سناتور سابق آمریکا:

درهرصورت، تحریم‌های ایران از بین می رود

۱۳۹۴/۰۶/۰۳ - ۱۰:۲۵:۳۹
کد خبر: ۳۱۱۱۲۹
درهرصورت، تحریم‌های ایران از بین می رود
مقام سابق آمریکایی تصریح کرد درهرصورت اعم از رد یا قبول توافق هسته ای در کنگره آمریکا، تحریمهای ایران از بین می رود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، سناتور جرج جی میشل که در فاصله سالهای هزار و نهصد و هشتاد تا هزار و نهصد و نود و پنج عضو دموکرات سنای آمریکا از ایالت مین بود و در فاصله سالهای هزار و نهصد و هشتاد و نه تا هزار و نهصد و نود و پنج نیز رهبری سناتورهای دموکرات را در سنا برعهده داشت در نشستی درباره توافق هسته ای وین در دانشگاه ساترن مین گفت: «مسئله توافق هسته ای نه تنها موضوعی جدی برای حال حاضر آمریکا است بلکه در واقع، اصلی ترین مسئله ای است که در حال حاضر پیش روی آمریکا قرار دارد. من از توافق هسته ای حمایت می کنم. اگر من در سنا بودم به این توافق رای مثبت می دادم. منتقدان رئیس جمهور اوباما و کسانی که با توافق هسته ای مخالفند، استدلالهای خود را صرفا فقط بر مقایسه ای بین این توافق و توافق آرمانی و بی عیب و نقص متمرکز می کنند. آنها در انتقادهای خود به حوزه هایی اشاره می کنند که می توانستیم به توافقی بهتر دست پیدا کنیم و توافق به گونه ای باشد که بهترین توافق باشد. این رویکرد، قابل اعتنا است اما درعین حال باید به نکته دیگری توجه داشت که مسئله ای قابل اعتنا و حتی دارای اهمیت بیشتر است و مخالفان توافق هسته ای به آن توجه نمی کنند و آن اینکه، گزینه های دیگر چیست. اگر شما در معامله هایی که در محیط کاری یا حرفه ای خود انجام می دهید یا هنگامیکه تصمیمات مهم در زندگی خود اتخاذ می کنید ، باید توجه داشته باشید که اولا آیا می توانستید به تصمیم یا معامله بهتری مبادرت کنید و ثانیا گزینه های دیگر بجای گزینه انتخابی شما چه گزینه هایی هستند. این دو مسئله بسیار مهم است. وقتی شما خانه ای خریداری می کنید باید فکر کنید که چه خانه های دیگری را می توانستید معامله کنید. وقتی خودرویی را معامله می کنید باید به این فکر کنید که دیگر چه خودروهایی می توانستید خریداری کنید.»

وی در ادامه افزود: «منتقدان توافق هسته ای می گویند باید این توافق رد و مذاکرات بار دیگر از سرگرفته شود تا به توافق بهتری دست یافت و این توافق مفادی داشته باشد که برای آمریکا بهتر باشد. اما واقعیت این است که اگر این توافق رد شود، بسیار بعید است بار دیگر مذاکرات از سرگرفته شود. باید توجه داشت که این توافق فقط بین ایران و آمریکا نیست بلکه بین ایران و شش قدرت دیگر است. علاوه بر آمریکا، کشورهای روسیه و چین و فرانسه و انگلیس و آلمان نیز در این سوی میز حضور دارند. همه این کشورها موافقت کرده اند این توافق را بپذیرند. قوه مجریه آمریکا نیز این توافق را پذیرفته است. حال چگونه می توان از این سخن گفت که بار دیگر مذاکرات از سر گرفته شود؟ بی تردید، ایران نیز علاقه ای ندارد که مذاکرات بار دیگر از سر گرفته شود. این مذاکرات بسیار دشوار و فشرده بوده تا به چنین نتیجه ای رسیده است. با همه این اوصاف، به نظر من ، این سخن درست نیست که می توان بار دیگر مذاکرات را پس از رد توافق هسته ای فعلی از سر گرفت. این گزینه، مطرح نیست.»

وی گفت: «باید به خاطر داشت که از این به بعد، هر اتفاقی رخ بدهد، در هر صورت ، تحریمها تحلیل خواهد رفت. اگر توافق در کنگره رای بیاورد، تحریمها پس از اقداماتی که ایران ملزم به اجرای آن است، برداشته خواهد شد. اگر توافق در کنگره رای نیاورد و اجرایی نشود، چین و روسیه به صراحت اعلام کرده اند که دیگر به تحریمها ادامه نخواهند داد و تحریمها را افزایش نخواهند داد. در این صورت، آمریکا تنها خواهد ماند. باید مدنظر داشت که هرگز در تاریخ، شاهد آن نبوده ایم که تحریمهای یکجانبه آمریکا توانسته باشد به اهداف سیاسی خود برسد. این تحریمها فقط به آن علت نتیجه بخش بوده که موردحمایت جهانی بوده اند بویژه اینکه روسیه و چین با این تحریمها همراهی کرده اند. با همه این اوصاف، احتمال از سر گرفته شدن مذاکرات پس از رد توافق هسته ای در کنگره، بسیار بسیار ضعیف است و در این صورت، وضعی که برای آمریکا پیش خواهد آمد به مراتب بسیار بدتر از وضعی است که در حال حاضر وجود دارد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز