رکن چهارم دموکراسی در مقابل ارکان دیگر!!

۱۳۹۴/۰۸/۱۸ - ۱۳:۵۲:۵۱
کد خبر: ۳۳۸۰۲۰
رکن چهارم دموکراسی در مقابل ارکان دیگر!!
از اصلی‌ترین روندهای موجود در دموکراسی‌های ممتاز می‌توان به وجود رقابت‌های انتخاباتی عادلانه اشاره کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، از اصلی‌ترین روندهای موجود در دموکراسی‌های ممتاز می‌توان به وجود رقابت‌های انتخاباتی عادلانه اشاره کرد. علاوه بر این، آزادی بیان، آزادی اندیشه سیاسی، ومطبوعات آزاد از دیگر ارکان اساسی دموکراسی هستند که به مردم اجازه می‌دهند تا با آگاهی و اطلاعات بر حسب علاقه شخصی خود رأی بدهند. اما آیا یک رکن می تواند تهدیدی بر ارکان دیگر باشد؟!

در جایی که توازن قدرت برهم بخورد باید برای دموکراسی دست خداحفظی تکان داد. رییس جمهوری بر آنست که گویی این روزها توازن قوا در ارکان دموکراسی برهم خورده است و رکن چهارم شوریده است.

در نمایشگاه مطبوعات امسال رسانه های منتقد دولت حضور نداشتند و این عدم حضور را با عناوین مختلف قبل و بعد از آغاز نمایشگاه اعلام کرده بودند. جو سازی و حاشیه پردازی دلواپسان رسانه ای تا دفتر ریاست جمهوری نیز رسید و با انتشار خبری مبنی بر  استعفای ریاست مرکز ارتباطات و اطلاعات و تبلیغات ریاست جمهوری بر جوسازی ها دامن زدند تا جایی که طاهر قیومی رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات رئیس جمهور با انتشار مطلبی در ایستاگرامش مبنی بر رد این شایعات نوشت:« "سر عهدی که بسته ام هستم / بازار شایعات چنان داغ است که گویی اخلاق به فراموشی رفته ...»

یارگیری های راست و دروغ و تیترهای تهدیدامیز و قضاوت های زود هنگام و ایجاد حس عدم امنیت و اختلاف افکنی بین قوه مجریه ، قضاییه و مقننه کاسه صبر ریس جمهوری را لبریز کرد و مرد اعتدال و قانون را به واکنش در مقابل رسانه های دلواپس وا داشت. ریس جمهوری امروز در جمع رسانه های منقد و مصلح راست اندیش و نیک کردار از منتقدان دولت نیز تشکر کرد. اما نتوانست از کسانی که به قول بانو قیومی اخلاق را فراموش کرده اند تشکرکند. چنانکه گفت:« من از همه رسانه‌هایی که چه حامی هستند و چه منتقد تشکر می‌کنم. اما نمی‌توانم از رسانه‌ای و از کسانی که از اخلاق حرفه‌ای مطبوعات فاصله می‌گیرند تجلیل کنم. نمی‌توانم از رسانه‌هایی که بذر ناامیدی را در میان مردم می‌پاشند٬ تشکر کنم.»

ریس جمهوری بر انست که باید با همه به صورت مساوی برخورد شود. با آبروی برخی افراد بدون آنکه در دادگاهی محاکمه شده باشند بازی نکرد و علیه اشخاص حکم صادر نکرد. ریس جمهوری خواستار آنست تا همه بتوانند آزادانه حرف خود را بزنند و رسانه ها ملی باشد نه میلی. ریس جمهوری خواستار جامعه ای است که عدالت به معنای واقعی در آن حاکم باشد و دست های پشت پرده قطع شود تا رسانه ای با نفوذ ریشه ای خود توهم شستشوی مغزی مردم را به خود راه ندهد و هر آنچه در ذهن عده ای نفوذی می گذرد با جبهه گیری خاص به خورد افکار مردم داده نشود.

در یک کشور انقلابی و اسلامی باید به رای مردم احترام گذاشته شود و تمامی رسانه ها حرف خود را بزنند و اظهار نظر کنند. بدون شک هیچگاه دموکراسی بدون آزادی مطبوعات معنا نخواهد داشت و آزای قلم حق هر روزنامه نگار و خبرنگاری است. اما رسانه ای که بقول ریس جمهوری خط فکری داشته باشد و از اصول و قانونی پیروی کند، نه آنکه برخی رسانه ها بدون پیروی از اخلاق، دست به تخریب شخصیت ها بزنند و با پول دولت به تخریب دولت بپردازند. حسن روحانی گویی دل پرخونی از رسانه های دلواپس داشت تا جایی که حتی اظهار داشت :« اگر یک نشریه با هزینه شخصی بیاید و از اول تا آخر علیه دولت باشد اشکالی ندارد٬ اما پول مردم علیه مردم با اجازه چه کسی انجام می‌شود؟ این برای جامعه قابل قبول نیست.»

این اتفاقات و این سخنان وقتی نگران کننده تر می شود که رییس جمهوری می گوید:« وای به روزی که بگندد نمک...»؟!!!

حسن روحانی از رسانه های می گوید که مامور امنیتی شده اند و گویی هیچ نظارتی بر آن ها نیست یا نظارت درستی برآن ها نیست. او خواستار رسیدگی به این وضعیت از سوی قوه قضاییه است. روحانی با تاکید بر نقش دستگاه قضا یادآور شد:« دستگاه قضا باید مأمن جامعه باشد هر چیزی که اشکال داشته باشد اگر نمک سالم بماند می‌توان جلوی فساد را گرفت٬ اما اگر نمک هم فاسد شد کار سخت می‌شود. دستگاه قضا پایگاه امن مردم است. آن روزی که مردم از همه از جمله دولت، رسانه‌ها و حتی از عالم و استاد دانشگاه مایوس شدند، آنجا که هیچگاه هیچکس نباید مایوس شود٬ باب عدالت و درب خانه قاضی است. بسیار مهم است که جامعه احساس امنیت، عدالت و یکسانی در برابر تمامی دستگاه‌های کشور داشته باشد. اگر عدالت و یکسانی در جامعه برقرار شد٬ آنگاه بهتر می‌توانیم از فکر و اندیشه‌مان برای آگاهی جامعه بهره‌برداری کنیم.»

دولت تدبیر و امید و مردی که عقلانیت سیاسی را به کشور بازگرداند خواستار تزریق امید به مردم کشورش شد او می خواهد هرآنچه از واقعیات و تلاش های دولت در ابعاد مختلف رخ داده به درستی بازگو شود و در عین حال رسانه ها نیز دولت را نقد کنند و عیوب دولت را متذکر شوند تا شاهد اتفاقات نیک برای کشور و مردم باشیم. او همچنان که از انتقاد بر دولت استقبال کرد ، متذکر شد:« همه باید نقد شوند منتهی نقد نه اتهام، نقد نه تخریب، نقد نه دروغ.».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز