نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

دفاع مقدس تمدن‌ساز بوده است/ باید با تمام توان از دستاوردهای دفاع مقدس پاسداری کنیم

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۱۶:۱۶:۱۴
کد خبر: ۳۲۳۶۰۱
دفاع مقدس تمدن‌ساز بوده است/ باید با تمام توان از دستاوردهای دفاع مقدس پاسداری کنیم
معاون کل نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه دفاع مقدس تمدن‌ساز بوده است گفت: مهمترین دستاورد دفاع مقدس حفظ آرمان‌ها و نظام اسلامی بود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نمایشگاه-موزه تبیین و ارائه اقدامات دولت در دوران دفاع مقدس، مرتضی بانک نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس و همچنین اهداف از تشکیل این نمایشگاه-موزه اظهار داشت: در ابتدا با گرامی داشت هفته دفاع مقدس فاجعه مکه مکرمه و منا را به ملت ایران و مسلمین جهان تسلیت و همچنین اعیاد سعید قربان و غدیر را به ملت شریف ایران تبریک می گویم.

بانک با بیان اینکه "هقته دفاع مقدس ازجمله نمادهای ارزشمند کشور ما است" اظهار کرد: بر هر انسان آزاده ای واجب است که جوانمردی شهدا، ایثارگران و رزمندگان و اهداف عالی آنها که آزادی و پایداری از ارزش های اسلامی و ملی بوده است را حفظ کند و باید با تمام توان از دستاوردهای این عزیزان پاسداری کنیم تا آرمانهایشان از بین نرود.

وی اضافه کرد: گرامی داشت هفته دفاع مقدس فرصتی است تا همه عزیزانی که دردفاع از میهن نقش داشته اند از فعالیتهایشان بگویند.

بانک ادامه داد: دفاع ما مقدس بود چون مردم هشت سال پشت سر رزمندگانشان ایستادند و رهبری امام خمینی (ره) در این هشت سال نقش ارزنده ای داشت. حضور ارتش، بسیج، سپاه پاسداران و مردم بسیار ارزنده بوده است و در کنار این ها دولت نیز نقش ارزنده و مهمی ایفا کرده است.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه "دفاع مقدس تمدن‌ساز بوده است" افزود: مهمترین دستاورد دفاع مقدس حفظ آرمان‌ها و نظام اسلامی بود و می‌بینیم صدام به عنوان متجاوز به چه سرنوشتی دچار شده است و نظام اسلامی در چه وضعیت مثبتی در منطقه و خاورمیانه قراردارد به طوری که امروز تمام جهان به نقش ایران در تحولات منطقه اذعان دارند و آنرا جدی می دانند و این موضوع به پشتوانه دفاع مقدس بوده است.

بانک ادامه داد : حتی در مذاکرات هسته ای هم می‌بینینم که این توان موجب می شود که دیپلمات‌های ما با قدرت پیش بروند ونتیجه آن لغو یکپارچه تحریم‌ها باشد. بدون اینکه از هیچ خط قرمزی پا پس بکشیم و این موفقیت حاصل شد که شش قطعنامه خطرناک علیه کشور لغو شود. این دستاورد به پشتوانه دفاع مقدس و رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری انجام شد و به تعبیری باید گفت دفاع مقدس تمدن ساز بود و اجازه نداد خدشه ای به نظام وارد شود.

وی ادامه داد: در این باره علاوه بر نقش ارزنده بخش های مختلف باید نقش دولت در طول هشت سال دفاع مقدس به خوبی تبیین و تشریح شود و به طور دقیق تر فعالیت های دولت در کنار رزمنده ها به مردم شریف کشورمان معرفی شود.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش مهم دولت در دوران دفاع مقدس گفت: بر اساس آنچه کارشناسان به آن اذعان دارند دولت در دفاع مقدس سه نقش محوری مشارکت، سازماندهی و اجرا و عملیات را ایفا کرد و برعهده داشت. در یک دوره زمانی تلاش دولت مشارکت در طول هشت سال جنگ بود که در این راستا تمامی امکانات خود را به کار گرفت.

بانک ادامه داد: به دلیل مردمی بودن جنگ در یک برهه زمانی دولت نقش سازماندهی را به عهده گرفت به طوری که در سراسر کشور ستادهایی تشکیل شد و در مرحله سوم به دلیل نیاز بیشتر به سازماندهی دولت نقش عملیاتی را هم برعهده گرفت و به عنوان پرچمدار وارد جبهه های جنگ شد به عنوان مثال جهاد سازندگی فعالیت ها و کارهای ارزنده ای را در طول جنگ انجام داد، 77325 کیلومتر جاده سازی، 100هزار کیلومتر شن ریزی، 28هزار مورد ساخت پُل، 540مورد  ساخت دژ محکم و ساخت 150هزار سنگر نمونه هایی از این فعالیت هاست.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس وزارت راه پُل 14کیلومتری خیبر را اجرا کرد که روزانه 3 تا 4 هزار خودرو به طور میانگین از روی این پُل تردد می کردند.

نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تاکید بر این نکته که  "دفاع مقدس را از دیگر جنگ ها متفاوت می کند این است که نیروهای مسلح، مردم و دولت به صورت هماهنگ در کنار هم فعالیت می کردند" تصریح کرد: چنانکه می بینیم وزارت بهداشت تعداد زیادی بیمارستان صحرایی در میدان عملیات ایجاد کرد که تمام پرسنل آن عضو همین وزارتخانه بوده اند یا در وزارت آموزش و پرورش تشکیل کلاس های درس در جبهه ها و مناطق جنگی انجام می شد و هیچگاه فعالیت های این وزارتخانه در دوران دفاع مقدس تعطیل نشد. آموزش و پرورش نزدیک به 550 هزار نفر نیرو اعم از کادری و دانش آموز به جبهه های جنگ اعزام کرد.

وی افزود: بزرگترین بندر نفتی ایران یعنی خارک با وجود بمباران های متعدد به تعطیلی کشیده نشد و این نشانگر آن است که مهندسان و کارمندان وزارت نفت زیر آتش دشمن به کار خود ادامه می دادند.

بانک تصریح کرد: در ثمربخش بودن این تلاش ها فرماندهی امام خمینی(ره) بسیار مهم بود و در حال حاضر هم مقام معظم رهبری چنین نقشی را دارا هستند.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری با اشاره به گذشت 27 سال از پایان جنگ تحمیلی گفت: همچنان ناگفته های بسیاری باقی مانده است اینکه به نحو مطلوبی بتوان تمام ایثارگری های هشت سال دفاع مقدس را برای مردم تبیین کردبسیار مهم است و این موضوع می تواند در غالب یک نمایشگاه-موزه مطرح شود ودر این قالب می توان عملیات ها را به صورت صحنه سازی  به مردم معرفی کرد.

بانک افزود: خوشبختانه ستاد کل نیروهای مسلح برای انجام این امر مامور شد و بخشی از فعالیت این ستاد برعهده دولت قرار گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت های ما کمی در انعکاس تلاش های دولت در دوران جنگ ضعیف عمل کرده اند که امیدواریم  تکمیل این نمایشگاه-موزه باعث رفع این نقصان شود.

نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه گفت: در دولت جناب آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری مسوول پیگیری نمایشگاه-موزه دفاع مقدس شده اند و من دبیر اجرایی این کار هستم که اکنون شروع کرده ایم.

وی افزود: این نمایشگاه-موزه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قرار دارد و امیدواریم طی دو سه سال آینده کامل شود و پس از اینکه از نظر فنی و هنری موزه دفاع مقدس تکمیل شد به محل دائمی موزه دفاع مقدس که حوالی فرودگاه امام قرار دارد توسط ستاد کل نیروهای مسلح انتقال داده شود.

نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان با تاکید بر اهمیت تمام بخش ها و ابعاد دفاع مقدس تصریح کرد: همه باید خود را موظف بدانیم تا این حرکت آزادی بخش به طور کامل تبیین شود و به یک سنبل در تاریخ مبدل شود تا آنهایی که با دفاع مقدس فاصله زمانی دارند بتوانند از این تجربه گران بها و ارزنده درس بگیرند و با آن ارتباط برقرار کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز