد بحث های امریکایی ها در مورد برجام نیست بلکه در مورد این مسئله است که ایران بعد از این تعهد چه وضعی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مخالفان اوباما انتقاد می کنند که وی از موضع ضعف وارد مذاکرات با ایران شده چرا که در ذهن آنها این مسئله است که امریکا با قدرت نظامی هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه جهان عوض شده است و این طور نیست که هر کس هر کاری که بخواهد انجام دهد تصریح کرد: بارها گفته ام امریکایی ها شاید بتوانند همه روستاها و شهرهای جهان را به راحتی نابود کنند ولی قادر نیستند یک روستا را اداره کنند.

وی بین قدرت تخریبی و سازندگی تفاوت قائل شد و گفت: تصور امریکایی ها این بود که از طریق فشار هسته ای می توانند کمر جمهوری اسلامی ایران را به خاک برسانند و رژیم ایران را عوض کنند و قطعنامه های شورای امنیت به همین منظور بود.

خوشرو تصریح کرد: ولی امریکایی ها می بینند نه تنها کمر جمهوری اسلامی ایران به خاک نرسید بلکه تمام قد ایستاده است و بر تثبیت حقوق ایرانیان تاکید می کند.

وی ادامه داد: امریکایی ها از این مسئله ناراحتند که باید با ایران تعامل کرد، اینکه اوباما مستقیماً بارها گفته است اگر ایران تسلیم‌پذیر بود در جنگ با عراق تسلیم می شد، ایران هزاران کشته داد تا تسلیم زورگویی نشود، و یا آقای کری گفت اگر ایران از ما می‌ترسید وقتی که 150 هزار نیرو در مرز ایران داشتیم کوتاه می آمد.

خوشرو گفت: سؤالاتی که در امریکا از جان کری می پرسند اکثراً این است: اگر امریکا به ایران حمله کند پیروز می شود؟ ایران با پول هایی که به دستش می آید چه کار خواهد کرد؟ ایران در منطقه چه وضعی خواهد داشت؟

وی در ادامه به تشریح وضع ایران در منطقه پرداخت و افزود: ایران وضع ثبات‌آفرین در منطقه دارد و من در جلسه شورای امنیت وقتی نماینده امریکا مدعی شد ایران مشکلات زیادی در منطقه دارد و باعث بی ثباتی منطقه است گفتم این چه حرفی است که نماینده امریکا می زند؟ ما در منطقه ای زندگی می کنیم که کاملاً بی ثبات است اما ما ثبات داریم و برای حفظ ثبات خودمان هم که شده به ثبات دیگران کمک می کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: اگر همسایه های ما برای ثبات خودشان از ما کمک بخواهند ما از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و به ثبات منطقه کمک می کنیم.

خوشرو با بیان اینکه ما به مبارزه با تروریسم کمک می کنیم، افزود: تروریسمی که در سراسر منطقه ریشه دوانده و ریشه آن در سیاست های غلط امریکا با آمدن در این منطقه و باز شدن فرقه‌گرایی و مسائلی است که ریشه های عمیق دارد.

وی ادامه داد: مخالفان برجام در امریکا می گویند ایران در 10 سال آینده وضع هسته ای عادی خواهد داشت و برای کشوری که 5 تا 7 هزار سال تاریخ دارد، 10 سال چیزی نیست بنابراین آنها با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالف هستند.

نماینده ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل سه دوره پرونده هسته ای کشورمان پرداخت و گفت: در دوره اول 10 تا 12 سال طول کشید تا پرونده به سال 2002 رسید که این مرحله اول مربوط به ایجاد زیرساخت ها بود.

وی افزود: مرحله دوم از سال 2002 تا 2015 به طول انجامید و این مرحله بیشتر مذاکره و درگیری بود.

خوشرو مرحله سوم را 10 سال آینده توصیف کرد و گفت: در 10 سال آینده باید از پرونده هسته ای مراقبت کنیم چرا که همیشه خطرهایی وجود دارد.

وی افزود: از روز اجرایی شدن توافق وین 10 سال فرصت داریم که موقعیت خودمان را تثبیت کنیم و برای بیرون آمدن پرونده هسته ای از شورای امنیت دعا می کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز