نتیجه رفتارهای درست در سیاست خارجی؛

ایران شاه کلید رفع حل بحران سوریه/ چکش دیپلماسی ظریف بر سر تندروی

۱۳۹۴/۰۸/۰۸ - ۱۰:۵۹:۳۹
کد خبر: ۳۳۴۵۸۶
ایران شاه کلید رفع حل بحران سوریه/ چکش دیپلماسی ظریف بر سر تندروی
مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران پس از دو سال تلاش در حل ماراتن هسته ای، این بار تلاش می کند اوضاع منطقه را سروسامان دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، برای فهم صحیح از عملکرد دستگاه دیپلماسی در دو سال گذشته ابتدا باید دریافت که دولت یازدهم در چه شرایطی سکان مدیریت را برعهده گرفت. تا حد زیادی بر همگان روشن است که در عرصه بین‌المللی ایران جایگاه مناسبی نداشت و تنها در کشورهای اروپایی، وزرا و سفرای ایران در سطح روسای ادارات دیدار و گفت و گو می‌کردند. در دولت قبل بسیاری از کشور‌ها از گسترش روابط خود با ایران اجتناب داشتند، اما رویکرد تعاملی روحانی و یارانش در عرصه بین الملل نگاهها را به ایران پس از قرار گرفتن در مقابل 6 قدرت جهان تغییر داد.

ظریف که این روزها در نزد افکار عمومی بعنوان قهرمان ملی شناخته شده است، روز 23 تیرماه 94 پس از روزها و ساعت ها تلاش بی وقفه به همراه فدریگاه موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به جهانیان اعلام کردند که در مذاکرات هسته ای به راه حل های مشترکی برای بستن پرونده دوازده ساله هسته ای رسیده اند و بزرگترین رویداد تاریخی با همت تیم مذاکره کننده در وین پایتخت اتریش رقم خورد.

این روزها ظریف مشغله فراوانی پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای برای حل مشکلات منطقه به ویژه سوریه دارد، به همین منظور پس از حل و فصل پرونده هسته ای ایران سفرهای منطقه ای خود را برای حل بحران منطقه در دستور کار خود قرار داد و پیام این سفرها رویکرد تعاملی ایران برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، جلوگیری از آشوب و گفت و گو های تازه صمیمانه و عمیق با همه کشورهای منطقه و مسلمان عنوان شد.

* دیپلماسی ظریف در حل بحران سوریه

دولت یازدهم نشان داد که جمهوری اسلامی ایران اهل گفت‌وگو، منطق و به دنبال حل مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و برخلاف گفته‌های منفی غرب می‌خواهد نقش مثبت ایفا کند، به همین دلیل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان و ترکیه که با اعزام تروریست های بین المللی سوریه را به درگیری و جنگ داخلی کشانده اند، پس از پنج سال بحران آفرینی که عراق را نیز فرا گرفته است، مجبور شده اند واقعیت ناکامی برنامه ریزی های خود را در خاورمیانه و موفقیت ابتکارهای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه منطقه ای و بین المللی، بویژه بحران سوریه بپذیرند. روسیه که هموراه  درهمگرایی کامل منطقه ای با ایران تاکید دارد، بارها عنوان کرد که بحران سوریه فقط باید از طریق مذاکره سوری سوری، بدون مداخله خارجی حل شود و حضور تهران را در نشست های وین شرط اصلی نتیجه بخش بودن گفت وگوها اعلام می کرد.

هفته گذشته نخستین دور نشست وین میان کشورهای روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان بی نتیجه و با تناقض گویی جان کری و عادل الجبیر از نتیجه این نشست پایان یافت. پس از برگزای این نشست بشار اسد در سفری غیر منتظره به روسیه رفت و پوتین در این دیدار با همتای سوری خود اطمینان داده بود تا انتخابات بعدی همچنان در قدرت باقی خواهد ماند. همچنین برای پایان دادن به مناقشات سوریه، ظریف و لاوروف چندین بار با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

ابن روزها جهان به نقش سازنده ایران در حل بحران در منطقه بیش از گذشته تاکید دارد به همین منظور واشنگتن به عنوان اصلیترین عضو اردوگاه ضد سوری پس از پنج سال مخالفت با حضور ایران در مذاکرات مربوط به حل و فصل بحران سوریه، سه شنبه شب مجبور شد از تهران برای شرکت در نشست آینده چند جانبه وین درباره این بحران دعوت کند.

بنابراین پس از چهار سال از آغاز بحران سوریه و کشمکش بر سر عدم حضور اسد در این مسیر، حالا کشورهای غربی نقش آفرینی مثبت تهران در این مسئله را پذیرفته اند و قرار است امروز وزرای برخی از کشورها من جمله ایران دور یک میز جمع شوند تا در مورد بحران سوریه به راه حل مشترک برسند. 

نقش ایران این روزها بعنوان شاه کلید رفع بحران در سوریه مطرح است، زیرا چکش دیپلماسی ظریف همواره بر سر تندروی ها ضربه وارد کرده است و قطعا وی نقشی غیرقابل انکار خود را در حوادث خاورمیانه تا حل و پایان دادن به آشوب ها به ویژه سوریه ادامه خواهد داد.

 

 

نظر شما