لاریجانی در مراسم نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر:

هماهنگی در مورد برجام در سطوح کلان نظام انجام شد

۱۳۹۴/۰۷/۲۶ - ۱۲:۴۱:۱۵
کد خبر: ۳۳۰۹۲۳
هماهنگی در مورد برجام در سطوح کلان نظام انجام شد
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که هماهنگی ها در خصوص طرح مجلس درباره برجام دو وجه داشت، گفت: هماهنگی هایی در خارج از مجلس وجود داشت که این هماهنگی ها به معنای دستور نیست و مثل مشورت پدرانه است تا مجلس بتواند به خوبی در این قضیه تصمیم گیری کند لذا هماهنگی در سطح کلان انجام شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اتمام سخنرانی خود در مراسم نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر که امروز (یکشنبه 26 مهرماه) در برج میلاد تهران برگزار شد درباره روند بررسی برجام در مجلس گفت: حدود 3 سال است برجام در رأس امور کشور قرار دارد که یک سال این مذاکرات در دولت قبل و 2سال آن در دولت فعلی برگزار شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تصویب برجام در مجلس امری فوری و آنی نبود گفت: در این زمینه مسیری طی شد و شورای عالی امنیت ملی نیز درگیر آن بود که در نهایت توافقی به این شکل انجام شد که در خصوص آن نظرات متفاوتی وجود داشت.

وی در خصوص نظر اول گفت: برخی معتقد بودند سند تصویب شده به ضرر نظام است و باید رد شود، برخی دیگر معتقد بودند این سند باید تماما اجرا شود در حالی که نظر سوم این بود که باید چارچوبی برای تعیین تکالیف و شروط اجرایی در کنار آن باشد که این نظر قوی تر بود.

لاریجانی بر همین اساس تصریح کرد: در نهایت نظر آخر در مجامع مختلف مثل شورای عالی امنیت ملی نکته به نکته بررسی شد که در نهایت دبیرخانه نیز موافق بود، البته  عده ای می گفتند این موضوع باید در دبیرخانه تعیین تکلیف شود که ما گفتیم باید در مجلس بررسی شود و من این موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کردم و در نهایت مقام معظم رهبری نیز به صورت علنی اعلام کردند مجلس در این امر کنار گذاشته نشود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه تصمیم مجلس صرفا نباید به صورت گزارشی از یک کمیسیون در این زمینه می بود گفت: از آنجایی که کمیسیون ویژه تعیین تکلیفی در خصوص برجام نداشت باید قانونی تصویب می شد که برجام در چارچوبی اجرا شود لذا زمان تدوین گزارش درکمیسیون به صورت همزمان طرحی را ارائه دادیم تا مجلس منفعل نباشد چرا که از طرفی تا 26 مهرماه فرصتی نبود طرح تمهیدات قانونگذاری شد چون موضوع برجام امری سرنوشت ساز برای کشور بود.

وی ادامه داد: پیش از این نیز 4 قانون هسته ای در مجلس داشتیم که بدون هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نبود چنانچه زمانی که من دبیر این دبیرخانه بودم قانونی در مجلس می خواست تصویب شود که در موضوع کلان بود لذا با ما هماهنگ شد پس در خصوص مسائل کلان باید با دستگاه های امنیتی هماهنگی صورت گیرد از طرفی این طرح در عرض 15 دقیقه بررسی نشد چنانچه در گذشته قطعنامه شورای امنیت نیز در 10 دقیقه تصویب شد در حالی که 2 ماه روی آن تفکر شده بود.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که هماهنگی ها در خصوص طرح مجلس در خصوص برجام دو وجه داشت اذعان کرد: فراکسیون ها و کمیسیون های مختلفی در مجلس وجود دارند که در خصوص این مسئله کلان باید نظر آنها جلب شود از این رو هماهنگی هایی در خارج از مجلس وجود داشت که این هماهنگی ها به معنای دستور نیست و مثل مشورت پدرانه است تا مجلس بتواند به خوبی در این قضیه تصمیم گیری کند لذا هماهنگی تام در سطح کلان انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ادامه در داخل مجلس از هر فراکسیون 3 نفر جلساتی برگزار کردند و توافقی صورت گرفت که در جلسه آخر نیز من حضور داشتم از این رو از ابتدا تا انتها نظرات را بیان کرده و حتی متن ماده واحده نهایی با نظر آنها تغییراتی داده شد همچنین آنها گفتند گزارش کمیسیون ویژه برجام باید قبل از ارائه طرح ارائه شود که ما قبول کردیم لذا وفای به عهد کردیم و قرار شد وفاق داشته باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس باید زنده بوده و روحیه داشته باشد گفت: در این راستا نباید برخی از ادبیات موجب سوء استفاده می شد در آخر بعد از 4 ساعت بحث مفصل در صحن علنی، ماده واحده طرح برجام رأی آورد که حتی بعد از آن برخی آقایان که می گفتند این طرح باید حتما در مجلس تصویب شود نظرشان عوض شد و گفتند چرا مجلس باید درباره آن تصمیم گیری کند که اگر من نام آنها را ببرم تعجب می کنید لذا این نظر عین بی خیالی بود که ما بر آن نبودیم و نظر عده ای دیگر را قبول داشتیم که قانونی بگذاریم تا برجام در قالب چارچوبی رأی آورد.

لاریجانی ادامه داد: بعد از آن نیز جلسات متعددی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور تشکیل شد و در جلسات فراکسیون ها برای هماهنگی 4 اصلاحیه هم دادند که کلیت نظام پشت این قانون باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: بر همین اساس صبح روز سه شنبه پیشنهادات در جریان بررسی برجام ارائه شد که رأی آورد و از قبل قرار بود این کار صورت بگیرد و قرار نبود نظر افراد در خصوص این طرح تغییر کند از این رو بنده تلاش کردم در کشور اختلاف نشود و برای حمایت وفاق به وجود بیاید اما نکته این است که برخی قانون را درست نخواندند چرا که ما نگفتیم برجام را آنگونه که طرف مذاکره کننده گفته است تأیید کردیم و عینا باید اجرا شود بلکه گفتیم در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی باشد که در نهایت مصوبات این شورا به تأیید رهبری می رسد.

وی همچنین تصریح کرد: اقدامات این طرح می تواند به صورت داوطلبانه در چارچوب برخی تکالیف انجام شود اول اینکه در خصوص تعهدات طرف غربی نسبت به لغو تحریم ها احساس خطر می شد که ممکن است لغو نشده و یا به بهانه هایی احیا شود که در این صورت برجام باید متوقف شود و کارخانه 190 هزار سو غنی سازی ظرف 2 سال ساخته شود، از طرفی ممکن است به بهانه هایی جمهوری اسلامی ایران تهدید به حمله نظامی شود که در جریان آن نیز برجام باید متوقف شود از این رو زبان تهدید آمیز آنها حذف خواهد شد ضمن اینکه بازرسی باید تابع مقررات بین المللی باشد و مراکز نظامی و اسرار ملی مطلقا حق بازرسی ندارند مگر با اجازه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که آن نیز در نهایت با اجازه رهبری خواهد بود.

لاریجانی همچنین به بخش دیگری از این قانون اشاره کرد و گفت: اگر آژانس اسرار ایران را افشا کرده و در خصوص حفظ آن بی احتیاطی کند سطح همکاری ایران با آژانس کاهش خواهد یافت، همچنین دلمشغولی هایی راجع به محدودیت های موشکی وجود داشت که ماده ای در این قانون آوردیم که براساس آن دولت و نیروهای مسلح موظفند بنیه دفاعی کشور را در زمینه های هوایی و دفاعی تقویت کرده و هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص نمی پذیریم چنانچه تست موشکی اخیرا داشتیم که حرف های بی ربط در این خصوص را استماع نمی کنیم.

رئیس مجلس نهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص عدم نفوذ دشمن به درون گفت: در این خصوص شورای عالی امنیت ملی جلوی این نفوذ را خواهد گرفت.

وی در ادامه به ضروریات اقتصاد مقاومتی در قانون برجام اشاره کرد و گفت: منابعی که آزاد می شود باید باعث رونق تولید شود که در این خصوص چفت و بست های محکمی را در مقابل لرزش های احتمالی برجام ایجاد کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه من هیچگونه نفع شخصی از این موضوع نمی برم خاطرنشان کرد: نگرانی هایی برای وضعیت اقتصادی کشور و صیانت از هسته ای وجود دارد که براساس وظیفه هماهنگی ها را صورت دادیم و این وسط تنها برخی افراد بودند که به تعهدات خود درا ین خصوص عمل نکردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز