ابوترابی فرد:

هزینه‌های اداره کشور را کاهش دهیم

۱۳۹۴/۰۶/۱۲ - ۱۵:۱۰:۵۸
کد خبر: ۳۱۴۲۰۸
هزینه‌های اداره کشور را کاهش دهیم
نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش اختیارات استانداران و مدیران استان به واقع نیاز جدی برای اداره کشور است و باید به مدیران اعتماد کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدحسن ابوترابی پیش از ظهر امروز در نشست شورای اداری استان هرمزگان گفت: در جغرافیای کره خاکی در طول نیم قرن اخیر کشوری را نمی شناسیم که از نظر سیاسی، اقتدار دفاعی، امنیت، دانش و خلق نظام مردم سالار متکی بر اراده مردم و برآمده از آموزه های دینی مانند کشور ایران، با تحولات چشمگیر رویارو شده باشد.

وی اضافه کرد: کشوری که در طول سه دهه به قدرت بزرگ سیاسی منطقه و فرامنطقه‌ای تبدیل شود و برای تثبیت حقوق قطعی و مشروع خویش رویاروی قدرت‌های بزرگ قرار گیرد و بر خلاف اراده آنها حقوق خود را با قدرت استیفا کند و آنان را به قبول ایران هسته‌ای وادار کند.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای منطقه از پیروزی و عبور از چالش‌های سخت ایران در حیرت هستند افزود: در ابتدای برنامه هسته ای ایران برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ما کف می زدند و ایران را بر پیمودن این راه ترغیب می کردند با این نگاه که ایران در این راه قطعا شکست می خورد و امروز از پیروزی و عبور از چالش های سخت ایران در حیرت هستند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشوری که در فرصتی کوتاه با پشت سر گذاشتن جنگی نابرابر به نماد اقتدار سیاسی و امنیت و مشارکت سیاسی مردم در مدیریت کشور و وحدت ملی و انسجام اسلامی و حرکت مبتنی بر دانش و علم و فناوری تبدیل شده است، قطعا آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اولین نیاز برای حرکت هر کشوری امنیت است، افزود: در این حوزه کار بزرگی را انجام دادیم و ملت بزرگ ایران به سرمایه استثنایی در این عرصه دست یافته است. از سوی قدرت‌های بزرگی که خود را قدرت اول نظامی جهان می دانند مورد تهدید واقعی قرار نمی‌گیریم به دلیل شرایط ویژه امنیتی که بدست آورده‌ایم.

ابوترابی خاطرنشان کرد: آسمان و زمین ایران در اوج امنیت قرار دارد و سرمایه بزرگ امروز در دستان ماست. نظام سیاسی می تواند به آینده مطمئن باشد که ما از بالاترین ظرفیت برای اتکا بر آرای مردم برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه دولت امروز پس از عبور از شرایطی سخت با بیش از 70 درصد آرای مردم مدیریت کشور را در دست دارد، افزود: نمایندگان مجلس تمام اقتدار خود را از آرای ملت دارند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت همراه با رقابت اقتدار سیاسی ستودنی را برای دولتمردان رقم زده، این نظام سیاسی با پشتوانه امنیتی و با هدایت فقیهی صالح و مدیر و شجاع ظرفیتی درخشان برای ملت ایران نوید می دهد.

وی با بیان اینکه کاروان علمی با سرعت قابل قبولی حرکت می کند و تجاری سازی علم در کشور در حال انجام گرفتن است، افزود: البته با موانعی برای رسیدن به آرمان ها رو به رو هستیم. در ارائه خدمت به مردم در عرصه های مهم قدم های بلندی برداشته ایم که با سرمایه گذاری های کلان بوده و شاید می توانستیم از سرمایه گذاری صورت گرفته بهره وری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: میلیاردها دلار در طول سه دهه گذشته برای ساخت کشور هزینه شده است و هزینه انجام شده می توانسته بهره وری بیشتری داشته باشد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: برای حرکت به سوی افق‌های روشن باید چند قدم اساسی برداریم. باید سیاست متناسب شدن حجم دولت با وظایف حاکمیتی به‌طور جدی در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه امروز دولت بسیاری از وظایف غیرحاکمیتی در دست خود دارد افزود: بسیاری از وظایف غیر حاکمیتی وجود دارد که مردم می توانند بهتر آن را انجام دهند. از بودجه عمومی 230 هزار میلیارد تومانی سال 94 احتمالا با کسری 40 هزار میلیارد تومان در پایان سال رو به رو خواهیم بود. این عدد تقریبا معادل هزینه های جاری حقوق و دستمزد و اضافه کار پرسنل و مدیران کشور است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید هزینه های اداره کشور را کاهش و منابع را برای پرداختن به امور حاکمیتی و نیازهای قطعی کشور کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در برخی موارد با هزینه های زیاد کشور را اداره می کنیم بیان کرد: در حوزه آموزش، درمان و دیگر حوزه ها هزینه ها زیاد است. می توانیم خدمات را از بخش غیردولتی خریداری و رایگان به مردم بدهیم. هر کاری مردم می توانند به دست مردم بسپاریم.

وی با اشاره به مطالب رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان در چگونگی نحوه تامین آب از منابع نامتعارف گفت: مساله امروز و فردای جهان آب است. در دنیا مطالعات جدی برای استفاده از منابع آبی با کمترین هزینه ممکن و بالاترین بهره وری انجام می شود و نتیجه مطالعات در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

ابوترابی با بیان اینکه دانش باید در همه تار و پود زندگی ما حضور پیدا کند افزود: اگر از دانش درست استفاده کنیم یک کالای قاچاق از گمرکات ما عبور نخواهد کرد.

وی بیان کرد: آنها که میل ندارند برخی درآمدهای نامشروع قطع شود میل به حضور دانش و فناوری در مدیریت کشور ندارند. در این حوزه باید از تمام توان خود استفاده و باید سرعت خود را افزایش دهیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش اختیارات استانداران و مدیران استان به واقع نیاز جدی برای اداره کشور است و باید به مدیران اعتماد کرد. برخی مسائل جزئی دغدغه مدیران ارشد استان کمتر از مدیر در مرکز نیست و مدیر استان هم نگاه ملی دارد و متناسب با منافع ملی تصمیم می گیرد و باید بالاترین سطح از اختیارات ممکن در اختیار مدیران قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: موظف به بازگرداندن درآمدهای مازاد مالیاتی هستیم که انجام نمی شود و انگیزه مدیران استان را کاهش می دهد.

ابوترابی با بیان اینکه به افزایش دریافت های مالیاتی اعتقاد نداریم افزود: باید عدالت دریافت مالیات رعایت شود نه اینکه 30 درصد پرداخت و 70 درصد مالیات پرداخت نکنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تا عملیاتی شدن این نگاه ها فاصله داریم چون به شدت روزمره هستیم و روزمرگی اجازه توجه به مشکلات بزرگ را نمی دهد.

وی با بیان اینکه کشورهایی که به دریا و آبهای آزاد راه ندارند کشورهای محکوم به مرگ هستند افزود: رکود اقتصادی در جمهوری اسلامی که شمال و جنوب آن را دریا محاصره کرده هیچ جایگاهی ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز