مشاور کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرگزاری برنا: /بازنشر

صادرات بازوی توانمند اقتصاد کشور است/ فضای آرام در کشور لازمه صادرات

۱۳۹۴/۰۹/۰۵ - ۱۰:۴۱:۳۹
کد خبر: ۳۴۳۸۷۷
صادرات بازوی توانمند اقتصاد کشور است/ فضای آرام در کشور لازمه صادرات
رقبای ما در کشورهای دیگر یک سوم مبلغی که ما به عنوان بهره بانکی پرداخت می کنیم را پرداخت می کنند. این هزینه قیمت تمام شده کالا را برای رقبا پایین می آورد.

سید محمد مهدی طباطبایی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در مورد موانعی که بر سر راه صادرات خشکبار در ایران وجود دارد گفت: مسئله ای که در بحث صادرات خشکبار باید بر آن تاکید داشت در درجه اول بحث استاندارد اجباری است. در هیچ جای دنیا کشور صادر کننده استاندارد اجباری را برای صادرات اجرا نمی کند، بلکه کشور وارد کننده کنترل های خود را دارد. تمامی صادر کنندگان حرفه ای برای حفظ بازار و مراقبت از مشتری های خود راسا استاندارد و کنترل کیفی را رعایت می کنند.

 وی با تاکید بر عملکرد حرفه ای در مورد صادرات گفت: باید به تشکل های ملی اعتنا داشته باشیم تا در صادرات کنترل داشته باشند. اگر حرفه ای ها به  صادرات ورود پیدا کنند دیگر احتیاجی به استاندارد اجباری نیست. استاندارد اجباری فقط تا گمرک کارآیی دارد و بعد از آن عملا ارزشی ندارد و تنها برای صادر کننده باعث اتلاف وقت و بالا بردن هزینه می شود و اینگونه هزینه های سربار باعث کاهش قدرت رقابت در بازار صادرات می شود. خیلی از کشورها به سرعت کالای خود را حمل می کنند و احتیاجی به انتظار کشیدن برای دریافت یک برگه استاندارد ندارد.

مشاور کنفدراسیون صادرات ایران ضمن انتقاد از اثرگذاری نرخ بهره بانکی در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی گفت:  رقبای ما در کشورهای دیگر یک سوم  مبلغی که ما به عنوان بهره بانکی پرداخت می کنیم را پرداخت می کنند. این هزینه قیمت تمام شده کالا را برای رقبا پایین می آورد. بحث های حمایتی که از ناحیه دولت باید دیده شود و با نظر نمایندگان خصوصی تصیم گیری شود برای صادرات بسیار ضروری است.

سید محمد مهدی طباطبایی گفت: صادر کننده منبع درآمد دولت نیست بلکه بازوی توانمند دولت در توسعه اقتصاد است. ارز آوری خصوصیت بسیار مهمی است که در صادرات می بینیم. رشد میزان صادرات باعث رشد اقتصاد کشور می شود. یکی از نقش هایی که صادرات در هر کشور می تواند بازی کند افزایش درآمد ارزی  است. درآمد پشتوانه ای و ایجاد اشتغال از خروجی های دیگر توسعه صادرات است.

این صادر کننده کشور در پایان ضمن تاکید بر اهمیت نقش صادرات بر کشور گفت: صادرات در تامین منابع ارزی مورد نیاز  واردات اقلام اساسی و مورد نیاز کشور  به دولت کمک می کند. فضای آرام  داخل کشور لازمه صادرات موفق است زیرا صادر کنندگان نیاز به یک برنامه بلند مدت برای حضور موثر در بازارهای هدف دارند. وقتی که آرامش حاکم باشد بالطبع فاکتورهای اقتصادی متاثر از این فضا ثبات خاص خود را دارد و این امر به حضور و برنامه ریزی بلند مدت  صادرکنندگان در بازارهای هدف کمک میکند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز