با موافقت نمایندگان مجلس؛

تعیین زمان پرداخت خسارت به زیان‌دیده از سوی شرکت‌های بیمه‌گر

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۱۰:۳۹:۵۵
کد خبر: ۳۴۲۱۷۸
تعیین زمان پرداخت خسارت به زیان‌دیده از سوی شرکت‌های بیمه‌گر
نمایندگان مجلس شرکت‌های بیمه‌گر را مکلف کردند ظرف مدت 20 روز از تاریخ قطعی شدن مبلغ خسارت، این مبلغ را به زیان‌دیده پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا،‌ نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه یکم آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری، خسارات وارد شده شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه با ماده 33 این لایحه با 155 رأی موافق و 5 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 33 لایحه مذکور؛ در حوادث منجر به خسارت بدنی، زیان‌دیده، اولیای دم یا وراث قانونی موظفند پس از قطعی‌شدن مبلغ خسارت برای تکمیل مدارک به منظور دریافت خسارت، به بیمه‌گر مراجعه کنند.

بیمه‌گر مکلف است حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ قطعی شدن مبلغ خسارت، مبلغ خسارت را به زیان‌دیده پرداخت و در صورت عدم مراجعه وی در مهلت مذکور نزد صندوق تودیع و قبض واریز را به مرجع قضایی مربوط تحویل نماید. در این صورت تعهد بیمه‌گر و مسبب حادثه ایفاد شده تلقی می‌گردد. صندوق مکلف است بلافاصله پس از درخواست زیان‌دیده مبلغ مذکور را عیناً به وی پرداخت نماید.

براساس تبصره یک این ماده در مواردی که صندوق مطابق مقررات این قانون رأساً مکلف به پرداخت خسارت بدنی است، پس از قطعی شدن مبلغ خسارت چنانچه زیان‌دیده یا قائم‌مقام وی، تا 20 روز پس از ابلاغ اظهارنامه رسمی به وی برای دریافت خسارت به صندوق مراجعه نکند، مبلغ مذکور به عنوان امانت نزد صندوق باقی مانده و در زمان مراجعه زیان‌دیده یا قائم‌مقام وی عیناً پرداخت می‌شود.

همچنین در تبصره 2 آمده است؛ در مواردی که رأی صادر شده از دادگاه بدوی، صرفاً از جنبه عمومی مورد تجدیدنظرخواهی قرار گرفته باشد، زیان‌دیده یا وراث قانونی و بیمه‌گر یا صندوق باید طبق مفاد این ماده اقدام نمایند.

همچنین در تبصره 3 آمده است؛ ملاک قطعی شدن میزان خسارت موضوع این ماده، قطعیت حکم دادگاه است.

نظر شما