سخنگوی دستگاه قضا:

۵ هزار کیلوگرم موادمخدر در کشور کشف شد/ همه بازداشت‌شدگان اخیر خبرنگار نبودند

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۱۳:۱۰:۱۰
کد خبر: ۳۳۷۶۵۶
۵ هزار کیلوگرم موادمخدر در کشور کشف شد/ همه بازداشت‌شدگان اخیر خبرنگار نبودند
سخنگوی دستگاه قضا گفت: همه بازداشت شدگان اخیر خبرنگار نبودند و ارتباطی با رسانه‌ها نداشتند.

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) گفت: رسانه‌ها می توانند در تعالی کشور و افزایش آگاهی مردم نقش مفیدی داشته باشند، اما به این شرط که رسالت خود را درست ایفا کنند و در چارچوب قوانین و مقررات عمل نمایند. اگر از طریق رسانه تحقیر، توهین، افترا و نشر اکاذیب صورت گیرد، علاوه بر لطمه به اعتماد مردم باعث ضربه زدن به دستگاه قضایی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه شاهد افزایش شکایت دستگاه‌ها، نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از رسانه‌های مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: در واقع شاهد افزایش شکایت علیه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها بوده ایم؛ لذا توصیه ما همیشه این است که رسانه ها اگر در چارچوب قوانین عمل کنند به نفع کشور است و امیدواریم که کمتر شاهد شکایت ها باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که آیا همه بازداشت شدگانی که اطلاعات سپاه از آنها به عنوان نفوذی و فتنه چهارم یاد کرد، خبرنگار بوده اند یا نه، گفت: نه، همه آنها خبرنگار نبودند و حتی برخی فعالیت رسانه ای نیز نداشتند. اینکه این نفرات با افراد اشاره شده شما، ارتباط مستقیم دارند، اطلاعی ندارم.

محسنی اژه ای افزود: در ۶ ماه گذشته ۲۵۱ نفر از اولیای دم از خون عزیزان خود گذشتند و به این ترتیب همین تعداد قاتل از پای چوبه دار رهایی یافتند البته امیدواریم افراد رها شده عبرت گرفته باشند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: از دادستانی قزوین جویا شدیم و مدعی شد که خبر بازداشت تعدادی از سرشبکه‌های سایت‌های ضداخلاقی که گفته می‌شود در قزوین بازداشت شده‌اند صحت ندارد.

محسنی اژه‌ای با اعلام خبر کشف 5 هزار کیلوگرم مواد مخدر در کشور افزود: در دو سه هفته اخیر ، سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ موادمخدر با کمک نیروی انتظامی و سیستم های اطلاعاتی از جمله وزارت اطلاعات دستگیر شدند و بیش از 5 هزار کیلوگرم از انواع موادمخدر از آنها کشف شده است. طبیعی است وقتی این افراد محاکمه و مجازات می شوند برخی از مدعیان حقوق بشر سر و صدا به پا کنند اما این مقدار موادمخدر اگر در جامعه توزیع شود، چه قدر افراد مبتلا می شوند و خانواده ها فرو می پاشد. دستگاه قضایی تلاش می کند این افراد را به مجازات برساند و به حرف های این مدعیان گوش نمی دهد.
 

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با گذشت چند ماه از بازداشت بقایی، اطرافیان وی اعلام کردند که بازداشت وی غیرقانونی است. در مورد این پرونده توضیحات لازم را ارائه دهید، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وی بازداشت موقت است؛ البته پرونده وی هنوز منجر به کیفرخواست نشده است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه در صورتی که متوجه شود اتهامی متوجه افراد است بر اساس اسناد طرف تحت تعقیب قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشت که افراد بازداشت موقت شوند کار انجام می‌شود، اما اگر ضرورتی نبود، ‌قرار دیگری صادر می‌شود. تشخیص این امر بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اگر قراری که صادر شد به اطلاع متهم رسید و وی اعتراض داشت، اعتراض وی در دادگاه رسیدگی می‌شود و اگر دادگاه آن را پذیرفت و گفت که الزام به قرار بازداشت نیست، دادسرا موظف است که قرار بازداشت را به قرار خفیف‌تری تبدیل کند، اما اگر دادگاه تشخیص داد که قرار بازداشت درست است، اعتراض متهم را رد می‌کند.

وی درباره پرونده مذکور و اظهارنظر افراد دیگر در مورد این پرونده گفت: اگر افراد دیگری که در پرونده نیستند نسبت به آن اظهارنظری داشته باشند، بدیهی است که نظرشان صحیح نیست.

محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود از دستگیری سارقین مسلح در مشهد و خوزستان خبر داد و گفت: سرقت مسلحانه‌ای در مشهد و خوزستان صورت گرفته بود که با کمترین زمان ممکن عوامل آن دستگیر شدند و توصیه شده که به این پرونده هر چه سریع‌تر رسیدگی شود و در صورت اثبات جرایم این افراد به مجازاتی که مستحق آن هستند برسند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده اند شناسایی و بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در مرحله مقدماتی است. از بیان جزئیات بیشتر در این راستا معذورم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وکیل میلیاردر نفتی مدعی شده بخشی از بدهی موکلش پرداخت شده، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در مورد پرونده بابک زنجانی تا حدودی که دادگاه در این مورد مجاز است من اسم او را می‌برم. باید بگویم که دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود در گذشته به این صورت نبود که رسانه‌ها اجازه انتشار داشته باشند، اما در قانون جدید تبصره‌ای پیش‌بینی شد و اگر چنانچه ضرورت ایجاب کرد و دادستان کل کشور تشخیص داد و از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد و رئیس دستگاه قضایی اجازه داد، می‌توانیم در حدودی مسائل را منتشر کنیم؛ لذا در این مورد چون اجازه داده شده نیازی نیست که بگوییم «ب.ز».  پرونده مذکور در حال رسیدگی است و پنج جلسه دادگاه آن برگزار شد که جلسه بعدی فرداست.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه تا این لحظه هنوز پولی واریز نشده است،‌ گفت: هم به متهم و به متهمان دیگر توصیه می‌کنم که در زمان دفاع از خود به دیگران توهین نکنند؛ چرا که این کار باعث می‌شود پرونده دیگری برای آنها در حین دفاع باز شود.

وی افزود: کسانی که مسائل مربوط به این موضوعات را در همان حدود منتشر می‌کنند، مواظب باشند زیرا ‌آنها گاهی می‌گردند و یک حاشیه پیدا می‌کنند و به آن می‌پردازند و باعث می‌شود که گاهی خود حاشیه همراه با حاشیه شود که باز مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هم از ناحیه متهم، دادستان، دادگاه و هم از ناحیه رسانه‌ها همه باید سعی کنیم که با رعایت حق و انصاف مطالب را بازگو کنیم. در این صورت مردم بیشتر آن را می‌پسندند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت پرونده جیسون رضائیان گفت: حکم پرونده وی صادر شده، اما این که تاکنون ابلاغ شده باشد یا خیر اطلاع ندارم. ممکن است اگر به صورت رسمی ابلاغ نشده باشد وکیل مدافع وی از مفاد حکم اطلاع پیدا کرده باشد و آن را در جاهای مختلف بیان کرده باشد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد موضع قوه قضاییه در رابطه با بازداشت‌های اخیر گفت: قوه قضاییه نباید موضعی داشته باشد در واقع قوه قضاییه پرونده‌ای را که تشکیل می‌شود بر اساس ضوابط و قوانین رسیدگی می‌کند. برای تشکیل پرونده گزارش رسمی از سیستم اطلاعاتی به دادستانی تهران ارجاع می‌شود و مانند همه پرونده‌ها بر اساس قانون پرونده تشکیل می‌شود و به آن رسیدگی می‌کنند.

محسنی اژه ای در زمینه آخرین وضعیت بررسی پرونده موسسه میزان و اینکه قوه قضاییه دستوری برای عدم رسیدگی به این پرونده داده است، گفت: قوه قضاییه چنین دستوری نداده که بررسی نکنند بلکه نسبت به این موسسات غیرمجاز حساسیت دارد و در همین پرونده نیز تعدادی تحت تعقیب قرار گرفته شدند.

وی به بازداشت موقت هشت نفر در این پرونده اشاره کرد و افزود: ستادی به منظور رسیدگی به این پرونده در استان خراسان تشکیل شده که دستگاه قضایی نیز به عنوان عضو آن فعالیت دارد تا وضعیت آن بیشتر مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم حق مردم در این زمینه ضایع نشود و افراد به پول خود برسند.

سخنگوی دستگاه قضا درمورد پرونده کرسنت نیز گفت: مدت زمان طولانی از تشکیل این پرونده می گذرد که در آن موقع حکمی صادر شد که دیوان عالی کشور آن را مشمول مدت زمان دانست و در آن زمان به رای دیوان عالی کشور اعتراض شد اما حکم قبلی دادگاه به قوت خود باقی مانده است.

وی ادامه داد: درخواست رسیدگی فوق العاده به این پرونده داده شده و پرونده همچنان ادامه دارد و درخواست کرده اند که باید این پرونده سیر مراحل اداری خود را داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه آخرین پیگیری های دستگاه قضا در خصوص فاجعه منا را در پاسخ به سئوال خبرنگاری اینگونه مطرح کرد و افزود: با کمک وزارت امور خارجه، دادستان کل کشور، وزارت ارشاد و معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری موضوع از لحاظ اجرایی در حال تعقیب است و تعقیب آن توسط دادستان کل کشور و عمدتا وزارت امور خارجه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این پرونده در حال بررسی است، گفت: دادستان کل کشور به سعودی ها نامه نوشته و موضوع از طریق سازمان حج و زیارت نیز دنبال می شود اما امیدواریم مدعیان حقوق بشر نخواهند از این موضوع چشم پوشی کنند.

محسنی اژه ای گفت: در ستادی که برای پیگیری مشکلات خانواده قربانیان فاجعه منا در کشور تشکیل شده، تعدادی از این خانواده ها به این ستاد مراجعه و شکایت کرده اند.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه درمورد راه اندازی کانالی در تلگرام توسط بی.بی. سی و جذب عضویت ایرانی ها در این کانال پرسید که محسنی اژه ای گفت: معمولا این مواردی که از ناحیه بیگانگان تمهید می شد، به هیچوجه قصد خیر و خدمت به مردم شما را ندارند و چه بسا در قدم های اول نیز نیت آنها مشخص نباشد.

وی ادامه داد: امثال این گونه شبکه ها و هر کانال دیگری که از ناحیه بیگانه و مخصوصا کشورهای شناخته شده انجام می شود، به قصد خیر و کمک به فرهنگ و اقتصاد ما نیست و همه اینها برای منافع خودشان است.

سخنگوی قوه قضاییه، انگلیس را یکی از این کشورهای شناخته شده دانست و عنوان کرد: موضع انگلیس نسبت به ایران از چند دهه گذشته کاملا مشخص است و اینها مسلما قصد کمک به مردم ما را ندارند.

خبرنگاری از توهین یکی از مقامات دولت قبلی به یک مقام عالی رتبه در یک مصاحبه مطبوعاتی خبر داد و گفت: خبرنگار رسانه مربوطه نسبت به این فرد اعلام جرم کرده و او نیز خبرنگار را تهدید کرده و نامه آن خبرنگار نیز بطور قطع برای شما - سخنگوی دستگاه قضا - ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در این مورد تصریح کرد: این نامه مسلما به من ارسال نشده و یا حداقل به دست من نرسیده است.

محسنی اژه ای افزود: قبلا نیز بارها گفته ام که به هیچ کسی توهین نکنیم و اگر کسی به کسی توهین کرد، موارد آن در قانون پیش بینی شده و حتی مدعی العموم می تواند موضوع را تعقیب و پیگیری کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اظهارات دادستان البرز راجع به دستگیری یک کلاهبردار 90 میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: با دقت سئوال شما را گوش کردم تا ذهن من متوجه آن فرد دستگیر شده شود، اما چیزی در این خصوص به یاد نمی آورم. پرونده های کلاهبرداری متعددی در استان البرز داشتیم که برخی بازداشت شده اند و برخی نیز تحت تعقیب قرار دارند اما از این مورد خاص اطلاعی ندارم.

محسنی اژه ای درمورد دستگیری افراد شرور در فاصله زمانی یک ماهه گذشته (از جلسه قبلی تا جلسه کنونی سخنگوی قوه قضاییه) گفت: هفت نفر از کسانی که افراد شری و برخی از آنها نیز مدت ها فراری بودند شناسایی شده و اکنون بازداشت هستند.

وی مزاحمت برای نوامیس، اخاذی و زورگیری را از جرایم این افراد عنوان کرد و افزود: همچنین پس از سرقت مسلحانه در مشهد و خوزستان، با کمترین زمان، عوامل آنها دستگیر و توصیه شده که پرونده آنها به خوبی رسیدگی شود.

محسنی اژه ای، دستگیری چند نفر از اعضای شبکه های غیراخلاقی را کذب دانست و گفت: این خبر صحت ندارد و دادستان قزوین نیز گفته است این خبر درست نیست و فردی که این موضوع را منتشر کرده را احضار کردیم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه یکی از معاونان بانک ملی در جنوب تهران تخلفی انجام داده و می خواسته 840 میلیارد تومان از حساب مردم برداشت و تبدیل به ارز کرده و فرار کند، گفت: گزارشی در این زمینه به وزارت اطلاعات رسید که از قبل این موضوع را پیگیری می کردند و قبل از اینکه این افراد نسبت به جرم خود خود اقدامی انجام دهند، برخی آنها دستگیر شده و کار آنها عقیم ماند.

وی با بیان اینکه باید تمامی افراد دخیل در این قضیه شناسایی شوند، افزود: پولی از حساب مردم برداشت نشد و یک نفر که به خارج از کشور رفته هنوز دستگیر نشده و تعدادی در ایران نیز تحت تعقیب هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز