اجلاس اکسکام با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۰۹:۰۸:۳۷
کد خبر: ۳۲۷۴۰۷
اجلاس اکسکام با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد
کشورهای حاضر در اجلاس اکسکام با صدور بیانیه ای از جامعه بین الملل خواستند، راه حلهای پایدار را برای پناهندگان افغان اجرا نمایند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، شصت و ششمین اجلاس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (اکسکام ) با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

ما کشورهای عضو کمیته اجرائی برنامه های کمیساریای عالی مایلیم تا بر نیاز به حل قاطعانه یکی از طولانی ترین وضعیتهای پناهندگی به مناسبت برگزاری بخش عالیرتبه وضعیت پناهندگان افغان تاکید نماییم. علیرغم تعدد فعلی بحرانهای بشر دوستانه پیچیده فراروی جامعه بین المللی، ضرورت دارد که کلیه تلاشها برای یافتن و اجرای راه حل برای پناهندگان افغان انجام گردند. گفتنی است که آنان بیش از 35 سال است که در زمان تجدید گفتگو و شراکت میان دولتهای منطقه و تعهد جمهوری اسلامی افغانستان به حمایت از بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد مرحله به مرحله در خارج از کشور خود در جستجوی پناه میباشند.

ما عمیقا از سخنان ریاست جمهوری افغانستان و سران هیئتهای جمهوریهای اسلامی ایران و پاکستان تشکر مینماییم. علیرغم بازگشت داوطلبانه 8/5 میلیون پناهنده افغان از سال 2002، بیش از 6/2 میلیون پناهنده افغان در کشورهای همسایه جمهوریهای اسلامی ایران و پاکستان باقی مانده اند.

تعهد مجددا اعلام شده دولت وحدت ملی افغانستان نسبت به در نظر گرفتن بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد شهروندان خود در زمره برترین اولویتهای ملی آن کشور فرصتی است منحصر بفرد برای حل این وضعیت به دراز کشیده شده. حمایت بین المللی کم نبوده است اما بدون صلح، امنیت و توسعه، راه حلهای ارائه شده برای بازگشت کنندگان و پناهندگان باقیمانده افغان عملی نخواهد شد. بازگشت پناهندگان برای حمایت از فرایند ملت سازی و بازسازی کشور بسیار ضروری است که نیازمند ایجاد محیطی مناسب میباشد. بازگشت داوطلبانه توام با ایمنی و کرامت پناهندگان افغان باید همراه با ادغام مجدد پایدار آنها تسهیل گردد. بنابراین ما از دولت افغانستان بابت گنجاندن مسائل پناهندگان در برنامه ریزی ملی توسعه و فرایندهای اولویت سازی قدردانی مینماییم.

ما از مردم و دولت دو کشور جمهوریهای اسلامی ایران و پاکستان برای سخاوتمندی و مهمان نوازی نمونه آنها به میزبانی پناهندگان افغان تقدیر و تشکر مینماییم. ما متوجه فشارهای زیاد وضعیت پناهندگی طولانی مدت بر اقتصاد، خدمات، زیرساخت، محیط زیست و امنیت جوامع میزبان هستیم. بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار شاید توام با چالشهای خاص مانند دسترسی به زمین، موقعیتهای معیشتی و ارائه امکانات اولیه باشد که جامعه بین المللی بایستی نقش خود را ایفا نموده و کمک های ضروری و حمایت مالی را فورا ارائه نماید.

ما بر حمایت خود از راه حلهای راهبردی برای پناهندگان افغان در مورد حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان که حاوی چارچوب شناسایی و اجرای راه حلهای پایدار برای پناهندگان افغان در منطقه است و توسط جامعه بین المللی در 2012 تایید شده است مجددا تاکید مینماییم. هماهنگی برنامه های ملی برای پناهندگان افغان و اولویت بخشی به توانمندسازی زنان و جوانان توسط جمهوریهای اسلامی افغانستان، ایران و پاکستان از طریق شراکت و گفتگوی تنگاتنگ بسیار مایه دلگرمی است.

ما بر اصول همبستگی بین المللی، تشریک مسئولیت و بار و شراکت مجدد تاکید مینماییم و نسبت به تعهدات ابراز شده توسط کشورهای عضو از جمله کشورهای اسکان مجدد و تاکیدات کشور موطن، جوامع میزبان، کمیساریا، سایر آژانس های سازمان ملل متحد و نهادهای مربوطه بشر دوستان و توسعه و جامعه مدنی فعال در زمینه پناهندگان افغان قدردان هستیم.

ما از جامعه بین المللی تقاضا داریم که:

احترام منصفانه به اصول بازگشت داوطلبانه در شرایط ایمنی و کرامت را ادامه دهند، متوجه باشند که بازگشت سریع به همه مناطق افغانستان با توجه به شرایط ناامنی تاثیرگذار بر ادغام مجدد پایدار امکان پذیر نیست. بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار جمعیت پناهنده افغان یکی از عناصر اصلی ثبات کلی و توسعه پایدار افغانستان و منطقه است.

 از تلاشها و تعهد دولت جمهوری اسلامی افغانستان برای ایجاد شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار در کشور با تاکید بر توانمندسازی جوانان، آموزش، معیشت، حمایت اجتماعی و زیرساخت حمایت نمایند.

حمایت از گنجاندن نیازهای همه افغانهای جابجا شده در برنامه توسعه افغانستان، از جمله پناهندگی که در حال حاضر در کشورهای همسایه و خارج از منطقه به سر می برند.

راه حلهای پایدار را برای پناهندگان افغان در چارچوب راه حلهای راهبردی از طریق حمایت از ابتکارات عمل مشخص در مجموعه طرح های ملی مربوطه اجرا نمایند و از اجرای بسته بهبود یافته بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پناهندگان افغان دولت جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان روشی نوآورانه به منظور بهبود بازگشت پایدار و ادغام مجدد حمایت کنند.

از سیاستها، راهبردها و برنامه های هماهنگ شده به صورت مشترک جمهوریهای اسلامی افغانستان، ایران و پاکستان در زمینه بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد در کشور موطن حمایت نمایند و به حمایت از پناهندگان در کشورهای میزبان ادامه دهند.

اهدا کنندگان، نهادهای بشر دوستانه و توسعه، آژانسهای سازمان ملل متحد، سمنها و جامعه مدنی را در ارائه حمایت صریح در ارتقای مجدد و جذب ظرفیت در مناطق بازگشت در افغانستان، بمنظور گسترش حیطه اهدا کنندگان، و همچنین حمایت از پناهندگان بطور مستقیم در زمینه بهبود شرایط زندگی آنان و جوامع میزبان در جمهوریهای اسلامی ایران و پاکستان ترغیب نمایند.

گفتگو را با جمهوریهای اسلامی افغانستان، ایران و پاکستان و کمیساریا و همچنین جامعه بین المللی در جهت تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان و مدیریت موقت آنان در کشورهای میزبان بعنوان بخشی از راه حلهای راهبردی ارتقا دهند.

 به منظور ترویج روحیه همبستگی، کانالهایی را برای ارائه راه حل در کشورهای ثالث از جمله مهاجرت قانونی، اسکان مجدد بهبود یافته و فرصتهای بازپیوند خانواده در کشورهای ثالث گشایش دهند.

ما مراتب سپاس خود را به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای حمایت از سازمان دهی بخش عالیرتبه درباره وضعیت پناهندگان افغان اعلام نموده و نقش کلیدی کمیساریا در این وضعیت را تکرار مینماییم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز