وظایف ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب تعیین شد

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۱۱:۰۹:۰۳
کد خبر: ۳۲۳۴۳۴
وظایف ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب تعیین شد
نمایندگان مجلس وظایف ارگان‌ها و دستگاه ها برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب را تعیین کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور، با اصل ماده 2 این طرح با 126 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس این ماده وظایف ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای ترویج امر مصرف بهینه آب مشخص شده است.

در ماده 2 طرح مذکور آمده است که در هر سه وضعیت عادی، تنش و بحران تامین آب، اقدامات مذکور در هر یک از بندهای زیر به صورت مستمر انجام می‌پذیرد.

در بند الف ماده 2 آمده است که سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی مکلفند با هماهنگی وزارت نیرو برنامه‌هایی در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، تولید و به صورت رایگان پخش و اشاعه نمایند.

براساس بند ب ماده 2 وزارت آموزش و پرورش مکلف است با همکاریب وزارت نیرو، آموزش نحوه مصرف بهینه آب را در تدوین کتب درسی و برنامه‌های آموزشی و پرورشی منظور نماید.

در بند پ این ماده آمده است که به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه داده می‌شود تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار مشترکان متقاضی اعم از خانگی و غیر خانگی قرار دهند و هزینه مربوطه را با درج در قبوض آب بها، به صورت اقساط دو ساله دریافت نمایند.

براساس بند ت ماده 2 وزارت نیرو موظف است نسبت به بازچرخانی پساب خروجی از تاسیسات فاضلاب با هدف آزادسازی منابع آبی مورد نیاز تامین آب بهداشتی، کشاورزی و فضای سبز اقدام نماید.

در بند ث این ماده آمده است که کلیه هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان های دولتی و ادارات، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی و نظایر آن در صورتی که از سامانه‌های بازچرخانی آب و پساب استفاده نمایند، مشمول دریافت مشوق‌ها و تخفیفات وزارت نیرو که نوع،‌ میزان و نحوه آن در آیین نامه اجرائی این ماده مشخص می‌گردد، می‌شوند.

براساس بند ج ماده 2 سازمان ملی استاندارد ایران موظف است تا با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، استاندارد ملی برچسب آب برای لوازم آب بر مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و کولر و آب پخش مانند کلیه شیرآلات، سردوش حمام و فلاش تانک متناسب با شرایط کم آبی کشور و در راستای مدیریت مصرف بهینه آب تدوین نماید.

در تبصره 1 بند چ آمده است که صنایع تولید کننده تجهیزات کاهنده مصرف در داخل کشور را پشتیبانی نماید که حدود و شرایط آن در آیین نامه اجرائی این ماده مشخص می‌گردد.

براساس تبصره 2 بند چ ظرف مدت یک سال پس از تدوین استاندارد ملی برچسب آب، کلیه تولید کنندگان تجهیزات آب بر و آب پخش داخلی را ملزم به اجرای استاندارد برچسب مذکور نماید.

در تبصره 3 بند چ آمده است از ورود کلیه تجهیزات آب بر و آب پخش پر مصرف مغایر با الزامات برچسب آب به داخل کشور جلوگیری نماید.

براساس بند ح وزارت نیرو مکلف است سالانه نسبت به کاهش حداقل یک درصد از هدررفت آب در شبکه تا رسیدن به استاندارد بین المللی اقدام کند و گزارش عملکرد این بند را پس از ابلاغ قانون، هر شش ماه یکبار برای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

در تبصره ماده 2 آمده است که آئین نامه اجرائی این ماده با پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه می‌شود و حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز