قشقاوی در جمع خبرنگاران:

دستگیری معلمان در امارات در حال پیگیری است/ ترک کردن مجلس توسط ظریف صحت ندارد

۱۳۹۴/۰۷/۲۱ - ۱۵:۳۵:۲۰
کد خبر: ۳۲۹۴۰۳
دستگیری معلمان در امارات در حال پیگیری است/ ترک کردن مجلس توسط ظریف صحت ندارد
حسن قشقاوی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: با اقدام بسیار مثبتی که امروز در خصوص تصویب جزئیات برجام صورت گرفت، بستر مناسبی فراهم می‌شود تا برجام به خوبی اجرا شود، البته به طور طبیعی باید منتظر نظر شورای نگهبان نیز بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه افزود: همانطور که بنده از قبل پیش بینی کردم که فرجام برجام در مجلس مثبت خواهد بود، فکر می‌کنم که در شورای نگهبان نیز به همین صورت خواهد بود و اجازه به دولت برای اجرای برجام این بستر را فراهم می‌کند تا موارد به درستی پیش رود.

وی افزود: در ابتدا اعلام لغو تحریم و یا توقف تحریم‌ها طبق آن چیزی که قبلا مصوبه کنگره آمریکا بود، صورت می‌گیرد و پس از آن لغو تحریم‌ها در اتحادیه اروپا و حوزه اجرای متقابل انجام خواهد بود یعنی تحقق آنچه که ما و طرف مقابل نسبت به آن متعهد شدیم.

قشقاوی تصریح کرد: به طور حتم آثار خیر و برکت برجام در اقتصاد ملی نمایان می‌شود، البته جناب آقای دکتر ظریف، بنده و معاونان دیگر وی خبری از جلسه دیشب نداشتیم. وزیر امور خارجه و همکارانشان آماده بودند که در مجلس برای پاسخگویی حضور پیدا کنند بنابراین اقدامات خوبی که در این جلسه مجلس صورت گرفت می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند و اینکه گفته‌اند آقای دکتر ظریف جلسه امروز مجلس را در همان ابتدا ترک کرده است، درست نیست و وزیر امور خارجه پس از پایان بررسی جزئیات و اتمام کار جلسه را ترک کرد.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جلسه امروز مجلس بسیار خوب بود، گفت: درست است که برخی حواشی در این جلسه به وجود آمد، اما متن آن مهم تر از حاشیه است و می‌توان گفت که موافق و مخالف در یک فضای کاملا دموکراتیک و بسیار جدی نظرات خود را مطرح کردند و این موضوع ارزش بالایی در کار پارلمانی دارد بنابراین دنیا متوجه می شود که نمایندگان مجلس ایران و فراکسیون‌ها دیدگاه‌های خود را به صورت آزادانه مطرح می‌کنند.

وی افزود: شاید تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای سال که سال 94 را به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری کردند، در این جلوه در جلسه قبل مجلس نمود پیدا کرد. همچنین رأی خوب 64 درصد به برجام رأی مناسبی بود و ما امیدواریم همین فضای تعاملی در آینده نیز بین همه قوا وجود داشته باشد.

قشقاوی در خصوص مسئولیت دولت پس از تصویب برجام در مجلس گفت: به طور حتم مسئولیت دولت سنگین‌تر می‌شود چون مجری برجام دولت خواهد بود و آنچه که در مجلس گذشت تنها اجازه اجرای برجام بود، بنابراین به اعتقاد بنده مفاد خود برجام برای دولت بسیار مهم است و اقدامی که آقای دکتر ظریف انجام دادند و آقای عراقچی را با حفظ سمت به عنوان مسئول پیگیری برجام بر وزارت امور خارجه تعیین کردند می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه ادامه داد: بنده خواهش می‌کنم از فضای سیاسی بین جریان‌ها، فراکسیون‌ها و رسانه‌ها خارج شویم و باید به این نکته دقت کرد که در حال حاضر در فضای پسابرجام هستیم و باید همه به دولت کمک کنند که حداکثر منافع ملی ما در این خصوص لحاظ شود.

وی تاکید کرد: البته نمی‌توان از برجام معجزه را انتظار داشت و ساختار، قوانین، نظام بروکراسی و ارگان‌های ما در این خصوص نقش دارند و اگر قرار باشد تولید در کشور تقویت شود، همه در این موارد سهیم هستند.

قشقاوی گفت: اما اگر این موضوع در دست اندازهای سیاسی، جناحی و انتخاباتی قرار گیرد، آثار خوبی در کشور نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص دستگیری برخی از معلمان در امارات گفت: بنده 3 ساعت پس از این اتفاق اقدامات خود را برای پیگیری این موضوع آغاز کردم، این در حالی است که وزارت امور خارجه پیگیری‌های حادثه منا را نیز در دست دارد اما برای ما عزت معلمان و حل مشکلات آن‌ها بسیار مهم است. هر چند که در بسیاری از حوادث مانند حادثه منا و اتفاقات دیگر وزارت امور خارجه خالق مشکلات نیست.

قشقاوی تاکید کرد: بنده در پاسخ به نقدهای نمایندگان در این خصوص گفتم که ما هم مثل شما هستیم و وزارت امور خارجه مواجه با مشکلات است بنابراین بنده در گام اول با سفیر ایران در امارات تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم. همچنین تماسی نیز با سفیر امارات در تهران داشتم و مسئله را جویا شدم بنابراین خارج از بحث چرایی این موضوع و چگونگی آن که نمی‌خواهیم به آن ورود کنیم در جلسه امروز کمیسیون آموزش حضور پیدا کرده و در این باره پاسخ خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین جناب آقای دکتر ظریف نیز این موضوع را بسیار پیگیری کردند و در جلسه قبلی هیئت دولت نیز با بنده تماس گرفتند تا فعالانه موضوع بررسی شود بنابراین سفارت در این خصوص فعال است و وکیلی نیز این موضوع را پیگیری می‌کند. البته طی یادداشتی از سوی ما گفته شد که ما حاضر هستیم تضمین بدهیم تا این افراد هرچه زودتر آزاد شوند؛ البته طبق نظر امارات 25 نفر مجوز کار در العین نداشتند و 9 نفر از این تعداد در حال حاضر بازداشت هستند بنابراین بنده امیدوارم طی پیگیری‌های صورت گرفته این افراد هرچه زودتر به آغوش خانواده بازگردند.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه گفت: این عبارتی که گفته می‌شود وزارت امور خارجه منفعل است، اصلا درست نیست و وزارت امور خارجه در این زمینه‌ها بسیار فعال است و بسیار موفق عمل می‌کند چرا که وزارت امور خارجه در پیگیری حادثه منا نیز حضور بسیار موفقی داشت. بنابراین بنده خواهشمندم در خصوص عملکرد وزارت امور خارجه به عدالت و انصاف باید برخورد کرد و وزارت امور خارجه کارش در این زمینه‌ها بی‌نقص است و اصلا نیاز به انتقاد نداشته و تنها نیاز به تشویق و قدردانی دارد.

نظر شما