قیمت نفت ایران بیش از ۴ دلار افزایش یافت

۱۳۹۴/۰۶/۲۲ - ۱۳:۴۹:۴۲
کد خبر: ۳۱۸۱۱۰
قیمت نفت ایران بیش از ۴ دلار افزایش یافت
پس از کاهش بیش از پنج دلاری قیمت نفت در سه هفته اخیر، قیمت نفت در هفته منتهی به چهارم سپتامبر (جمعه، ۱۳ شهریور ) بیش از چهار دلار برای هربشکه افزایش یافت.

به گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شانا، قیمت نفت سبک ایران درهفته منتهی به چهارم سپتامبر، چهار دلار و73 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 48 دلار و 16 سنت رسید؛ متوسط قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون 54 دلار و 33 سنت بوده است.

قیمت نفت سنگین ایران نیز با چهار دلارو56 سنت افزایش به 46 دلار و46 سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون 52 دلار و 41 سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک نیز درهفته مورد بررسی با پنج دلار و6 سنت افزایش به 46 دلار و90 سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت سبد نفتی اوپک از ابتدای امسال تا کنون 53 دلار و 85 سنت بوده است.

به گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی نیز درهفته منتهی به چهارم سپتامبر با پنج دلار و 93 سنت افزایش، 46 دلار 54 سنت برای هر بشکه معامله شد که بیشترین افزایش را میان نفت خامهای شاخص به خود اختصاص داد.

قیمت نفت برنت نیز با چهار دلار و96 سنت افزایش به 48 دلار و75سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت نفت برنت از ابتدای سال تا کنون 56 دلار و 40سنت بوده است.

قیمت نفت خامهای دوبی و عمان نیز با چهار دلار و14 سنت و چهار دلار و 17 سنت افزایش به ترتیب به 48 دلار و چهار سنت و 48 دلار و هفت سنت رسید.

حداکثر قیمت نفت امسال 64 دلار و 96 سنت و حداقل قیمت نیز 40 دلار و 47 سنت برای هر بشکه بوده است. این در حالی است که حداقل و حداکثر قیمت نفت در سال گذشته 110 دلار و 48 سنت و حداقل آن 52 سنت بوده است.

صعود قیمت نفت در ناامیدی

در این هفته قیمت‌های نفت‌خام با افزایش قابل توجهی رو به رو شدند. در ابتدای هفته اوپک اعلام کرد آماده است که با دیگر تولیدکنندگان جهانی نفت درباره قیمت عادلانه به بحث بپردازد. اما باید همه در این موضوع مشارکت داشته باشند در غیر این صورت اوپک اقدامی انجام نخواهد داد. این اظهار نظر توانست بازار نفت را تقویت کند به ویژه این که «یوری یوشاکف» یکی از مشاوران کرملین اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه و همتای ونزوئلایی او «نیکولاس مادرو» قرار است درباره قیمت‌های نفت و همچنین همکاری روسیه و اوپک با یکدیگر گفتگو کنند.

به دنبال آن نیز مادرو رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز بعد از نشستی در چین اعلام کرد با رئیس‌جمهور روسیه به توافقاتی دست پیدا کرده است که براساس آن می توان ثبات را به بازار نفت بازگرداند اما این اقدامات زمانی که به اجرا گذاشته شود به بازار معرفی خواهد شد. در عین حال، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که کاهش تولید در کوتاه مدت نمی‌تواند بیماری بازار نفت را بهبود ببخشد.

به این ترتیب موسسه مالی Bank of America اعلام کرد اگر تقاضا در اقتصادهای نوظهور دچار تزلزل شود کشورهای عضو اوپک ممکن است در صدد کاهش تولید خود برآیند تا قیمت نفت‌خام برنت را به بالای 50 دلار در بشکه برگردانند. و حتی عربستان که طراح دفاع از سهم بازار بوده است نمی‌تواند در بلند مدت با قیمت کمتر از 40 دلار در بشکه از عهده هزینه‌هایش برآید.

در این میان اداره اطلاعات انرژی در آمریکا گفت برای چهارمین هفته متوالی تولید نفت در آمریکا کاهش داشته و به 9 میلیون و 220 هزار بشکه در روز رسیده است. این کاهش درحالی اتفاق افتاد که اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود را در مورد تولید نفت آمریکا 130 هزار بشکه در روز کاهش داد.

آمریکا در پنج ماهه اول امسال به میزان 9 میلیو ن و 440 هزار بشکه نفت‌خام تولید کرده است درحالی که پیش ازاین تصور می‌شد که تولید نفت‌خام این کشور به 9 میلیون و 530 هزار بشکه در روز رسیده باشد.

به این ترتیب بازار احتمال می‌دهد که کاهش تولید آمریکا ادامه داشته باشد.

در این شرایط موسسه «بیکرهیوز» اعلام کرد که بعد از شش هفته افزایش تعداد دکلهای حفاری، در هفته گذشته تعداد دکلهای حفاری نفت در آمریکا 13 دستگاه کاهش یافته است.

درعین حال رئیس بانک مرکزی اروپا نیز اظهارکرد  از تمامی ابزاری که دراختیار دارد برای بهبود اوضاع اقتصاد این منطقه استفاده خواهد کرد. به این ترتیب بازار احتمال دادکه مشوق‌های بیشتری برای تقویت اقتصاد این منطقه به کارگرفته خواهد شد که ممکن است به تقویت تقاضا منجر شود.

علاوه برآن براساس آمار ارایه شده از سوی  وزارت کار آمریکا، اشتغال در این کشور 173 هزار شغل در ماه اوت اضافه شد و نرخ بیکاری به 5,1 درصد رسیده است. البته احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا نیز تقویت شد.

اما به هر حال هنوز بازار نگران آن است که مشکلات اقتصادی چین به آمریکا و اروپا سرایت کند. زیرا رشد بخش صنعت در چین دچار کاهش شده است. شاخص مدیران خرید در چین از 50 واحد در ماه ژوئیه به 49,7 واحد در ماه اوت کاهش یافته است که احتمال بدتر شدن اوضاع اقتصادی چین را تقویت می کند.

از سوی دیگر ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام در آمریکا به میزان چهار میلیون و 670 هزار بشکه افزایش یافت که بیش از900 هزار بشکه پیش‌بینی بازار بود و توانست توجه  بازار را به حجم بالای ذخیره‌سازیهای نفت معطوف سازد و روند صعودی قیمت‌ها را محدود سازد به گونه‌ای که Ian Taylor رییس شرکت  Vitol اعلام کرد که قیمتهای نفت در سال آینده در سطح 40 الی 60 دلار در بشکه باقی خواهد ماند زیرا عرضه از تقاضا بیشتر است. و مازاد عرضه به این معنی است که افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام همچنان تا اوایل 2017  ادامه خواهد یافت.

نظر شما
پرونده ویژه