نائب رئیس اتاق تهران:

اتاق بازرگانی ستاد اقتصادی پساتحریم تشکیل داده است

۱۳۹۴/۰۷/۲۶ - ۱۴:۵۱:۳۴
کد خبر: ۳۳۰۹۹۰
اتاق بازرگانی ستاد اقتصادی پساتحریم تشکیل داده است
اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در تهران از طرفی نقش مشاوره ای خود را برای قوا پررنگ خواهد کرد و سعی می کند تا اطلاعات واقعی از شرایط و موانع سرمایه گذاری را به گوش قوا برساند و همچنین فعالیت های خود را برای به سرانجام رسیدن همکاری های اقتصادی مشترک در دوران پس از تحریم، طراحی کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهدی جهانگیری نایب رئیس اتاق تهران: رسالت ما این است که مبدا و مقصد را به هم متصل شود. از بخش شناسایی تا انعقاد قرارداد باید یک سری اقدامات میان این دو نقطه به عنوان دو نقطه مبدا و مقصد، شکل بگیرد. رسالت ما در اتاق کوتاه کردن این فرایندها و تسهیل آن است.

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی میان ایران و 6 قدرت جهانی، قرار است اجرای برنامه جامع اقدام مشترک آغاز شود. در دوره جدید که قرار است به لغو تحریم های اقتصادی بیانجامد، مذاکرات اقتصادی نقش تعیین کننده ای دارد. هیات های تجاری و اقتصادی طی ماه های اخیر مذاکرات را برای ورود به اقتصاد ایران آغاز کرده اند. در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز ستاد اقتصادی پساتحریم تشکیل شده است تا امور مربوط به همکاری های اقتصادی در دوره جدید را ساماندهی کند. ریاست این ستاد را مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق تهران بر عهده گرفته است و فعالیت هایی را برای تسهیل شرایط سرمایه گذاری خارجی طراحی کرده است. برای آگاهی از جزئیات اقدامات این ستاد با مهدی جهانگیری گفتگو کرده ایم.

پس از توافق هسته ای رفت و آمد هیات های تجاری به ایران شتاب قابل توجهی گرفته و مذاکرات اقتصادی آغاز شده است، این موضوع با چه چشم اندازی همراه است؟

بعد از فضایی که با توافق هسته ای در وضعیت بین المللی ایران شکل گرفت، اوضاع تغییر کرد. ایران به دلیل شرایط خاص و به عنوان هاب منطقه، ظرفیت‌ها و موقعیت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی؛ کشاورزی و گردشگری که با موقعیت های ممتازی نظیر 4 فصل بودن و وجود آثار تاریخی، جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاران خارجی دارد. در حوزه مسائل زیرساختی نیز کشور ایران می تواند کانون و بهشتی برای سرمایه گذاران خارجی باشد. جمعیت 80 میلیون نفری ایران که تعداد بالایی از آن را جوانان و تحصیل کرده ها تشکیل داده اند که علاقه خاصی به پیگیری مسائل کشور دارند، هم برای کشور ما فرصت ساخته است.

کشورهای خارجی در دوران تحریم همواره شرایط اقتصاد ایران را رصد کرده اند. آن ها بازار ایران را دنبال کرده اند تا در فرصتی وارد آن شوند. از یک نگاه تحریم ها باعث شده بود از رشد منفی و شرایط اقتصادی ناپایدار برخوردار شویم. سرمایه گذاران خارجی که دائما اقتصاد ایران را رصد کرده اند، با انجام توافق هسته ای طبیعی است که تمایل خود را برای ورود به ایران نشان دهند. بر همین اساس با حجمی از مراجعات و ورود هیات های تجاری به ایران مواجه هستیم که امری کاملا طبیعی به شمار می رود.

در چنین شرایطی نقش اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی در هدفمند کردن این مراودات و به نتیجه رسیدن مذاکرات اقتصادی چیست؟

به عنوان اتاق رسالتی داریم که در راستای آن برنامه ریزی هایی انجام داده ایم. در اتاق فکر می کنیم که برای فرایند تحقق سرمایه گذاری یک سری عملیات پی در پی باید انجام شود. از بخش شناسایی تا انعقاد قرارداد باید یک سری اقدامات میان این دو نقطه به عنوان دو نقطه مبدا و مقصد، شکل بگیرد. رسالت ما در اتاق کوتاه کردن این فرایندها و تسهیل آن است. رسالت ما این است که مبدا و مقصد را به هم متصل شود. در این راستا سعی خود را انجام می دهیم تا بتوانیم بخش خصوصی داخلی و بخش خصوصی خارجی را با هم لینک کنیم و در جهت هم افزایی این دو بخش تلاش کنیم.

شما در همان روزهای نخست پس از توافق هسته ای پیشنهاد تشکیل ستادی در اتاق را دادید که به امور پساتحریم بپردازد و این پیشنهاد هم عملیاتی شد. این ستاد چه فعالیت هایی را دنبال می کند؟

با همان رویکردی که به عنوان رسالت اتاق ذکر کردم ستاد اقتصادی پساتحریم در اتاق شکل گرفته است تا موانع سرمایه گذاری خارجی و موانع سرمایه گذاری داخلی را به طور اصولی شناسایی کنیم و پیشنهادات خود را به عنوان مشاور قوا به دولت و مجلس ارائه دهیم. رفع این موانع و کوتاه کردن مسیرها می تواند هدف سرمایه گذاری را محقق سازد. اقداماتی که برای رسیدن به این هدف دنبال می کنیم در چند جهت پیش می رود. به دنبال آن هستیم تا شرکت های توانمند ایرنی را شناسایی و همچنین شرکت های خارجی علاقمند را شناسنامه دار کنیم تا بتوانیم این شرکت ها را بر مبنای اصول به هم معرفی کنیم. سایت اتاق در این بخش قرار است به طور پررنگ به اطلاع رسانی بپردازد.

در بخشی دیگر سرکار خانم مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مامور شده اند تا مرکز مشاوره سرمایه گذاری در اتاق تهران را راه اندازی کند تا پاسخگوی به‌روز سرمایه گذاران، چه داخلی و چه خارجی باشد. در کنار آن کارگروه و کمیته رتبه بندی شرکت‌های داخلی با مسوولیت آقای فروزانفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، راه اندازی شده که اطلاعات شرکت ها را با کمک کمیسیون ها استخراج  می کند و به درجه بندی آن می پردازد.

برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اقتصادی و موفقیت شرکت های بخش خصوصی در ارتباط گیری با طرف خارجی چه برنامه هایی دنبال می شود؟

در بخش آموزش و همچنین بخش بین الملل اتاق فعالیت هایی در حال انجام است که هدف آن پیگیری منطقی مذاکرات اقتصادی و همچنین به نتیجه رسیدن آن است. آقای عندلیب معاون آموزش اتاق مامور شده‌اند تا برای شرکت‌ها، دوره‌های آموزشی مذاکرات بین المللی و دوره‌های استانداردسازی قواعد بین‌المللی برای حضور شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی، برگزار کنند. کارگاه های آموزشی در این زمینه در حال طراحی است. در واحد بین الملل اتاق هم فعالیت ها در راستای شرایط جدید پیش می رود. لابی با سفرای خارجی برای اینکه برنامه‌های خود را به سفرای خارجی اعلام کنیم انجام می شود. رصد و شناسایی نشست های منطقه ای نیز انجام می شود.

این فعالیت ها در ستاد پساتحریم اتاق تهران انجام می شود تا بتوان شرایط را برای همکاری های اقتصادی در دوره جدید فراهم کرد. اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در تهران از طرفی نقش مشاوره ای خود را برای قوا پررنگ خواهد کرد و سعی می کند تا اطلاعات واقعی از شرایط و موانع سرمایه گذاری را به گوش قوا برساند و همچنین فعالیت های خود را برای به سرانجام رسیدن همکاری های اقتصادی مشترک در دوران پس از تحریم، طراحی کند. نزدیک کردن نقطه مبدا و مقصد که از مذاکرات اقتصادی آغاز و به انجام سرمایه گذاری می انجامد، از طریق برنامه هایی که ذکر شد، دنبال می شود.

شرایط رکود در داخل بنگاه های اقتصادی را تحت فشار قرار داده است این موضوع چگونه قابل مدیریت است؟

می دانیم که شرایط اقتصادی کشور خوب نیست. رکود در کشور ما بخش خصوصی را زمین گیر کرده است. پایداری اشتغال، پایداری واحدهای تولیدی، پایداری بخش خصوصی باید از الزامات و اولویت هایی دولت و ارکان حکومت باشد تا بتوانند شرایط را طوری فراهم کنند که از این اوضاع اقتصادی خارج شویم. راه های مختلفی برای خروج از این شرایط از سوی صاحبنظران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی پیشنهاد شده است که امیدواریم به آن توجه شود.

نظر شما