دادستان کل کشور:

عاشورا رمز تحول تمدن اسلامی است/ عاشورا روز تولد عاشورائیان است

۱۳۹۴/۰۷/۳۰ - ۱۰:۵۶:۰۹
کد خبر: ۳۳۲۴۰۱
عاشورا رمز تحول تمدن اسلامی است/ عاشورا روز تولد عاشورائیان است
دادستان کل کشور با بیان اینکه عاشورا رمز تحول تمدن اسلامی است، گفت: اگر به روایات و تاریخ مراجعه کنیم، انبیای الهی نسبت به شخصیت امام حسین (ع) و نسبت به عاشورا یادآور شده بودند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه دیروز در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان با بیان اینکه بعد از واقعه عاشورا همه امامان و در زمان غیب کبری همه علما و بزرگان ما داعیه داشتند که عاشورا حفظ خواهد شد، افزود: امام سجاد (ع) قریب 40 سال برای امام حسین (ع) اشک ریختند که بعد از ایشان نیز همین‌طور تا وجود مقدس امام حجت (عج) ادامه داشت.

وی با تأکید بر اینکه بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش بسیار تلاش شد که عاشورا بماند، تصریح کرد: قبل از عاشورا انبیا، امامان و شخص پیامبر (ص) نسبت به شخصیت امام حسین (ع) و عاشورا سخن گفتند و بعد از عاشورا هم همه امامان ما تلاش‌شان بر این بود که عاشورا در متن زندگی مردم و جوامع بماند. امام سجاد (ع) برای ماندگاری عاشورا چند اقدام انجام دادند که اولین اقدام برگزاری اولین مجلس ماتم برای سالار شهیدان، اشک ریختن برای امام حسین (ع) و پیوند زدن عاشورا با دل‌ها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، دومین اقدام امام سجاد (ع) را پیوند دادن عبادت با عاشورا عنوان کرد و افزود: بعد از قضیه دفن ابدان مطهر شهدا و بدن پاک سالار شهیدان، هر وقت حضرت زین‌العابدین (ع) برای خواندن نماز قامت می‌بستند، دستمالی را جلوی صورت پهن می‌کردند و می‌فرمودند بهترین سجده‌ها سجده بر خاکی است که به بدن مطهر امام حسین (ع) متصل شده است. بهترین اعمال نزد خداوند نماز و بهترین رکن نماز سجده است.

دادستان کل کشور با طرح این سئوال که چرا در تاریخ تشیع فقط یک اربعین داریم، اظهار کرد: همه تلاش دشمن این بود که عاشورا نماند. امام حسین (ع) و پیام عاشورا نماند. در عاشورا، عاشوراییان دفن شوند. همه تلاش دشمن این بود که عاشوراییان به شهادت برسند. سرشان را از بدن‌ها جدا کردند که نه نامی، نه جسمی، نه یادی از عاشوراییان و سالار شهیدان نماند. اربعین برای آن است که یک نماد و نمودی برای بقای عاشورا باشد، در واقع اربعین رمز بقای عاشورا است.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه‌های مومن، زیارت اربعین است، ادامه داد: مومن واقعی همواره باید با امام حسین (ع) ارتباط داشته و زیارت امام حسین (ع) در متن زندگی انسان باشد. بهترین ایام لیلة‌القدر و رمز ورود به آن «یا حسین» است. ملاصدرای شیرازی در کتاب شرح اصول کافی آورده است که مردان و زنان بزرگ دو روز تولد دارند که یک روز تولد خود‌شان و یک روز تولد شخصیت‌شان است، لذا دشمن می‌خواست عاشورا روز مرگ عاشوراییان شود که به روز تولدشان تبدیل شد و امروز شخصیت عاشوراییان را به نام عاشورا می‌شناسیم و این روز، روز آغاز است، برخلاف اینکه دشمن می‌خواست پایانی برای فرهنگ اهل‌بیت (ع) باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما دو معرفت شناسنامه‌ای و ولدی داریم، یادآور شد: ما باید به ولایت امام حسین (ع) معرفت داشته باشیم. اگر در خانه امام حسین (ع) را بشناسیم دنبال غیرحسین نمی‌رویم، چرا ائمه و بزرگان ما تلاش کردند که عاشورا بماند، اما دشمن تلاش کرد که نماند؟ عاشورا رمز تحول و تمدن اسلامی در جامعه بشری است. در تابلوی عاشورا هر چه خوبی در آدم است می‌توان دید. هر تحلیلی که به تصادفی بودن عاشورا بینجامد باطل و مردود بوده و شاخصه عاشوراییان داشتن بصیرت است.

وی با تأکید بر اینکه امروز جامعه بشری ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به پیام عاشورا و سخن سالار شهیدان و تحول در شخص و جامعه با نورانی گرفتن از عاشورای امام حسین (ع) را دارد، افزود: ما امروز جمع نشده‌ایم تا واقعه‌ای که قرن‌ها پیش اتفاق افتاده است را گرامی بداریم، بلکه ما می‌خواهیم جامعه ما، خانواده ما، ارتباطات اجتماعی ما و دستگاه‌های ما حسینی شوند. این دنیا امواج طوفانی دارد و تنها راه نجات از این طوفان سهمگین، سوار شدن بر کشتی نجات بخشی است که ناخدای آن امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه عاشورا رمز خداخواهی، حق‌خواهی، عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و در یک کلمه حیات طیبه انسان است و باید بماند تا انسان‌ها متحول شوند، اظهار کرد: همه تحولاتی که بعد از واقعه عاشورا اتفاق افتاده، نشأت گرفته از مکتب عاشورا بوده است که یکی از این تحولات انقلاب اسلامی ایران است که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران نیز فرمودند آنچه داریم از محرم و صفر است.

وی با بیان اینکه اجتماع عظیم مردم زنجان در هشتم ماه محرم برندی است که در این منطقه با نام امام حسین (ع) رقم خورده است، تصریح کرد: افتخار زنجانی‌ها آن است که برندشان «یا ابولفضل» و «یا حسین» و روز هشتم محرم و نیز حضور در عرصه عاشورای حسینی است و این چیزی است که دشمن نمی‌خواهد و این حرکت عزاداران حسینی در زنجان، حرکت دشمن‌شکن است. امروز دشمن به این موضوع واقف است که ایران اسلامی منافع نظام استکباری را به خطر انداخته و رمز موفقیت آن در این زمینه، عاشورای حسینی است.

این مسئول با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نظام استکباری به برکت نام امام حسین (ع) و به برکت ایران اسلامی و حضور و بیداری به وجود آمده در دنیا، در حالت ضعف و عقب‌گرد است، گفت: مرگ نظام سلطه در بقای عاشورا رقم خورده است. عاشورا سخن و پیامی برای همه عصرها و نسل‌ها است. امروز بیداری اسلامی در منطقه به برکت خون شهدا اتفاق افتاده و با جابه‌جا کردن حکومت نمی‌توان این بیداری را از بین برد. بیداری یعنی امروز مردم مسلمان در منطقه، مسلمان زندگی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز