انتقاد نمایندگان و شخصیت‌ها از عملکرد صداوسیما؛

رسانه ملی یا رسانه میلی

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۹:۵۴:۰۸
کد خبر: ۳۳۶۴۰۷
به نظر می‌رسد که مدیران صدا و سیما قانون نانوشته سانسوراعضای دولت را در دستور کار خود قرار داده اند و توانمندی های دولت را با در دست گرفتن سکان مدیریتی در اوضاع نابسمان در گذشته به فراموشی سپرده اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آنگونه که در اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی آمده است «در صداوسیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏، آزادی‏ بیان‏ باید تأمین‏ گردد.» بر اساس همین اصل بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی اعتقاد دارند که رسانه ملی به هیچکدام یک از این شرایط عمل نمی‌کند و تبدیل به رسانه گروه خاصی شده است.

صداوسیما بعنوان یک «رسانه ملی» به اعتقاد منتقدان باید بی‌طرفانه به موضوعات نگاه کند، اما این روزها و در زمان بررسی برجام عملکرد آن جنبه حزبی به خود گرفت. طی روزهای گذشته انتقادات به عملکرد صدا و سیما شدت گرفت و انتظار منتقدین این است، رسانه حزبی به رسانه ملی تبدیل شود. اما هیچ‌گاه منتقدان به تنوع ماه‌های اخیر نبوده تا جایی که اصولگرایان و نمایندگان مجلس نیز به این اقدام یک سویه بخصوص در زمان بررسی برجام واکنش نشان دادند. پخش مستندهای متعدد با محتوایی علیه مذاکرات، برگزاری میزگردهایی با حضور صرفا مخالفان مذاکرات و توافق و پخش مستندهایی علیه برجام پس از حصول توافق و حتی پس از تایید برجام در مجلس و از سوی رهبری، محور این انتقادات بود.

دولت یازدهم اما به‌جز موضوع برجام تاکنون چندین بار از صداوسیما انتقاد کرده است. تیزترین این انتقادات را سال گذشته یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری عنوان کرد. یونسی گفت: «متاسفانه صدا و سیما در جایگاه رسانه اپوزیسیون نسبت به دولت عمل می کند. این در حالی است که جایگاه رسانه ملی، جایگاه یک رسانه اپوزیسیون نیست».

معاون سیاسی و قائم مقام وزیر کشورنیز تیرماه امسال با انتقاد از عملکرد صداوسیما و انتخاب گزینشی اخبار گفت: «این رسانه گاه با برجسته کردن یک موضوع حاشیه‌ای و بزرگنمایی آن در حق دستگاه اجرا کم لطفی می‌کند و این در حالی است که به سادگی از خدمات شاخص دولت یازدهم عبور کرده و خدمات دولت را نادیده می‌گیرد.»

همچنین اینستاگرام آیت الله هاشمی با انتقاد از صدا وسیما نوشت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار رهبر معظم انقلاب در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت حجاج جان‌باخته در حسینیه امام خمینی شرکت کرده بود، اما رسانه ملی در اقدامی و در تمام بخش‌های خبری چنان ماهرانه با تیغ سانسور فیلم‌ها را برش داد و پخش کرد تا هیچ بیننده‌ای متوجه نشود که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم حضور داشته است!. جای شگفتی است که رسانه ملی برای اجرای سیاست‌های خود از کجا خط می‌گیرد که حتی جسورانه چنین اقدامی می‌نماید که امیدواریم مسؤولان مربوطه، به وجدان خویش به مردم ایران و به تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ دهندبه انتقاد از سانسور خبری صدا و سیما پرداخت.

البته این سانسورها به اینجا ختم نشد و صدا و سیما در اخبار ساعت ۱۴ جمعه گذشته درخصوص خسارت سیل استان  ایلام، ارتباطی مستقیم با معاون رئیس جمهوری و فرستاده روحانی به این استان داشت که این بخش خبری در حرکتی عجیب و سؤال‌برانگیز، تصویر حسن فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس جمهوری را که کنار نوبخت قرار داشت، سانسور کرد.

از میان تیم مذاکره‌کننده نیز سید عباس عراقچی چند باری به صداوسیما درخصوص نحوه پرداختن به برجام انتقاد کرد. البته گسترش این انتقادات به مراجع عظام نیز رسید و آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما اظهار داشت: باید بی طرفی صدا و سیما در تهیه برنامه ها محفوظ باشد و رعایت اعتدال را در میان جناح ها داشته باشد». وی همچنین در درس خارج از فقه در قم اظهار داشت:  مخالفت با برجام بعد از طی مراحل قانونی و تصویب آن در نهادهای ذیربط به صلاح کشور نیست و بر لزوم توجه همگان به حفظ وحدت ملی تاکید شود.

در این مدت نیز نمایندگان طیف های مختلف مجلس نیز از سیاه نمایی صدا و سیما انتقاد کرده و اعلام کردند، رسانه ملی با سیاه نمایی به رسانه میلی اقتدارگرایان تبدیل شده و کار را به جایی رسانده که عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) را هم سیاسی کرده است.

رییس سازمان صداوسیما که هفته گذشته در جلسه فراکسیون رهروان ولایت حضور داشت تمامی انتقادات نسبت به رویکرد رسانه ملی را رد و گفت: در صداوسیما حدود 3800 دقیقه زمان به تیم مذاکره‌کننده و موافقان برجام و حدود 2000 دقیقه زمان به منتقدان برجام داده شده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره اظهارات سرافراز گفت: مشخص است سرافراز در این دوره ریاست کارنامه مشخصی ندارد وی در برجام نیز بسیار بد عمل کرد و احساس بدبینی در مردم ایجاد کرد.

البته این واقعیت قابل انکار نیست که اکثریت از عملکرد صداوسیما راضی نیستند و  این ناخرسندی تاثیری تا به امروز بر رفتار مدیران این سازمان نداشته اما باید دید این رفتارهای یک سویه و حزبی تا کجا ادامه خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز