بیانیه مشترک ایران و اندونزی؛

همکاری ایران و اندونزی سبب گسترش صلح و امنیت خواهد شد

۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۲۰:۳۱:۳۱
کد خبر: ۳۲۹۸۸۱
همکاری ایران و اندونزی سبب گسترش صلح و امنیت خواهد شد
وزیران امور خارجه ایران و اندونزی پس از دیدار در تهران بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، متن بیانیه مشترک به شرح زیر است:

بیانیه مشترک

دیدار دو جانبه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

و وزیر امور خارجه جمهوری اندونزی

تهران 22 مهرماه 1394

بنابر دعوت جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ سرکار خانم رتنو ال پی مارسودی،‌ وزیر امورخارجه جمهوری اندونزی در تاریخ 23-22 مهرماه 94 جهت انجام یک سفر کاری به تهران سفر کرد. جناب آقای سودیرمن سید، وزیر انرژی و منابع معدنی به همراه هیاتی از بخش انرژی اندونزی، وی را در این سفر مهم همراهی کردند. سرکار خانم مارسودی و جناب آقای سودیرمن سید هم‌چنین قرار است امروز به حضور جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری برسند.

دیدار وزیران خارجه ایران و اندونزی در فضایی صمیمانه، برادرانه، سازنده و پربار که بیانگر دوستی نزدیک و همکاری فعال دو کشور است، برگزار شد. وزیران بر این نکته توافق داشتند که سفر وزیر خارجه اندونزی به تهران نشان دهنده تعهد و پایبندی مستحکم اندونزی در توسعه همکاری دو جانبه خود با ایران است. دو طرف بر این اعتقاد هستند در این سفر هر دو کشور می‌توانند از فرصت‌های بسیار زیاد موجود در جهت تقویب هر چه بیش‌تر سطح همکاری دو کشور و ارتقای آن به سطح عالی‌تر استفاده کنند.

در این دیدار، دو طرف پیشرفت حاصل شده در همکاری‌های دو جانبه از زمان سفر جناب آقای دکتر حسن روحانی،‌ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به اندونزی در تاریخ سوم اردیبهشت 94 برای شرکت در کنفرانس آسیا – آفریقا درجاکارتا را بررسی کردند. در این راستا چگونگی و نحوه برخورد با چالش‌ها مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات عملی مناسب از سوی هر دو طرف مطرح و پیشنهاد شد.

وزیران خارجه از روند رو به افزایش سطح همکاری دو کشور که طیف وسیعی از روابط دو جانبه، به ویژه در بخش‌های انرژی، بازرگانی، ارتباط مردم - مردم، تحقیقات و فن‌آوری را در برگرفته و هم‌چنین از طریق مجامع منطقه‌یی و بین‌المللی برای بررسی تهدیدات مشترک نظیر تروریسم و جرایم سازمان یافته استقبال کردند. هر دو وزیر بر این نکته تاکید داشتند که دو طرف به طور گسترده‌ای از قبال داشتن روابط و همکاری خوب و مستحکم با یکدیگر منتفع گشته و این همکاری خوب سبب گسترش صلح، امنیت،‌ مردم‌سالاری، رفاه و توسعه در سطح مناطق خود و ارتقا چهره صلح‌آمیز اسلام در عرصه بین‌الملل خواهد شد.

هر دو وزیر از نتایج مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه 1+5‌ در تاریخ 23 تیر 94 استقبال کردند. در راستای این حرکت مثبت، دو طرف نسبت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک ابراز امیدواری کرده و آمادگی خود را برای همکاری نزدیک‌تر در خصوص ابتکارات و برنامه‌های همکاری‌های دو جانبه در آینده اعلام کرد.

دو طرف از تبادل پایدار هیأت‌های عالی‌رتبه بین دو کشور در سال‌های اخیر در سطوح رییسان‌جمهور، وزیران و سایر مقامات بلندپایه که نقش مهمی در تقویت روابط دوستانه، رسمی و دوجانبه داشته است،‌ ابراز رضایت کردند. در این راستا، هر دو وزیر توافق کردند تا برای تحقق سفر رسمی جناب آقای جوکو ویدودو، ریاست محترم جمهوری اندونزی به ایران در تاریخی که متعاقبا از سوی دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت، کار کرده و زمینه‌های لازم برای کسب دستاورد حداکثری از این سفر را فراهم کنند.

دو طرف هم‌چنین از سازوکارهای دو جانبه و منظم موجود از جمله کمیته مشورتی دوجانبه، کمیسیون مشترک اقتصادی و بازرگانی، رایزنی‌های کنسولی، کمیته مشترک تحقیقات و فن‌آوری،‌ گفت‌وگوهای حقوق بشری را از جمله تمهیدات سازنده و مفید برای تبادل تجربیات، رایزنی و هماهنگی برنامه‌ها و سیاست‌های خود ارزیابی کردند.

دو طرف موافقت کردند تا به همکاری‌های دیرینه بین ایران و اندونزی در مجامع منطقه‌یی و بین‌المللی که تامین کننده منافع مشترک هر دو کشور در دستیابی به صلح و امنیت،‌ ثبات و رفاه در سطح جهان و مناطق خود است را بیش از گذشته شتاب بخشند.

وزیران توافق کردند تا سطح همکاری دو کشور در زمینه تجارت،‌ سرمایه‌گذاری و انرژی را گسترش دهند.

وزیران بر اهمیت تعامل مردم – مردم در تقویت دوستی، تفاهم و احترام متقابل به ویژه در میان جوانان دو کشور تاکید کردند.

طرف ایرانی از نقش مهم اندونزی در آسه‌آن، به ویژه در زمینه تلاش برای ایجاد جامعه یکپارچه، درهم تنیده و برآمده از مردم آسه‌آن درسال 1394 ستایش و تمجید کرد. علاوه بر آن، ایران بر تمایل خود در تعقیب همکاری نزدیک‌تر با آسه‌آن در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، علوم و فن‌آوری و هم‌چنین ارتقای سطح همکاری بیش‌تر با آسه‌آن و سازمان همکاری اقتصادی تصریح کرد.

طرف اندونزیایی مراتب حمایت پایدار خود از حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای در چارچوب ان پی تی و موافقت‌نامه پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرد. اندونزی بر این نکته تصریح می‌کند که حقوق مسلم همه اعضا ان پی تی در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای جزو حقوق اولیه هر یک از کشورهای عضو ان پی تی است.

وزیران در زمینه تعمیق همکاری‌های خود در زمینه مبارزه با تروریسم، خشونت و افراط‌گرایی توافق کردند.

وزیران ضمن ستایش از فراخوان ایران از جهانیان برای مبارزه با افراط گرایی و خشونت تاکید کردند که بایستی به موضوع تروریسم با دیدگاه و رویکردی جامع پرداخت.

وزیران در جمع‌بندی روابط بین دو کشور را در وضعیت مطلوب ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کردند این روابط و همکاری‌های دو جانبه در ساله‌ای آتی هم‌چنان رشد و توسعه یابد. وزیر خارجه اندونزی مراتب سپاس و قدردانی عمیق خود از همتای ایرانی را به خاطر استقبال گرم، میهمان‌نوازی و تمهیدات بسیار خوب سفر ابراز داشت.

نظر شما