منتجب نیا:

جبهه اصلاحات به وحدت رسیده است

۱۳۹۴/۰۹/۰۸ - ۰۸:۱۸:۴۸
کد خبر: ۳۴۴۶۴۲
جبهه اصلاحات به وحدت رسیده است
منتجب نیا با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه نظارت برانتخابات و نظارت بر قانون را بر عهده دارد گفت: من همیشه همه جا از شورای نگهبان می‌پرسم که احراز صلاحیت را از کجای قانون گرفته‌اید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در همایش انتخابات دهم که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه تهران برگزار شده بود اظهار کرد:‌ قانون اساسی میثاق ملی ما است. معمار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) میثاق نامه‌ای را به تایید خبرگان قانون اساسی رساندند. مردم هم به آن رای دادند و رهبری آن را تایید کردند.

وی با اشاره به اصولی از قانون اساسی که در حق انسان بر تعیین سرنوشت خویش اشاره دارد گفت: خداوند حق تعیین سرنوشت را به تک تک افراد داده است. در قانون اساسی ما هم بر این مساله تاکید شده است و همه امور یا براساس انتخابات و یا رفراندوم به تایید مردم می‌رسد. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی وجود ندارد که مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب نشده باشد. حتی انتخاب رهبری نیز با یک فاصله توسط مردم انجام می‌شود. مردم خبرگان و خبرگان رهبری را انتخاب می‌کنند.

منتجب نیا با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه نظارت برانتخابات و نظارت بر قانون را بر عهده دارد گفت: من همیشه همه جا از شورای نگهبان می‌پرسم که احراز صلاحیت را از کجای قانون گرفته‌اید. وزیر کشور هم چند وقت پیش گفته بودند ما احراز صلاحیتی در قانون نداریم و بعد از آن‌که 4 مرجع اصلی صلاحیت کاندیداها را معلوم کردند دیگر کار تمام شده است و هم هیات اجرایی و هم هیات نظارتی باید صلاحیت او را به رسمیت بشناسند. رییس جمهور هم گفته‌اند شورای نگهبان مانند چشم است نه دست اما آقایان نمی‌خواهند به این مسائل توجه کنند.

وی افزود: ساختار جمهوری اسلامی از نظر امام خمینی (ره) و قانون اساسی ما به گونه ای است که باید همه مسایل بر رای مردم جلو برود. اصلاحات نیز یعنی مردم همه کاره هستند و مسئولان خدمت‌گذار مردمند. اصلاحات همیشه فاصله بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود را کاسته و آن‌ها را به هم نزدیک کرده است. اصلاحات یعنی کنترل کردن تریبون‌های دولتی و آزادگذاشتن مطبوعات و قلم‌ها و آزادی بیان. اگر این روند وجود داشته باشد اختلاس و فساد دیگر ایجاد نمی‌شود. اصلاح‌طلبان مردم را باور دارند و حق تعیین سرنوشت را حق طبیعی آن‌ها می‌دانند.

این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: اصلاح‌طلبان هم برنامه‌های خود را دارند. از تجارب گذشته درس گرفته‌اند. البته نمی‌خواهم بگویم که برنامه‌های آینده ما کپی زمان اصلاحات است، اما ما از تجربه‌های گذشته استفاده می‌کنیم. تجربه‌های تلخ و شیرینی داشتیم. براساس تجارب شیرین سال 92 به وحدت رسیده‌ایم و نمی خواهیم تجربه تلخ سال 84 را تکرار کنیم.

منتجب نیا با بیان اینکه باید مشخص شود کاندیداهای انتخابات مجلس از چه راهی هزینه‌های گزاف انتخابات خود را پرداخت می‌کنند خاطرنشان کرد: یک کاندیدای مجلس هیچ امکاناتی از سمت نظام دریافت نمی‌کند. در دوره های اول مجلس شورای اسلامی که من در آن حضور داشتم وزارت بازرگانی به ما 500 کاغذ برگ می داد. دیگر هیچ دریافتی نداشتیم من نمی دانم کسانی که در دوره‌های اخیر کاندیدا می‌شوند و چنین تبلیغات گزافی می کنند از کجا پول می آورند. ما در دوران خودمان سعی می‌کردیم در انتخابات بدهی به بار نیاوریم؛ چرا که می‌دانستیم در مجلس پولی گیرمان نمی‌آید.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به جریان موسوم به خط امامی‌های دهه 60 یادآور شد: اصلاح طلب‌هایی که به خط امامی‌ها معروف بودند حرکت‌های تندی هم داشتند اما کلیت این جریان تنگ‌نظری نبوده است. زمانی که آقای ناطق نوری وزیر کشور بود به امام خبر دادند که بچه‌های حزب الهی آن زمان که با حزب الهی های امروز متفاوتند با برخی از بدحجاب‌ها برخورد کردند و آن‌ها را دستگیر کردند. امام به وزیر نامه‌ای نوشتند که این بچه‌ها را دستگیر و مجازات کنند. اگر قرار است با بدحجاب‌ها برخوردی شود باید براساس قانون باشد.

وی با نقل خاطره‌ای دیگر گفت: زمانی که آقای هاشمی رییس مجلس بودند مهندس صباغیان به پشت تریبون مجلس رفتند و به مسئولان نظام حمله تندی کردند و با گفتن آن‌که توده نفتی ها بر سر کار آمدند به بزرگان کشور توهین کردند اما آقای هاشمی گفتند کسی حق ندارد جلوی صباغیان را بگیرد. او نماینده مردم است و احترامش واجب است. اگر کسی اعتراض دارد وقت بگیرد و بیاید جواب او را در زمان خودش بدهد.

منتجب نیا نمود وحدت اصلاح‌طلبان را در تشکیل جبهه اصلاحات دانست و ابراز عقیده کرد: جبهه اصلاحات علی رغم سلایق گوناگون به وحدت رسیده است. شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان ترکیبی از سلایق مختلف است. این روزها براساس تصمیم شورا استان‌ها تقسیم بندی شده است و هرکدام از ما استان‌هایی را به دست گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم تا آن‌ها هم هماهنگ شده و با آهنگ واحدی وارد انتخابات شوند. این شورا اتفاق خوبی است که براساس تجارب گذشته به دست آورده‌ایم. اما من فکر نمی‌کنم که اصولگراها هم به چنین وحدتی برسند چرا که شکاف میان آن‌ها بسیار عمیق است. بعضی از اعضای شورای اصلاحات با اعضای شورای نگهبان و علمای قم دیدار کردند. ما کمیته ای به نام شورای رایزنی داریم که در آن قصد داریم برای بهتر حضور داشتن در انتخابات با نهادهای مربوط در ارتباط باشیم.

وی در پایان با شایعه خواندن ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگراهای میانه مثل لاریجانی و مطهری گفت: فقط آنچه که در شورای عالی سیاست‌گذاری تصویب و تعریف می‌شود رسمی است. فعلا در رابطه با ائتلاف با اصولگرایان و اصولگرایان میانه‌رو صحبتی نداشته‌ایم و تعامل و ائتلاف با آن‌ها گمانه‌زنی‌ای است که مطرح شده اما تا زمانی که تصویب نشود فقط در حد گمانه‌زنی باقی می‌ماند. البته به نظر من ما اصلاح‌طلب‌ها نیازی به ائتلاف با اصولگرایان نداریم. با آن‌ها در فضایی سالم رقابت می کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که با ما رقابتی دوستانه‌، برادرانه و در چارچوب قانون داشته باشند.

نظر شما