دکتر روحانی در همایش بین المللی صنعت و تجارت:

جذب سرمایه، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال از اهداف مهم دولت است/ ایران آماده میزبانی از کارآفرینان خارجی به شرط ورود تکنولوژی است

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۸:۲۸:۵۴
کد خبر: ۳۲۷۸۷۸
جذب سرمایه، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال از اهداف مهم دولت است/  ایران آماده میزبانی از کارآفرینان خارجی به شرط ورود تکنولوژی است
رییس جمهوری، هدف دولت یازدهم را تقویت بخش خصوصی و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد دانست و تصریح کرد: مسیر آینده ایران اسلامی ، مسیر رونق و رشد اقتصادی ، صادرات غیرنفتی ، جذب سرمایه داخلی و خارجی و اشتغال برای نسل تحصیل کرده خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن رحانی روز شنبه در همایش بین المللی صنعت و تجارت، با تاکید بر اینکه "دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد" ، گفت: بسته سیاستهای جدید حمایت از تولید با هدف ایجاد و تقویت رونق اقتصادی در شش ماهه دوم امسال ،  نهایی شده است و این می تواند حرکت خوبی در مسیر رونق اقتصادی ایجاد کند و جزئیات آن توسط وزیران مربوطه ، بزودی به مردم اعلام می شود.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت خود را برای هرگونه حمایت از کارآفرینان و رفع موانع اقتصادی و ارایه تسهیلات لازم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار متعهد می‌داند، اظهار داشت: بی‌تردید مسیر آینده کشور بخاطر برخورداری از ثبات و امنیت ، وجود جوانان تحصیلکرده، سیاست‌های پایدار و حمایت‌های دولت و قوای سه‌گانه و درایت‌ رهبری معظم انقلاب، مسیری روشن و دارای رشد اقتصادی خواهد بود.

دکتر روحانی گفت: برای اینکه کشور بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر درست قرار گرفته و شاهد ثبات در حرکت اقتصادی باشیم  و از سوی دیگر برای آینده امیدآورین بوده و مسیر آینده اقتصادی‌اش قابل پیش‌بینی باشد،‌ ضروری بود که دولت گام‌های محکم و باثباتی برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد.

رییس جمهوری موفقیت‌های دولت تا به امروز را در سایه امید، اعتماد و مشارکت مردم در مسایل اقتصادی دانست و تصریح کرد: دولت معتقد است در صورتی می‌توان در زمینه اقتصادی حرکت مناسب و مستمری داشت که شرایط و محیط اقتصادی، مناسب بوده و فضای کسب و کار بهبود یابد و بر همین اساس، مبنای دولت، تقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد رقابت سالم است.

دکتر روحانی تأکید کرد: اگر حمایت لازم از بخش خصوصی انجام شده و موانع تولید حذف و فضای رقابتی در کشور وجود داشته باشد، بی تردید می‌توان از موانع عبور کرد.

رییس جمهوری اهمیت توجه به فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و بخواهد درون‌نگر باشد و به بیرون توجه نکند و اقتصادی که بخواهد به مزیت‌های اقتصادی توجه نکند و تمرکز و انحصار را در مواجهه با شرکای اقتصادی کنار نگذارد، آن اقتصاد نمی‌تواند جهشی رو به جلو داشته باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: برای جهش در زمینه اقتصادی لازم بود مانع تحریم که دیواری مقابل فعالان اقتصادی بود، برداشته شود و فضای سالمی در منطقه و جهان برای فعالان اقتصادی مهیا گردد.

رییس جمهوری گفت: وعده‌ای که از روز اول در عرصه سیاست خارجی به مردم داده بودم یعنی تعامل سازنده با جهان، امروز جامه عمل پوشیده و شرایط عمومی کشورمان با دو سه سال قبل کاملاً متفاوت شده است و در شرایطی قرار داریم که تحریم‌ها از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز در سایه اقدامات انجام شده دوران ایران هراسی سپری شده و شاهد دوران استقبال جهانی از فعالیت‌های اقتصادی در ایران عزیز هستیم.

رییس جمهوری به سفر اخیر خود برای شرکت در نشست مجمع سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر در جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی آمریکا داشتم آنها را به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کردم، البته در صورتی که بتوانند موانع داخلی خود را برای این حضور و فعالیت برطرف کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: برخی رسانه‌ها از مشکلات حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران سخن می‌گویندکه البته این مشکلات وجود دارد، ولی این مشکل از طرف ایران نیست، بلکه از طرف مقابل می‌باشد. در جلسه مذکور هم یکی از کارآفرینان آمریکایی خواست که دولت ایران، دولت آمریکا را تشویق کند که موانع پیش روی فعالیت‌ آنها را در ایران برطرف سازد. از این رو ایران هیچ‌وقت مانع حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران نبوده است و اگر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بتوانند موانع خود را برطرف کنند در ایران راه پیش پای همه، برای فعالیت اقتصادی باز است.

دکتر روحانی تأکید کرد: دینا بداند در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی برای فعالیت اقتصادی در کشورمان هستیم، در صورتی که آنها سرمایه و تکنولوژی وارد ایران کنند تا بخشی از بازار 80 میلیونی در اختیار آنها قرار گرفته و از سوی دیگر بازار صادراتی مشترکی برای هر دو طرف ایجاد شود.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت سالم باشد، اظهار داشت: امروز در کشور نیازمند ایجاد تحرک جدیدی برای تجارت خارجی، افزایش صادرات غیرنفتی و اشتغال هستیم و امروز فرصت بسیار مناسبی در اختیار ملت ایران و همه علاقمندان کار در ایران فراهم شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه از آغاز فعالیت دولت یازدهم چند هدف مهم در بخش اقتصاد پیگیری می‌شود، اظهار داشت: ایجاد ثبات و آرامش در بازارهای متنوع اقتصادی، برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیرنفتی و چارچوبی که در اقتصاد کلان بتواند برای آینده کشور امیدبخش باشد از جمله این اهداف است. ایجاد انضباط پولی و مالی، تحرک در زمینه فعالیت‌ بانک‌ها، کنترل پایه پولی، مهار تورم و ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود از اهداف و برنامه‌هایی بود که در تمامی این زمینه‌ها گام‌های بسیار مهمی تاکنون برداشته شده است.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه از ابتدای دولت یازدهم موضوع مهار تورم و کاهش مستمر آن در دستور کار قرار گرفته است، گفت: استمرار این کار هم برای تولید، هم برای مردم و نیز برای افزایش ارزش پول ملی و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده بسیار مهم است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه هدف دولت یک رقمی کردن تورم تا پایان دولت یازدهم است، تصریح کرد:  هدف ما این است که تا پایان دولت یازدهم تورم تا مرز یک رقمی شدن کاهش پیدا کرده و یک رقمی شود. لذا کاهش تورم همچنان در دستور کار بوده و ادامه خواهد یافت.

رییس جمهوری اضافه کرد: ممکن است نقدهایی به این سیاست یعنی کاهش نرخ تورم وارد شود و آن را سیاستی انقباضی بدانند که نمی‌تواند به خروج از رکود کمک کند در حالی که باید بدانند که سال گذشته از رکود مداومی که 8 فصل با آن مواجه بودیم، خارج شدیم و در دو دوره سه ماهه شاهد رشد اقتصادی بودیم و این به معنای رونق و خروج از رکود است.

دکتر روحانی افزود: در سال گذشته در 3 ماهه اول، دوم و سوم دارای رشد اقتصادی بودیم و در مجموع سال هم شاهد رشد 3 درصدی بودیم.

رییس جمهوری با اشاره به مشکلات تولیدگران و کارآفرینان کشور تصریح کرد: باید با تلاش فراوان مشکلات تولید را حل و فصل کرد.

دکتر روحانی کاهش قیمت نفت را یکی از مشکلات تولیدگران و کارآفرینان کشور دانست و گفت: همواره کاهش قیمت نفت، اقتصاد بخش دولتی و خصوصی که وابستگی بیشتری به نفت و گاز دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امروز به دنبال کاهش قیمت نفت بسیاری از کشورهایی که صادرکننده نفت بودند، به تورم بسیار بالا و تنش در بازار ارز دچار شدند در حالی که در کشورمان هیچکدام از این مشکلات را نداشتیم و دولت به رغم همه مشکلات توانست مسیر و اهدافی را که در بحث اقتصادی داشته، ادامه دهد، اما بدیهی است که کاهش حدود 50 درصدی قیمت نفت در ارائه خدمات و در بخش‌های تولیدی مشکلاتی ایجاد کرده است.

رییس جمهوری در ادامه به روند و اهداف اصلی مذاکرات هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت: اساساً هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای این بود که شرایط جدیدی در روابط بین‌المللی و منطقه‌ای بوجود آورد و توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است.

دکتر روحانی اضافه کرد: در یک مسأله پیچیده و مهم بین‌المللی کشوری مانند ایران با 6 قدرت جهانی مواجه بوده و پس از 2 سال تلاش و مذاکره به همان جایی رسید که از روز اول دولت آن را اعلام کرده بود و آن نتیجه برد – برد بود که امروز به این نتیجه دست یافتیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: میز دیپلماسی برای اولین بار در دهه‌های اخیر نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تهدید و فشار پیروز شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز به جز یک رژیم غاصب در منطقه، هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به توافق هسته‌ای ایران اظهار خوشحالی نکرده باشد، البته گروه‌های کوچکی وجود دارند که اساساً با تعادل و آرامش سازگار نیستند و منافع خود را در دعوا و درگیری دنبال می‌کنند که البته تعداد آنها اندک است و باید تحمل‌شان کرد. این گروه‌ها از اینکه روابط ایران با جهان احترام‌آمیز است، خوشحال نیستند.

رییس جمهوری تأکید کرد: در توافق هسته‌ای تنها به دنبال حل مشکل هسته‌ای نبودیم، بلکه با توافق هسته‌ای قصد داشتیم فضای مناسبی در منطقه و جهان ایجاد شود.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در کنار مشکل کاهش قیمت نفت با مشکل دیگری مواجه شدیم که قبلاً زمان آن را کوتاه‌تر پیش‌بینی کرده بودیم و آن زمان بین توافق هسته‌ای و اجرای آن بود، اظهار داشت: چارچوب توافق در لوزان و در فروردین ماه صورت گرفت سپس در تیرماه توافق حاصل گردید و انتظار این بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای آن باشیم، اما افراطیون آمریکایی مانعی را جلوی راه انداختند و موضوع هسته‌ای که یک موضوع ملی و بین‌المللی بود، در آمریکا به خطا به موضوع درگیری حزبی تبدیل شد و این یک خطای بزرگ در آمریکا بود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: انتخابات با همه زیبایی‌ها دردسر و مشکلاتی هم به دنبال دارد و در آمریکا به خاطر قرار گرفتن در آستانه انتخابات دچار فراز و نشیبی در موضوع توافق هسته‌ای ایران شدند و در داخل کشورمان هم اگر فراز و نشیبی وجود دارد، باز بخاطر انتخابات می‌باشد.

دکتر روحانی گفت: موضوع انتخابات در آمریکا باعث شد که توافق هسته‌ای به کنگره محول شود در حالی که ارتباطی با آنها نداشت لذا این داستان موجب شد که چند ماه در اجرای این توافق تأخیر ایجاد شود.

رییس جمهوری گفت: فاصله بین توافق در تیرماه تا روز اجرای آن زیاد شده و این فاصله زمانی، برای اقتصاد کشور دردسرآفرین است.

دکتر روحانی تصریح کرد: بی‌تردید با اجرای این توافق شاهد جهش و تحرک مطلوبی در حرکت و رونق اقتصادی و تعامل با دنیا و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و ورود فناوری‌های جدید در عرصه اقتصادی خواهیم بود.

رییس جمهوری یکی از اهداف مهم اقتصادی دولت را اشتغال دانست و با اشاره به پیچیدگی های زیاد آن خاطر نشان کرد: در دهه 60 نرخ رشد جمعیت افزایش یافت و این جمعیت در نیمه دوم دهه هشتاد آماده ورود به بازار کار بودند و باید شرایطی فراهم می‌شد که نیروهای جدید جذب بازار کار می‌شدند و خوشبختانه در آن دوران درآمد نفتی بیش از حد افزایش یافت و قیمت هر بشکه نفت به حدود 140 دلار رسیده بود و این یک فرصت استثنایی برای ایجاد اشتغال بود اما متأسفانه در نیمه دوم دهه هشتاد یعنی از سال 85 تا 92 که وضعیت درآمد نفتی کشور بسیار خوب بود، اشتغال خالص تقریباً صفر است لذا دولت یازدهم در کنار تورم و رکود، با خیل بیکاران نیز مواجه گردید.

دکتر روحانی تصریح کرد: تصمیم و هدف دولت ، اشتغال‌زایی،‌ ایجاد توسعه و رونق پایدار است.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی لایحه‌ای به مجلس ارایه کرده و مصوبات متعددی در این زمینه داشته است، اظهار داشت: به دنبال کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای ممکن است، سوالاتی برای تولیدگران مطرح شود که آیا رقابت سالم و آزادی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد؟ آیا سیاست‌های دولت با ثبات خواهد ماند و در کنار دولت، قوه قضائیه، نیز دنبال سرمایه‌گذاری سالم و آیا قوه مقننه نیز به دنبال قوانینی مناسب برای فعالیت اقتصادی خواهد بود؟ و اگر کارآفرین توانمند شد، کسی از او بازخواست نخواهد کرد که چرا اینقدر سریع وضعیت مالی‌اش افزایش یافت؟ همچنین ممکن است سوال شود که دولت توان تأمین انرژی و برق و گاز لازم را برای تولید دارد؟ و فضای سالم تعامل با جهان را ادامه می‌دهد؟ و آیا دروازه‌های صادرات باز خواهد ماند؟ اینها همه سوالاتی است که دولت و رییس‌ جمهور باید به طور شفاف به آن پاسخ دهند تا به آنها اعتماد دهند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه حمایت دولت و قوای سه‌گانه و مقام معظم رهبری پشت سر تولید و تولیدگران قرار دارد، اظهار داشت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ گردید به این معناست که تمام نظام پشت سر حمایت از تولید درون‌گرا و برون‌نگر قرار دارند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین بسته جدید اقتصادی اشاره کرد و گفت: ‌از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را فرا خواندم چرا که سه ماهه اول امسال نشان می‌داد که بخاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم به همین دلیل از تیم اقتصادی خواستم به منظور تدوین بسته اقتصادی برای شش ماهه دوم امسال برنامه‌ریزی کند و این کار انجام شده و طی دو هفته گذشته جلسات مداومی در این خصوص داشتیم تا این بسته نهایی شود.

دکتر روحانی گفت: سیاست‌های جدید اقتصادی برای شش ماهه دوم می‌تواند تحرک خوبی در زمینه رونق اقتصادی ایجاد کند که در روزهای آینده سرفصل‌ و تیترهای اصلی آن را به مردم اعلام خواهم کرد و اعضای تیم اقتصادی نیز جزئیات آن را مطرح می‌کنند.

رییس جمهوری با اجرای بسته جدید اقتصادی شاهد تحرک مثبتی برای ایجاد رشد اقتصادی مثبت و استمرار آن خواهیم بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: مسیر آینده کشورمان بخاطر برخورداری از امنیت، جوانان تحصیل‌کرده، سیاست‌های پایدار و درایت رهبر معظم انقلاب، مسیری روشن و مسیر رونق و رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه خارجی و اشتغال برای نسل تحصیل‌کرده جوان خواهد بود.

در ابتدای این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی با تشریح راهکارهای توسعه و افزایش صادرات گفت: سرمایه‌گذاری و تولید برای صادرات، برخورداری از سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم بانکی، تأمین مالی سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش برای توسعه صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، احیاء و ارایه جوایز صادراتی، صادرات کالا با فناوری بالا و دانش‌بنیان، استفاده از شبکه‌های مجازی بین‌المللی و داخلی، توجه به برندسازی و استفاده از برندهای معتبر خارجی، حمایت از شرکتهای بزرگ مقیاس و تنوع بخشی به صادرات از جمله راهکارهای ضروری برای افزایش صادرات است.

نظر شما