سیروس ناصری:

تعبیر کمیسیون برجام درباره قطعنامه پیشین سازمان ملل بچه‌گانه است

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۱۱:۴۲:۲۳
کد خبر: ۳۲۸۰۴۱
تعبیر کمیسیون برجام درباره قطعنامه پیشین سازمان ملل بچه‌گانه است
دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اگر قصد کمیسیون برجام، بررسی درست و عادلانه متن برجام بود می بایست از سایر سابق تیم های مذاکره کننده همچون تیم لاریجانی و وحیدی نیز دعوت بعمل می امد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سیروس ناصری دیپلمات پیشین کشورمان در میزگردی با حضور خبرنگاران در کافه خبر درباره ایرادات برجام گفت: در گزارش کمیسیون بررسی برجام اشاره شده است که قطعنامه های پیشین که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب شده است، ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل نبوده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که کمیسیون برجام دلیل مخالفت را نبود دو عبارت نقض صلح و امنیت بین الملل و یا تهدید صلح و امنیت بین الملل در متن قطعنامه های قبلی دانسته، گفت: به نظرمن این تعبیر از نظر حقوق بین الملل کاملا بچه گانه و دبستانی است. من فکر می کنم دلیل امدن این بند در گزارش کمیسیون تنها براساس صحبت های دکتر جلیلی و تیم مذاکره کننده قبلی در کمیسون ویژه برجام است و این نشاندهنده سیاسی بودن و جهت دار بودن متن گزارش است. زیر اگر قصد کمیسیون برجام بررسی درست و عادلانه متن برجام بود می بایست از سایر سابق تیم های مذاکره کننده همچون تیم لاریجانی و وحیدی نیز دعوت بعمل می امد و از نظرات آنها نیز استفاده می شد.

وی درباره احتمال آبستراکسیون در روز یکشنبه از سوی نمایندگان مخالف برجام گفت: آبستراکسیون آخرین مرحله ایجاد مانع بر سر راه برجام است.

ناصری گفت: بعید است برجام از مجلس عبور نکند و اگر تصویب شود به طور معمول باید به شورای نگهبان رود و باید دید آن چه روز یک شنبه به رای گذاشته می‌شود، چیست.

وی در بخش دیگری از این نشست به ارزیابی گزارش کمیسیون ویژه در بخش نفت پرداخت و گفت: طبق همین روند فروش نفت به طور متوسط بیش از 20 میلیارد دلار پول ایران در چین، بیش از 6میلیارد دلار در هند انباشته شده و مبالغ انباشته شده در کره جنوبی و ژاپن قدری متفاوت است. رقمی هم که هیچ وقت اظهار نمی شود در مورد امارات است که حدود 5 میلیارد دلار است.

ناصری گفت بهتر بود مجلس به این بخش به عنوان خسارت امنیتی می پرداخت و نسبت به ادامه آن هشدار می داد. میعانات به طور مستمر صادر می شود و امارات یا پول آن را نمی دهد و یا خرد خرد می پردازد. ترکیه هم می گوید محصولات خودم را بخرید در غیر این صورت هزینه آن هشت تا 12 درصد می شود.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ده درصد این مبلغ سالانه می شود 600 تا 700 میلیون دلار که به جیب بانک وابسته به حزب حاکم می رود. حزب حاکم هم به طور علنی مخالفان ما را در منطقه تامین مالی می کند. پولی که نزد یک بانک در ترکیه داریم عملا به دست مخالفانی می رود که ما با آنها مبارزه می کنیم. خوب بود مجلس نسبت به این موضوع فریاد می زد.

وی احتمال کشته شدن فرزند حاکم دبی در یمن را مطرح کرد و گفت: موضوع دولت امارات و امیرنشین ها در مورد یمن کاملا روشن است. پول ما در امارات صرف کشتن حوثی ها می شود . از این فاجعه بالاتر؟

ناصری گفت: خروج پول از ژاپن هم که پول بدون تفاهم امکان پذیر نیست. از کره جنوبی صرفا باید صرف خرید محصولات خودشان بشود وگرنه 10 تا 15درصد هزینه دارد. نرخ امروز چین هم 8 درصد چند ماه پیش 12 درصد بوده است . هزینه ترکیه 10 تا 12 درصد و هند هم 12 تا 15 درصد است.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در یونان که امروز ورشکست شده حدود یک میلیارد دلار داریم که معلوم نیست بازگردد یا نه. پول ما در ایتالیا و شرکت شل و سریلانکا هم برگشت پذیر نیست. یعنی پول ما در این کشورها قفل است و در سایر کشورها هم خرج کردن آن هزینه دارد.

وی اظهار داشت: ما حدود 6 تا هفت میلیارد دلار فقط برای پول های انباشته شده هزینه می دهیم. در طول سالهای 86 تا 92 حدود 800 میلیارد دلار ورودی و به همین میزان خروجی داشتیم . با اعمال هزینه پول و هزینه گران خرید کالا به میزان 20 تا 25 درصد، می شود 100 تا 150 میلیون دلار در روز. با احتساب 22 تا 23 روز تاخیر اجرای برجام هم می شود 2000 تا 2500 میلیون دلار بابت تاخیر اجرای برجام.

ناصری اظهار داشت: یک دوره مردم ما مقاومت ککردند و پذیرفتند هزینه پرداخت شود. گرچه علتش ندانم کاری بود اما ملت ما اهل مقاومت است و در مقابل آمریکا محکم ایستاد. اما زمانی که توافقی کاملا ممتاز صورت گرفته که پیروزی برای ملت محسوب می شود ادامه این هزینه برای مردم توجیه ندارد.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به بخش‌های اقتصادی و به ویژه نفتی و تحریم های اعمال شده علیه ایران در چند سال گذشته گفت:‌ در این سالها مبالغ زیادی از پول های ایران به خاطر تحریم ها به کشور وارد نشده یا در اختیار ایران قرار نگرفته است. طی این سالها از محل صادرات نفتی ایران حدود 20 میلیارد دلار در چین بیش از 6 میلیارد دلار در هند تقریبا به همین میزان در ترکیه و با مقدار متفاوتی در کره جنوبی و ژاپن و نیز حدود 5 میلیارد دلار نزد اماراتی ها انباشته شده است.

ناصری گفت: ای کاش وقتی مجلس شورای اسلامی در مقابل این اقدامات قرار می گرفتیم از خود واکنش نشان می داد. متاسفانه سود پولی که در اختیار این کشورها قرار دارد و یا پولی که آن‌ها به خاطر انتقال پول های ما از کشورشان به کشورهای دیگر برای تامین احتیاجات ضروری ما به دست می آوردند را در اختیار مخالفان ایران در منطقه قرار می دادند که از این جمله می توان به ترکیه اشاره کرد و مجلس در برابر همه اینها سکوت کرده است و همچنین در برابر باقی ماندن پول ایران در دست اماراتی‌ها .

وی ادامه داد: در اخبار شنیدیم که فرزند حاکم امارات در یمن کشته شده است اگر فرض کنیم که این خبر درست بوده است باید بگوییم که از محل سود پول های ما که برای سالها در کشور آنها است برای اینکه حوثی ها را در یمن بکشند استفاده شده است و این یک خسارت روشن برای ماست.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز