گاردین گزارش داد؛

زمینه برای اجرایی شدن توافق هسته ای ایران هموار شد

۱۳۹۴/۰۶/۲۰ - ۱۱:۳۲:۳۲
کد خبر: ۳۱۷۱۲۱
زمینه برای اجرایی شدن توافق هسته ای ایران هموار شد
گاردین نوشت: دموکراتهای سنای آمریکا زمینه اجرایی کردن توافق هسته ای ایران را فراهم کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، روزنامه گاردین امروز در گزارشی نوشت: موفقیت دموکراتهای کنگره آمریکا در سد کردن تلاشهای جمهوری خواهان برای بی اثر کردن توافق هسته ای باراک اوباما رئیس جمهوراین کشور با ایران در روز پنجشنبه راه را برای اوباما جهت اجرایی کردن این توافق که ماه ژوئیه بین تهران و شش قدرت جهان حاصل شد،‌ هموار ساخت.

دموکراتهای سنا با اطاله کلام (فیلیباستر) مانع از رای گیری درباره قطعنامه ای در رد توافق هسته ای شدند. این رویداد یک پیروزی مهم برای اوباما پس از ماهها تلاش وسیع دولتش برای اعمال نفوذ بر دموکراتها و متقاعد ساختن آنها به حمایت از رئیس جمهور در مسئله ای است که تعیین کننده میراث ریاست جمهوری او است. گرچه دموکرات‌های کنگره ماه گذشته حمایت کافی را برای امکان استفاده اوباما از وتو ریاست جمهوری کسب کردند، این هفته معلوم شد که دموکرات‌های سنا از آراء لازم برای فیلیباستر و اجتناب از توسل رئیس جمهور به وتو برخوردارند. جمهوری خواهان که بطور یکپارچه با این توافق مخالفند،‌ صرفا به انتقاد از آن ادامه دادند. چهل و دو دموکرات سنا، به غیر از چند نفر، علنا از توافق حمایت کردند.

گاردین

رهبران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان سعی دارند با رای گیری در مورد تایید این توافق دموکرات‌ها را مجبور کنند حمایت شان را از توافق رسما در یک رای به ثبت برسانند تا، به گفته جان بینر رئیس مجلس نمایندگان، هر نماینده مسئول رای خود باشد.

طبق توافق ماه ژوئیه بین ایران و شش قدرت جهان تحریم های اقتصادی فلج کننده بر ضد این کشور در ازای اعمال محدودیتهایی در مورد برنامه هسته ای آن لغو خواهد شد. جمهوری خواهان شکایت دارند که این توافق کل برنامه هسته ای ایران را بر نمی چیند و شامل بازرسی های سرزده از مراکز هسته ای نیست و ایران را به توقف حمایت از گروههای شبه نظامی مانند حماس وادار نمی سازد.

اوباما بلافاصله در بیانیه ای نتیجه حاصل در سنا را یک گام تاریخی رو به جلو توصیف کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز