به دنبال سفر وزیر اقتصاد کشورمان به برزیل؛

همکاری‌های اقتصادی و بانکی ایران و برزیل وارد مرحله جدیدی می‌شود

۱۳۹۴/۰۷/۲۴ - ۱۵:۲۹:۵۹
کد خبر: ۳۳۰۲۸۶
همکاری‌های اقتصادی و بانکی ایران و برزیل وارد مرحله جدیدی می‌شود
در ملاقات علی طیب نیا با رییس کل بانک مرکزی برزیل، راهکارهای توسعه همکاری‌های بانکی دوکشور و زمینه حضور بانکهای ایرانی در برزیل بررسی و طرف برزیلی آمادگی کشورش را برای فراهم آوردن زمینه های همکاری با ایران اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، وزیر اموراقتصادی ودارایی کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به کشور پرو سفر کرده بود، همچنین در سفر دو روزه ای به کشور برزیل، با مقامات عالی رتبه سیاسی و  اقتصادی آن کشور ملاقات و گفتگو کرد.

طیب نیا در این سفر، در دیدار های جداگانه ای با وزرای اموراقتصادی، امور خارجه  و توسعه تجارت برزیل در خصوص  همکاریهای مشترک دوکشور در زمینه های اقتصادی، بانکی، بیمه ای و مالی گفتگو کرد.

 گفتنی است، در ملاقات وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با وزیر امور اقتصادی برزیل مقرر شد مذاکرات دوجانبه هیات‌های دوطرف، برای نهایی نمودن موافقتنامه های تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و همچنین همکاری‌های گمرکی آغاز گردد و طی هفته آینده متون اولیه این موافقتنامه ها برای مذاکرات مبادله شود.

طیب نیا  در ادامه دیدارها، با وزیر امور خارجه برزیل ملاقات و در ضیافت نهاری که از سوی وزیر خارجه آن کشور به افتخار هیات ایرانی فراهم  شده بود، شرکت کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، با اشاره به  دستاوردهای اقتصادی دولت و زمینه های مناسب همکاری و پتانسیل های سرمایه گذاری در کشورمان بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با برزیل اعلام کرد.

وزیر امورخارجه برزیل ضمن تشکر از مهمان نوازی ایران در سفر اخیرش به تهران که به دعوت وزارت امور خارجه کشورمان صورت گرفته بود، نتایج دیدارهایش با مقامات کشورمان را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: برزیل مصمم به گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه ها به ویژه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با ایران است.

در ادامه این دیدارها، طیب نیا در ملاقات با وزیر توسعه تجارت برزیل، با اشاره به پتانسیل های  اقتصادی کشورمان، اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور با ثبات در منطقه با دسترسی آسان به بازار 350 میلیون نفری کشورهای منطقه،می تواند به عنوان یک بازار بزرگ برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران برزیلی جهت تولید محصولات در ایران و صادرات به کشورهای منطقه محسوب شود.

بنا بر این گزارش، همچنین طیب نیا از وزیر توسعه تجارت برزیل دعوت کرد، با هیاتی از فعالان اقتصادی در بخش های مختلف جهت ملاقات و رایزنی با فعالان بخش خصوصی ایران و بررسی بیشتر زمینه های سرمایه گذاری مشترک به ایران سفر کنند.

این گزارش حاکی است، طرفین دراین ملاقات پیرامون بخش های مختلف مورد علاقه دو کشور برای توسعه همکاری ها، گفتگو و مقرر شد نقشه راه همکاری‌های دوجانبه درحوزه های مختلف انرژی، حمل و نقل و سایر بخش ها تهیه شود.

وزیر توسعه تجارت برزیل نیز با استقبال از دعوت وزیر اقتصاد کشورمان برای سفر به ایران، اعلام آمادگی کرد در اواخر ماه اکتبر میلادی (اواسط آبان ماه) در راس هیاتی اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

وی ضمن تشکر از هماهنگی های بعمل آمده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان برای سفر به ایران، آمادگی برزیل برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران را اعلام کرد.

لازم به ذکر است در این دیدارها، وزیر توسعه وزارت برزیل و مشاور عالی رییس‌جمهور و جمعی از مقامات و فعالان اقتصادی برزیل حضور داشتند .

در این سفر محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و محمد موحدی ساوجی مدیر کل حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان را همراهی می کنند.

گفتنی است، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، برزیل نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ دادوستد بازار است و برزیل دارای پیشرفته‌ترین بخش صنعتی در آمریکای لاتین است. صنایع برزیل که یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده‌است، از صنایع خودروسازی تا صنایع فولاد، پتروشیمی، رایانه، هواپیما، و نیز کالاهای مصرفی بادوام را شامل می‌شود.

نظر شما