فعالیت داعش؛ به سمت افزایش یا کاهش؟

۱۳۹۴/۰۹/۰۹ - ۱۲:۲۹:۰۶
کد خبر: ۳۴۵۲۴۴
فعالیت داعش؛ به سمت افزایش یا کاهش؟
برخی کشورهای خاورمیانه یا غربی باید پیشتر فکری به حال برخی از حمایت های خود در خاورمیانه می کردند تا دامن خودشان را هم نگیرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، شبکه مجازی آستان نوشت: این روزها و شاید در هفته های اخیر شاهد فراز و فرودهایی پیرامون فعالیت های گروه تروریستی داعش بوده ایم. از سویی، گسترش حملات نیروهای مبارز در عراق و سوریه، افزایش حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و حملات موشکی و هوایی روسیه به مواضع داعش، این گروه تکفیری - تروریستی را در موضع ضعف و گاه عقب نشینی از برخی مناطق تحت کنترل قرار داده است و از سوی دیگر، این گروه، دامنه تهدیدات خود را از عراق و سوریه فراتر برده و به سمت شرق و غرب خود کشانده و حتی پا را از مرز تهدید هم فراتر گذاشته و در اروپا دست به عملیات های تروریستی می زند. جدا از این موضوع که برخی کشورهای خاورمیانه یا غربی باید پیشتر فکری به حال برخی از حمایت های خود در خاورمیانه می کردند تا دامن خودشان را هم نگیرد، در حال حاضر موضوع جدی تر و اصلی، ضرورت جلوگیری از گسترش دامنه فعالیتهای داعش است؛ دامنه ای که به گستاخیِ تهدید ایران هم رسیده است.

حرکت ایران و روسیه علیه داعش باید ادامه داشته باشد

منصور حقیقت‌پور نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در همین رابطه گفت:این اقدامات داعش نشان می دهد، که اقدامات در صحنه اقدامات موفقی است یعنی اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران و روسیه علیه داعش انجام داده اند به قدر کافی توانسته آنها را عصبانی کند و با این عصبانیت دستور این حملات را داده اند. باید این حرکت ایران و روسیه علیه مواضع داعش ادامه داشته باشد و اروپاییان باید بدانند که صادقترین جریان علیه داعش جریانی است که از سوی ایران پیگیری می شود،اروپاییان باید پشت سر ایران در جریان و مبارزه با تروریسم بایستند و ایین نامه مبارزه با تروریسم را از ایران بگیرند و ما نیز در این زمینه کمکشان می کنیم.

داعش در حال محدود شدن است

سیدبهزاد اخلاقی کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه "داعش یک جریان تروریستی است که با توجه به تحولات منطقه سوریه در حال محدود شدن است" اظهار داشت: بعد از آزادی بخش هایی از حلب به خصوص فرودگاه این شهر و همکاری جریان های مسلح مخالف بشار اسد برای مبارزه علیه این گروهک شاهد تغییر رویه داعش هستیم. انفجارهای لبنان و فرانسه در فاصله ای بسیار کم خودگواه این مساله است که داعشی ها تلاش می کنند موقعیت خود را به عنوان یک وزنه در معادلات سوریه حفظ کنند. از سوی دیگر برخی دولت همانند ترکیه از فشار بیشتر به اتحادیه اروپا با استفاده از اهرم داعش سود می برند.

اعضای جامعه جهانی علیه داعش دست به دست هم دهند

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تذکرهای گذشته ایران به کشورهای اروپایی گفت: بارها به اروپاییان گفتیم که تروریست نه مرز و نه قوم و نه مذهب می شناسد و باید همه دست به دست هم بدهند که با آن مبارزه کنند، به اروپاییان متذکر شدیم که اگر کمک نکنند که داعش در منطقه خاورمیانه از بین برود وآنرا سرکوب نکنند بدون شک اقدامات تروریستی آنها سراسر جهان و کشورها را می گیرد و همین اتفاق هم اکنون افتاده است و داعش در حال حاضر به خودش اجازه می دهد در هر کشور و شهری این اقدامات تروریستی را انجام دهد. باید جامعه جهانی دست به دست هم دهد که داعش را سرکوب کنند.

کنترل رفتار داعشی‌ها از دست اروپاییان خارج شده است

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه نیز در همین رابطه اظهار کرد: مسیری که داعش تا چهار الی پنج سال پیش دنبال می کرد مدنظر اروپاییان بود و مدتی است که رفتار این تروریست ها از کنترل اروپاییان خارج شده است. حمایت های جدی اروپاییان از گروه تروریستی داعش و کمک های تسلیحاتی به این گروهک تکفیری و محکوم نکردن رفتارهای تروریستی آنها در سوریه و عراق باعث شد که رفتارهای این گروهک از دسترس خارج شود و اقداماتی انجام دهند که با منافع همه کشورها و بویژه اروپاییان در تضاد است. در واقع حمایت همه جانبه از داعش باعث شده است که در حال حاضر این گروهک به خودش اجازه دهد هر کاری را انجام دهد و هر موقع دلش خواست انسان های بیگناه را به خاک و خون بکشاند.

داعش و امثال آن، پیش از رسیدن به مرز ایران خاکستر می‌شوند

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش با بیان اینکه "مطمئن باشید داعش یا هر گروهک کوچکی که به اندازه پشه هم در این عالم برای مردم عزیز و صلح طلب دنیا ارزشی ندارند" گفت: اگر قصد چنین کاری داشته باشند که تصور آن هم خنده‌دار است قبل از رسیدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران خاکستر می‌شوند و ان‌شاءالله جهنم برای آنها به ارمغان خواهد آمد. ما به کسانی که تهدید می‌کنند نگاه می‌کنیم که ببینیم آیا می‌توانند با ما دست و پنجه نرم کنند یا بازو بیاندازند یا خیر؟ کسانی مثل داعش یا گروههای کوچک این چنینی که پشیزی ارزش ندارند اگر بخواهند ما را تهدید کنند با تهدید خودشان سرنگون می‌شوند و من از جان و دل این تضمین را می‌دهم.

ایران قبلا هم به داعش هشدار داده بود

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس علوم سیاسی نیز گفت: داعش در ابتدای حضورش بیش از آن چیزی که اکنون گفته می‌شود به مرزهای ایران نزدیک شده بود و در منطقه جلولا در 50 کیلومتری مرز ایران حضور داشت. از طرف دولت ایران نیز هشدار جدی به داعش داده شده بود و اعلام کردند که حریم مرزی ایران حریم 40 کیلومتری است و اگر به 40 کیلومتری مرز ایران نزدیک شوند جمهوری اسلامی ایران حتما تمهیدات لازم را از مرزها و مردم ایران صورت خواهد داد و عملا داعش از مرزهای کشورمان نیز دور شد. داعش زمانی قصد انجام عملیات تروریستی در خاک ایران را داشت؛ طبق هشدار ایران، نزدیک شدن این گروه تروریستی به حریم 40 کیلومتری خاک ایران به معنای اعلان جنگ تمام عیار است و جمهوری اسلامی ایران طبق کنوانسیون سازمان ملل متحد می‌تواند از حریم خود دفاع کند و به مقابله با داعش بپردازد. جمهوری اسلامی ایران مطمئنا می‌تواند از کشور و مردم خود به خوبی صیانت کند. اگر روزی احساس شود که هدف پیشروی‌های داعش در عراق، نزدیک شدن به خاک ایران است، این دلیلی خواهد بود که ایران جنگ تمام عیاری را علیه داعش شروع کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز