تسلیم شورای حقوق بشر دربرابر فشار عربستان

۱۳۹۴/۰۷/۱۰ - ۱۰:۰۷:۴۲
کد خبر: ۳۲۵۲۰۶
سازمان دیده بان حقوق بشر از رد پیش نویس قطعنامه هلند در شورای بین المللی حقوق بشر برای اجرای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در تجاوز عربستان سعودی به یمن انتقاد کرد و آن را نتیجه فشارهای ریاض به این کشور دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از العالم، در این پیش نویس، هلند از سازمان ملل متحد خواسته بود که هیاتی را برای بررسی وضعیت حقوق بشر به یمن بفرستد اما با این حال، این شورا به تازگی از عقب نشینی هلند از این تصمیم خبرداد و گفت: پیش نویسی که قرار است روز جمعه مطرح شود پیشنهاد عربستان است و درخواست برای بررسی وضعیت انسانی در یمن را شامل نمی شود.

این سازمان گفت: که انگلستان و ایالات متحده آمریکا  اتحاد با عربستان سعودی را برای رسیدن به عدالت برگزیده اند.

"فیلیپ دام" نماینده سازمان دیده بان حقوق بشر تصریح کرد: " این واقعا یک فرصت از دست رفته است،  تفسیر آن چه چیزی می تواند باشد جز مخالفت کامل عربستان با پیش نویس قطعنامه؟

دام که مسئولیت نظارت بر مذاکرات درخصوص پیش نویس قطعنامه هلند را برعهده دارد، افزود: انگلیس و آمریکا با دو "گزینه میان عدالت و ائتلاف راهبردی" با عربستان روبرو هستند.

ریاض در حال انجام تلاشهای گسترده‌ای در شورای بین‌المللی حقوق بشر در ژنو است تا از تصویب پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی از سوی هلند مبنی بر آغاز تحقیق درباره جنایت جنگی در یمن جلوگیری کند.

عربستان کشورهای زیادی را برای رأی دادن علیه این پیش‌نویس که ممکن است این کشور را به ارتکاب جنایت جنگی در یمن و محاصره شدید زمینی، دریایی و هوایی و نیز جلوگیری از ورود کمک‌های بشر دوستانه به این کشور متهم کند، همراه خود کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه گذشته به بهانه بازگرداندن مشروعیت به نمایندگی عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهوری فراری و مستعفی یمن، حملات شدید خود به مناطق مختلف این کشور را آغاز کرده است که در پی این حملات هزاران نفر از شهروندان یمنی به شهادت رسیده و یا زخمی شده‌اند و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور نیز تخریب شده‌است.

نظر شما