فلاحت پیشه در گفت‌وگو با برنا:

حضور چین در سوریه تاکتیکی و سیاسی‌تر از روسیه/ در مبارزه با داعش جای ائتلاف چهارگانه خالی بود

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۱۱:۰۵:۳۹
کد خبر: ۳۳۲۰۱۷
حضور چین در سوریه تاکتیکی و سیاسی‌تر از روسیه/ در مبارزه با داعش جای ائتلاف چهارگانه خالی بود
با رو شدن دست ائتلاف آمریکایی بر علیه داعش که کاری از پیش نبرد، جای این ائتلاف خالی بود. روسیه می خواهد با شرکت در جنگ علیه داعش خودش را به عنوان یک قدرت منطقه نشان دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی این خبرگزاری برنا درباره ائتلاف چهارگانه سوریه، روسیه، عراق و ایران در مبارزه با داعش اظهار کرد: باید از این ائتلاف استفاده کرد و این که در آینده بر سر بشار اسد چه پیش می آید در حال حاضر خیلی برای کشورها اهمیت ندارد بلکه مبارزه با داعش که با هدف تضعیف دموکراسی و انحراف محور مقاومت تشکیل شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: پس از رو شدن دست ائتلاف آمریکایی بر علیه داعش که کاری از پیش نبرد، جای این ائتلاف خالی بود.

فلاحت پیشه درباره ی اهداف روسیه از ورود به این ائتلاف ضد داعشی گفت: برای روسیه هیچ موضوعی بیرون از خارج نزدیک خودش اهمیت راهبردی ندارد. این کشور حتی سوریه  را جزو اهداف راهبردی خود نمی داند. بقیه مسائل برای این کشور تاکتیکی و سیاسی محسوب می شود.

وی افزود: خارج نزدیک برای روسیه همان کشورهایی است که پس از فروپاشی شوری از روسیه جدا شدند همچنین اکراین و کریمه جزو مسائل راهبردی به حساب می آیند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روسیه می خواهد با شرکت در جنگ  علیه داعش خودش را به عنوان یک قدرت موثر در منطقه نشان دهد. در این حال ما شاهد هستیم موسسه هایی همچون امریکن اینتر پرایس به دولت آمریکا هشدار می دهد که فاصله نظامی برخی کشورها همچون روسیه و ایران و چین با آمریکا در حال کاهش است. روسیه هم سعی در کاهش این فاصله دارد تا قدرت سیاسی خود را در مقابل آمریکا حفظ کند.

فالاحت پیشه اظهار کرد: این قدرت نمایی روسیه به این خاطر است که در آینده شاهد مزاحمت های غربی در خارج نزدیک خودش نباشد.

حشمت الله فلاحت پیشه احتمال پیوستن چین به این ائتلاف علیه داعش گفت: چین تا سال 2025 میلادی عملا از ورود به چالش های نظامی که ممکن است منافع اقتصادی این کشور را بر هم بزند خودداری می کند. زیرا در راهبرد سیاست خارجی اولویت با اقتصاد است و فقط در یک صورت این کشور وارد درگیری های نظامی می شود آن هم در شرایطی که موضوعی مستقیما چین را تهدید کند. ولی چین هم نگران است که یک سوم ناوگان دریایی و ماموریت های خارجی آمریکا در خاورمیانه به منطقه اقیانوس آرام منتقل شده است و چینی ها از سیاست های آمریکا در جنوب دریای چین به شدت نگران هستند، زیرا حجم زیادی از تجارت چین در این دریا انجام می شود. رقابت ها بین چین و آمریکا در برخی مسائل باعث می شود گاهی چینی ها به سمت مخالفان آمریکا گرایش پیدا کنند اما من معتقد هستم حضور چین در سوریه به شدت تاکتیکی و سیاسی تر از حضور روسیه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز