حق‌شناس در گفت‌وگو با برنا:

اعتمادملی با شورای هماهنگی اصلاحات هماهنگ است/ نیازمند تعریف مجدد از فعالیت‌های حزبی هستیم

۱۳۹۴/۰۶/۲۲ - ۰۶:۲۶:۲۲
کد خبر: ۳۱۷۷۰۰
اعتمادملی با شورای هماهنگی اصلاحات هماهنگ است/ نیازمند تعریف مجدد از فعالیت‌های حزبی هستیم
حق شناس با اشاره به اینکه متاسفانه ما امروزه دو قانون موازی تحت عنوان قانون احزاب و قانون انتخابات داریم گفت: هیچ نسبتی بین این دو قانون برقرار نیست و نه در انتخاباتمان احزاب جایگاهی دارند و به آن توجه شده و نه در قانون احزاب مسئله انتخابات مرور شده و سهم احزاب، جایگاه آن‌ها و موقعیت فعالیت حزبی مورد توجه قرار گرفته است.

محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با توجه به نزدیک شدن به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و شروع فعالیت احزاب گفت: این واقعیتی است در کشور ما نسبت به خیلی از کشورهای دیگر زمان انتخابات فعالیت احزاب گسترده‌تر می‌شود اما این آسیب در کشور ما در مقایسه با دیگران جدی‌تر است به علت اینکه ما فاصله قابل توجهی با فعالیت‌های حزبی و سیاسی داریم.

وی ادامه داد: باید به این مساله به عنوان یک امر آسیب رسان توجه کرد که چرا احزاب در کشور ما آنگونه که باید در سایر فصول و در زمان‌های دیگر از فعالیت‌هایی که بتواند اثرگذار باشد و جایگاه احزاب را ارتقا دهد فاصله دارند و به آن نرسیده‌اند. از این منظر این جای آسیب شناسی و بررسی بیشتری دارد.

وی در همین زمینه گفت: ما نیازمند یک تعریف مجدد از فعالیت‌های سیاسی و حزبی هستیم. تدوین یک قانون و نظام جامع فعالیت‌های سیاسی می‌تواند راهکار مناسبی برای رسیدن ما به این امر باشد. در این نظام نامه باید هم به قانون انتخابات و هم به قانون احزاب به طور مشترک توجه مجدد صورت بگیرد.

حق شناس با اشاره به اینکه متاسفانه ما امروزه دو قانون موازی تحت عنوان قانون احزاب و قانون انتخابات داریم گفت: هیچ نسبتی بین این دو  قانون برقرار نیست و نه در انتخاباتمان احزاب جایگاهی دارند و به آن توجه شده و نه در قانون احزاب مسئله انتخابات مرور شده و سهم احزاب، جایگاه آن‌ها و موقعیت فعالیت حزبی مورد توجه قرار گرفته است.

 این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید به اینکه در رابطه با جرم سیاسی، مطبوعات و رسانه‌هایی که می‌توانند در ارتباط با احزاب به عنوان ارگان حزبی و یا صدای احزاب فعالیت بکنند هم هیچ توجه و جایگاهی به آنها اختصاص داده نشده است ادامه داد: این یکی از مشکلات اساسی است که در کشور وجود دارد و به همین دلیل می‌بینید که فقط در زمان انتخابات احزاب می‌آیند و فعال می‌شوند ولی چون به لحاظ قانونی موقعیت آن‌ها به رسمیت شناخته نشده نهایتا دستاوردی هم نخواهند داشت.

وی گفت: ما زمانی را داشتیم که در مجلس تعداد نمایندگانی که از یک حزب و یا یک لیست رأی آوردند بیش از پنجاه درصد ظرفیت مجلس بوده ولی آن حزب هیچ موقعیتی در کابینه و دولت نداشته است. چون هیچ ارتباطی بین نظام حزبی و نظام انتخاباتی تعریف نشده است. به همین منظور ما باید در قانون احزاب این موقعیت را تعریف کنیم که اگر حزبی توانست درصدی از آرا را به دست آورد حداقل بتواند مخارجش را از محلی که برای فعالیت‌های حزبی‌اش داشته بتواند تامین کند.

 محمد جواد حق شناس ضمن اشاره به مورد حمایت قرار گرفت فعالیت‌های حزبی توسط قانونگذار، در خصوص دیگر فعالیت‌های احزاب گفت: در عین حال زمینه‌هایی که می‌تواند به فعالیت احزاب کمک کند داشتن برنامه‌های جامع و کامل برای اداره کشور است که تحت عنوان دولت‌های سایه توسط احزاب رقیب شکل می‌گیرد. این‌ها می‌تواند از وسایل و ابزارهایی باشد که نظام حزبی را در کشور  سامان می‌دهد و نهایتا آن را نظام مند می‌کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد در خصوص فعالیت‌های این حزب بعد از سال 88 گفت: طبیعتا به خاطر مشکلاتی که بعد از 88 برای نظام حزبی کشور پیش آمد تا حدودی بین سال 88 تا 91 فعالیت‌های حزب کم رونق و شاید تاحدودی با محدودیت روبرو شد. روزنامه حزب به توقیف رفت و دفتر مرکزی آن نیز پلمپ شد و به خاطر مشکلاتی که پیش آمد دسترسی به دبیرکل حزب هم فراهم نبود.

وی ادامه داد: ولی به هر حال از 91 به بعد با حضور در فعالیت‌های انتخاباتی تلاش شد که حزب بتواند خودش را بازسازی کند و این روند بعد از 92 نسبتا بهتر شد و الان می‌شود گفت که در هفته گذشته با افتتاح و معرفی دبیر استان البرز آخرین استانی که باید سازوکارش شکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفت و از این بابت می‌توان گفت که در موقعیت مناسبی هستیم.

حق شناس در خصوص برنامه حزب اعتماد ملی در انتخابات آینده مجلس گفت: طبیعتا در انتخابات سعی ما این است که در چارچوب احزاب اصلاح طلب فعالیت‌مان را ساماندهی کنیم. حزب عضو شورای هماهنگی اصلاحات شده و در این زمینه تلاش داریم که بتوانیم با هماهنگی دیگر احزاب اصلاح طلب به فعالیت‌های انتخاباتی خود سروسامان دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز