ظریف در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه بلژیک:

سند رسمی بازسازی اراک آماده امضاء است

۱۳۹۴/۰۸/۱۸ - ۱۳:۴۳:۵۹
کد خبر: ۳۳۸۰۱۴
سند رسمی بازسازی اراک آماده امضاء است
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: مذاکرات سند رسمی بازسازی اراک تمام شده و آماده امضا است اما درباره نحوه امضا مذاکره می کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز بعد از ظهر در کنفرانس خبری مشترک با همتای بلژیکی خود با اشاره به گفتگوهای دوجانبه با وزیر امور خارجه این کشور، گفت: در ملاقاتی که با آقای «دیدیه ریندرز» داشتیم، در حوزه های مختلف فنی، تکنولوژیکی و اقتصادی گفتگو و تبادل نظر کردیم.

وی افزود: افزایش همکاری برای گسترش مناسبات دو کشور در زمینه های اقتصادی و توسعه ای از جمله مباحثی بود که در جریان ملاقات با وزیر خارجه کشور بلژیک مطرح کردیم.

ظریف با اشاره به اینکه یقین داریم می توان از مناسبات دو کشور بهترین استفاده را انجام داد، خاطرنشان کرد: در این دیدار در زمینه سیاسی گفتگو کردیم و در نهایت یادداشت تفاهمی برای گسترش تبادلات سیاسی بین دو کشور و نمایندگی هایمان در سازمان های بین المللی امضاء کردیم تا در حوزه های مختلف دوجانبه بین المللی، منطقه ای، خطرات افراط و تروریسم، محیط زیست و حقوق بشر مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: گفتگو پیرامون این موضوعات بین جمهوری اسلامی ایران و بلژیک با دیدگاه های مشترک در موضوعات مختلف یا دیدگاه متفاوت، می تواند به طور گسترده تر، نهادینه تر و منسجم تر ادامه داشته باشد.

محمد جواد ظریف درباره مذاکره وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 در حاشیه نشست وین گفت: مذاکرات سند رسمی بازسازی اراک تمام شده و آماده امضا است اما درباره نحوه امضا مذاکره می کنیم چرا که همه وزرای خارجه در اجلاس وین نخواهند بود و باید از روش های دیگر استفاده کنیم.

وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: اهمیت امضای سند به عنوان شروع اقدامات ایران در زمینه هسته ای از جمله مسایلی است که بر آن تاکید داشته ایم و باید این سند هر چه سریع تر امضا شود.

ظریف در مورد حضور ایران در نشست آتی وین هم گفت: دو موضوع مهم در دستور کار اجلاس است یکی تعیین گروه های تروریستی که به نظر ما واضح است که گروه های تروریستی کدام هستند و موضوع دوم توافق درباره ادامه کار است.

وی اضافه کرد: ما به دو اصل مبارزه با تروریسم به عنوان وظیفه ای بین المللی و تعیین سرنوشت مردم سوریه توسط مردم سوریه اعتقاد داریم و می توانیم در این زمینه تسهیل کننده باشیم.

وی یادآور شد: به دلیل برنامه سفر ریاست محترم جمهوری هنوز معلوم نیست ما در چه سطحی در اجلاس شرکت کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با همتای بلژیکی، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر تنش‌آفرینی ایران در سوریه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران چنین سخنی را از ایشان نشنیده و ما هم ارتباط خوبی با وی داریم.

ظریف تاکید کرد: ایران همواره برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده و برخلاف برخی دوستانمان که معتقدند راه‌حل نظامی برای سوریه وجود دارد، ما معتقدیم که تنها راه‌حل سیاسی امکانپذیر است.

وی ادامه داد: وظیفه جامعه جهانی است که با تروریست‌ها برخورد کند؛ متاسفانه برخورد غیرقابل قبول برخی کشورها با گروه‌های تروریستی که مردم سوریه را به خاک و خون کشیده است، باعث گسترش این موضوع شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما معتقدیم دنیا باید با تروریسم برخورد کند و مردم سوریه نیز خودشان آینده خود را تعیین کنند.

ظریف در ادامه پاسخ خود به این سئوال با تاکید بر اینکه نباید اجازه داده شود تروریست‌ها نفت بفروشند، گفت: یکی از سئوالات مهمی که وجود دارد این است که چه کسانی نفت داعش را خریداری می‌کنند و کدام بانک‌ها  درآمدهای این گروه خطرناک را حفظ و منتقل می‌کنند و اجازه استفاده از آن را می‌دهند!؟ اینها سئوالات مهمی است و وظیفه جامعه بین‌المللی است که با این خطر برخورد کند. متاسفانه هنوز خیلی‌ها نفهمیده‌اند که داعش و افراط یک خطر برای همه است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تلاش نکنیم که آینده سوریه را ما تعیین کنیم و معضل تروریسم را به مردم این کشور واگذار کنیم؛ این دو نقش باید برعکس شود، به گونه‌ای که جامعه جهانی با تروریسم مقابله کند و تعیین سرنوشت را به مردم سوریه واگذار کند.

 

نظر شما