ظرف ١٠ روز آینده؛

هند ٧٠٠ میلیون دلار دیگر از بدهی نفتی خود به تهران را تسویه می‌کند

۱۳۹۴/۰۷/۱۰ - ۱۳:۳۹:۵۶
کد خبر: ۳۲۵۲۸۸
هند ٧٠٠ میلیون دلار دیگر از بدهی نفتی خود به تهران را تسویه می‌کند
منابع هندی اعلام کردند که دهلی نو دومین قسط ٧٠٠ میلیون دلاری بدهی نفتی خود به ایران را ١٢ اکتبر ماه (٢٠ مهر) پرداخت می کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، منابع هندی اعلام کردند که هند دومین قسط ٧٠٠ میلیون دلاری از بدهی های نفتی خود به تهران را تا ٢٠ مهرماه پرداخت خواهد کرد.

ایران در ماه اوت از هند خواسته بود یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار از بدهی نفتی خود را در دو قسط مساوی پرداخت کند که نخستین قسط ٧٠٠ میلیون دلاری چهارشنبه پرداخت شد.

به گفته این منابع، پرداخت دومین قسط بدهی نفتی از سوی پالایشگاههای هندی مشابه نخستین قسط خواهد بود.

دهلی نو، دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین به شمار می رود، با این وجود، هند تحت فشار تحریمها، مقدار خرید نفت خام خود را از ایران کاهش داد.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه‌های هندی تا پایان ماه اوت حدود ٦ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار بدهی به ایران داشتند، اجازه بخشی از پرداختها از اوایل ٢٠١٤ داده شد.

تشدید تحریمهای ایران در اوایل سال ٢٠١٢ سبب نصف شدن صادرات و درآمدهای نفتی تهران شد، انتظار می‌رود این تحریم‌ها در سال آینده میلادی و در راستای توافق هسته‌ای جامع به‌ طور کامل لغو شوند.

در نخستین قسط بدهی نفتی پالایشگاه‌های هندی، اسار اویل حدود ٣٣٥ میلیون دلار، مانگلور ٣٠٠ میلیون دلار، شرکت نفت هند ٦٢ میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم سه میلیون دلار به ایران پرداخت کردند.

پالایشگاه‌های هندی ٤٥ درصد بدهی نفتی خود به ایران را از سال ٢٠١٢ به روپیه به حساب ایران در بانک یو سی او واریز کرده‌اند. تهران از این پول که هم اکنون بیش از ١٧٠ میلیارد روپیه (دو میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار) است، برای واردات کالاهای تحریم‌ نشده از دهلی نو استفاده می‌کند.

پالایشگاههای هندی پس از بسته شدن کانال پرداخت پول از طریق بانک خلق ترکیه در سال ،٢٠١٣ تحت فشار تحریم‌ها نتوانستند باقیمانده بدهی خود به ایران را بپردازند.

با این حال پرداخت بخشی از بدهی واردکنندگان هندی نفت ایران از اوایل سال ٢٠١٤ در پی امضای توافق هسته ای ژنو امکانپذیر شد و حدود سه میلیارد دلار بدهی نفتی را در ٦ نوبت و از طریق یک کانال پرداخت محدود پرداخت کردند.

به گفته منابع، شرکت اچ پی سی ال میتال انرژی که آخرین بار در سال ٢٠١٣ از ایران نفت خرید، در پرداخت دومین قسط مشارکت نخواهد داشت.

ایران هم اکنون هفتمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند به شمار می آید، در حالی که پیش از تشدید تحریمها جایگاه دوم را در اختیار داشت.

نظر شما
پرونده ویژه