آیت الله صدیقی:

تلفات فاجعه منا بیش از آمار اعلام شده است

۱۳۹۴/۰۷/۱۷ - ۱۲:۳۵:۲۴
کد خبر: ۳۲۷۷۳۸
تلفات فاجعه منا بیش از آمار اعلام شده است
خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: بستن راه ها در رمی جمرات و برخورد سعودی ها با بازماندگان فاجعه منا، حاکی از عمدی بودن آن است و باید یک کمیته حقیقت یاب بین المللی این مساله را بررسی کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های امروز با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: این حادثه لحظه‌ای از ذهن بیرون نمی‌رود و جراحتی بر دل‌های عالم اسلام بود که به این زودی التیام پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: در گذشته آل سعود از این دست بی‌کفایتی‌ها از خود نشان داده بود اما ابعاد فاجعه منا از همه موارد قبلی گسترده‌تر بوده است.

حجت الاسلام صدیقی با اشاره به دلایل حادث شدن فاجعه منا گفت: برخی از حاجیانی که به طور معجزه آسا در این حادثه زنده ماندند، می‌گفتند که آمار کشته شده‌ها بیش از 5000 نفر است و تلفات بیش از آمار اعلام شده است.

وی در همین باره ادامه داد: سانسور رسانه‌ای درباره این حادثه از جمله خباثت آل سعود بود و تعداد تلفات را پنهان کردند و یکی از مقامات خودشان هم که یک عددی داد، دیدیم که بلافاصله از کار خود برکنار شد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: حادثه منا هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت مایه تأسف و غصه بود و جا دارد که نفرین کنیم.

صدیقی ادامه داد: غیرتمندان عالم تا کی می‌خواهند به نظاره بنشینند و بگذارند که مسجدالحرام و خانه خدا در دست افرادی باشد که اصلاً اعتقادی به این خانه ندارند و حرمت این خانه را نمی‌شناسند و به طور مکرر حرمت آن را هتک کرده‌اند.

وی با بیان این که پدر آل سعود، انگلیس و آمریکاست و آل سعود کاره‌ای نیست، گفت: انگلیس و آمریکا هم قبله اول ما را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده‌اند و هم قبله دوم ما را در اختیار خواهر صهیونیست گذاشته‌اند؛ هر دوی این‌ها دو لبه از یک قیچی هستند.

حجت الاسلام صدیقی پیرامون وجوه مختلف علل فاجعه منا گفت: آل سعود مأموریت جنگ نیابتی با یمن مظلوم را برعهده دارند و زورشان به هیچ کسی نمی‌رسد و اگر هم برسد، تضادی با استکبار و عنادی با صهیونیست‌ها نخواهند داشت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: مأموریت آل سعود این است که چهره اسلام را بد جلوه دهد و به دست مسلمانان، مسلمان‌کشی کنند.

وی اضافه کرد: آل سعود به دلیل تمرکز نیروهایش در یمن برای اداره حجاج آمادگی و وقت نداشت و اصلاً برایشان خانه خدا و ضیوف الرحمان مهم نیست. آن چیزی که برای آل سعود مهم است این است که به یمن حمله کنند و 140 نفر را در یک مراسم عروسی به خاک و خون بکشند.

حجت الاسلام صدیقی ادامه داد: آل سعود از تجربه کشورهای دیگر استفاده نکرد و در اثر کم توجهی و غفلت، نیروهایش کارآمدی لازم را در بحران نداشت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه منا گفت: احتمال عمدی بودن فاجعه منا می‌رود چرا که حاجی‌ها را جلوی مسیر بسته نگه داشتند و بعد هم اعلام کردند که فلان ساعت راه باز می‌شود و وقتی هم که این راه باز شده، راه‌هایی که در سال‌های قبل باز بوده را مسدود کرده‌اند.

وی در همین باره عنوان کرد: نیروهای امدادی و پلیس آل سعود در محل حادثه حضور پیدا نکردند. آل سعود که در کاخ‌هایشان و جلوی دوربین‌ها کوچک‌ترین حرکتی را خلاف جریان خود رصد و همان جا مثل عقاب و کرکس آن را دستگیر می‌کنند، چطور این همه انسانی که روی هم انباشته شده‌اند را ندیده‌اند؟

حجت الاسلام صدیقی با بیان این که آل سعود احترام حج و حاجی را از بین برده‌اند، گفت: ما از سازمان ملل، شورای امنیت و کنفرانس اسلامی توقعی نداریم و از این‌ها معجزه‌ای جز ضعیف‌کشی و حمایت از رژیم عربستان کودک‌کش دیده نشده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: چند وقت پیش آقای اوباما جنایات آل سعود را توجیه کرد. ما از آن‌ها نباید توقعی داشته باشیم و از همان ابتدا هم برای ضعیف‌کشی تشکیل شده‌اند اما از مسئولین خودمان توقع داریم که قاطعانه و جدی و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در پی کشف حقیقت باشند.

وی با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان نظامی که فرمودند «عکس العمل ما در قبال آل سعود سخت و خشن خواهد بود»، اظهار کرد: این اقتدار رهبر معظم انقلاب باید برای مسئولین درس باشد و دولت باید یاد بگیرد که با جانی و قاتل امکان مذاکره نیست، چرا که گوهره این‌ها همراه با جنایت و خیانت است و اگر به آن‌ها اجازه داده شود، ما را لگدمال خواهند کرد.

حجت الاسلام صدیقی در ادامه اظهارات خود گریزی هم به موضوع برجام زد و اظهار داشت: برجام با همه نقاط مثبت و منفی خود در کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و انصافاً با متانت کامل از همه صاحب‌نظران و کارشناسان در این باره دعوت شد و همه توانستند حرف‌های خود را بیان کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به گزارش کمیسیون ویژه برجام خاطرنشان کرد: آن چه که بعد از قرائت گزارش کمیسیون برجام اتفاق افتاد، در شأن مجلس نبود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: چرا دست پاچه و عجولانه نسبت به برجام برخورد می‌کنید؟ چرا برای سرنوشت و عزت یک ملت نمی‌خواهید کمی دقت کنید و کارها کمی متین پیش برود؟ از مجلس این انتظار می‌رود که اعتماد ملت را جلب کند. از مجلس این توقع می‌رود که به وظیفه شرعی و قسم الهی خود پایبند باشد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به بمباران بیمارستانی در قندوز افغانستان به دست نیروهای امریکایی افزود: این اولین و آخرین جنایت آنها نیست و اینکه بیمارستان و مجلس عروسی را با ادعای طرفداری از حقوق بشر هدف قرار می دهند نشان دهنده این است که منطق ندارند، آن وقت انتظار داریم که حرف ما را بپذیرند؟

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با مبارک خواندن ائتلاف ایران ، عراق ، سوریه ، روسیه و حزب الله لبنان گفت: در چند روزی که از آغاز حملات هوایی جنگنده های روسی علیه تروریست ها در سوریه می گذرد جنگجویان نیابتی و مظهر خشونت غرب در لباس اسلام در وضع بدی قرار گرفتند و صدای اوباما ، غرب و ترکیه بلند شد که نشان می دهد چه کسانی از تروریسم حمایت می کنند البته حرف ما این است حالا که عصبانی شدید از این عصبانیت بمیرید.

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی که داعیه نجات و هدایت ملت ها را دارد باید در شعاع ولایت فقیه باشد و دغدغه حجاب ، عفت ، پاکی ، دفع فساد ، ازدواج جوانان و رفع استضعاف از مستضعفان را داشته باشد نه مانند اقتصاد لیبرالی که اگر اکثریت له شوند دغدغه ای نداشته باشد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه یکی از ویژگی های چنین حکومت اسلامی این است که اهل سازش نباشد افزود: امریکا چون ذاتاً با ما در تضاد است و با پیامبر ، قبله ، جهاد و روحیه شهادت طلبی ما مخالف است نباید درباره چنین رژیمی کسی بگوید اگر سازش کنیم به نفع است زیرا مقام معظم رهبری فرمودند مذاکره با امریکا زیان های بیشماری دارد در حالی که هیچ نفی در این مذاکره متصور نیست.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی گفت: امریکا و هم پیمانانش حزب الله لبنان را که سالم ترین جریان دفاعی در منطقه و جهان است تروریسم می دانند در حالی که ما آنها را مدافع خط شکن و بازدارنده از جنایات درندگان می دانیم.

وی افزود: آنها دست دولت سعودی را در حمله به یمن باز می گذارند و تجهیزات در اختیارش می گذارند امریکا مدافع آنهاست در حالی که ما مقابل آنها و مدافع مردم مظلوم یمن هستیم.

خطیب جمعه تهران گفت: امریکایی ها در سوریه با ما هیچ وجه اشتراکی ندارند به تروریست ها اسلحه دادند و به دنبال براندازی دولت قانونی این کشور هستند در عراق نیز اگر چه صدام را ساقط کردند اما بدتر از صدام جنایت، و دانشمندان هسته ای این کشور و مردم بی گناه را ترور کردند.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی همچنین با اشاره به نامه 4 وزیر به رئیس جمهور افزود: این نامه را که هشداری درباره رکود بود مبارک می دانیم و امیدواریم که توجه خاص شود و در مسئله رکود که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار می آورد به فکر باشند و به داد مردم برسند.

وی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران در محل دانشگاه تهران نمازگزاران را به تقوا فراخواند و گفت: تقوا به تعبیر حضرت علی (ع ) حصن عزیز و رمز پیروزی انسان در برابر نفس است.

وی با بیان اینکه انسان اغلب از دشمن نفس غافل است، اظهار داشت: آتش دشمن بیرونی، خاموشی دارد اما آتش دشمن درونی، خاموشی ندارد و تنها راه نجات از نفس، تقواست و در برابر دشمن بیرونی هم خداوند با تقوا وعده پیروزی داده است.

حجت الاسلام صدیقی با استناد به آیه های سوره مبارکه فاتحة الکتاب گفت: خداوند، رب سماوات و الارض و دنیا و آخرت و همه هستی است و پروردگار متعال برای بشر علاوه بر ربوبیت تکوینی دری را باز کرده که همان قرآن است و به وسیله آن ما می توانیم شاگرد خدا بشویم.

وی ادامه داد: خداوند متعال از یک طرف، روش ها و راه هایی را برای حرکات ما در بعد جوارح و جوانب و از سوی دیگر تعلیمات و برنامه هایی را برای تعقل و فکر در اختیار ما قرار داده است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: براساس قانون کلی و سنت الهی، تربیت یک امر تدریجی است هرچند، افرادی هم بودند که دفعتا تربیت شدند و تدریج در کار آنها نبود که نمونه آن 'زهیر' بود که توسط امام حسین(ع) دفعتا تربیت شد.

وی هشدار داد: درصورتی که انسان به مرور ترک گناه نکند، دینداری نکند، جوارحش را تحت مراقبت قرار ندهد و آنها را به وسیله گناه متعفن سازد و توبه نکند، عفونت گناه به تمام روح او تسری پیدا می کند.

حجت الاسلام صدیقی تصریح کرد: ولی اگر خودمان را کنترل کردیم و هشدارهای دین و واجبات دین را با اراده و اختیار خود به انجام رساندیم، خداوند منان همان هدایت تکوینی را درباره ما هم اجرا خواهد کرد.

وی اعضا و جوارح انسان را به سربازان و جنود قلب تشبیه کرد و گفت: اگر آنها تسلیم شدند، پادشاه بدن هم که قلب است تسلیم می شود.

حجت الاسلام صدیقی تاکید کرد: البته عمل واجب و ترک گناه سخت است و گناه هم بعضا جاذبه دارد و تقوا، بالا رفتن و بی تقوایی، سقوط است ولی اگر انسان بتواند مدتی جوارح و اعضایش را تسلیم خدا کند، قلبش هم تسلیم و کانون محبت خداوند خواهد شد تا مرحله ای که خدا در وجودش تجلی خواهد یافت.

 

نظر شما