علی لاریجانی از وزیر نفت تشکر کرد

۱۳۹۴/۰۶/۰۵ - ۱۰:۵۳:۲۱
کد خبر: ۳۱۱۸۵۱
علی لاریجانی از وزیر نفت تشکر کرد
رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: چرخه اقتصادی روستاها باید به صورتی طراحی شود که اقتصاد آن‌ها بچرخد و دیگر انگیزه‌ای برای مهاجرت به شهرها وجود نداشته باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دکتر علی لاریجانی درحاشیه مراسم افتتاح گازرسانی روستای قم‌رود، قم درجمع خبرنگاران با بیان این‌که «باید با توسعه صنایع جدید زمینه اقامت جوانان در روستاها فراهم شود» افزود: به طور طبیعی فرزندان روستایی دوست دارند در کنار پدر و مادر خود در روستا زندگی کنند. زمانی که شرایط اقتصادی فراهم نباشد، زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها فراهم می‌شود؛ بنابراین باید با ایجاد صنایع جدید در روستا که البته نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خاص دارد زمینه اشتغال‌زایی در روستا‌ها فراهم شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به صنایع بومی افزود: به طورمثال گسترش صنعت فرش در روستاها باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد و با توجه به این‌که امکان تجارت در زمینه فرش فراهم می‌شود؛ توصیه می‌کنم قالیبافان با روحیه بیشتری کار کنند، ان‌شاءالله در آینده صادرات فرش بهتر خواهد شد، قم نیز در این زمینه می‌تواند پایگاه باشد.

وی ادامه داد: اکثر روستاهای قم از آب آشامیدنی برخوردار هستند و تنها چند روستا در زمینه آب شرب پایدار مشکل دارند که این موضوع نیز رفع خواهد شد؛ 500 میلیون دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی و همچنین منابع مالی نیز از ماده 180 قانون برنامه برای آبرسانی به روستاها هزینه خواهد شد و مشکل آبرسانی چند روستای مذکور قم تا پایان سال 95 حل خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روستاها یک منبع کشاوزی برای قم هستند و نیازهای شهر را رفع می‌کنند؛ بنابراین باید به تقویت امورزیربنایی روستاها مانند گاز، برق، آب و جاده توجه شود.

به گزارش ایسنا لاریجانی در مراسم افتتاح گازرسانی روستای قم رود هم‌چنین با ابرازخرسندی از گازرسانی به دهستان قم‌ رود افزود: از وزارت نفت به دلیل توجه به موضوع گازرسانی به روستاها تشکر می‌کنم به دلیل این‌که انجام این مهم باعث می‌شود تا روستاییان با استفاده از سوخت‌های سهل‌تر برای ادامه زندگی و کار در روستا انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در روز رأی اعتماد مجلس به وزیرنفت به او تأکید داشتم که باید گاز به تمامی خانه‌های مردم برسد و ایشان الحمدلله جزء برنامه‌های خود این موضوع را قرار دادند و امیدوارم با تسریع در کار حدود 12 درصد از روستاهای فاقد گاز نیز بتوانند از این نعمت برخوردار شوند.

وی درباره مشکل کم آبی نیز گفت: 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به 6 هزار روستایی که با مشکل کم آبی مواجه بودند اختصاص داده شد و همچنین از ماده 180 قانون برنامه می توان منابع مالی برای توسعه مناطق محروم را تأمین کرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: یک درصد ازکل بودجه کشور به مناطق محروم اختصاص داده شده تا برای تحقق عدالت در زمینه هایی مانند گازرسانی،آب، برق و ساخت جاده استفاده شود.

وی با تأکید برلزوم توجه به چرخه اقتصادی در روستاها تاکید کرد: باید امکانات و تکنولوژی لازم در روستاها به کارگرفته شود، به دلیل این‌که درصورت توجه به چرخه اقتصادی می‌توان از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرد.

وی افزود: در کنار کشاورزی و دامداری باید صنایع تکمیلی نیز درروستاها وجود داشته باشد تا مردم بتوانند زندگی کنند و به استاندار و وزارت جهاد کشاورزی تأکید می‌کنم به موضوع ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها توجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید سرمایه‌گذاری لازم در صنایع تکمیلی درروستاها انجام شود و استانداری پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.

نظر شما