افزایش بهای نفت در بازار آسیا

۱۳۹۴/۰۹/۱۰ - ۰۸:۵۷:۰۹
کد خبر: ۳۴۵۴۶۷
افزایش بهای نفت در بازار آسیا
با وجود تداوم نگرانی‌ها در مورد فراوانی عرضه و اینکه انتظار نمی رود اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) در نشست روز جمعه تغییری در سطح خود ایجاد کند، بهای نفت روز سه‌شنبه در بازار آسیا افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در معاملات امروز صبح بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه ژانویه با 29 سنت افزایش، 41 دلار و 94 سنت معامله شد.

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه نیز 18 سنت افزایش یافت و به 44 دلار و 79 سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، «برنارد آو» تحلیل‌گر «آی جی مارکتز» در سنگاپور اعلام کرد: «قیمت‌ها پایین خواهد ماند زیرا سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که اوپک اهداف تولید خود را تغییر دهد».

وی افزود: «پیش‌بینی می شود بازار در انتظار نشست اوپک که در آن ایران احتمالا هدف خود را برای افزایش تولید اعلام خواهد کرد، محتاط باقی بماند».

با لغو تحریم‌های غربی علیه ایران که برای ماه ژانویه پیش‌بینی شده است، این کشور نفت بیشتری را روانه بازار خواهد کرد.

حضور پررنگ‌تر ایران در بازاری که هم اینک نیز با مازاد عرضه مواجه است، نشانه خوبی برای قیمت نفت نیست. بهای نفت از ژوئن 2014 بیش از 60 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

دیگر نشانه منفی برای بازارها، انتشار ارقام مربوط به تولید صنعتی چین در ماه نوامبر بود که شدیدترین رشد کاهش را در سه سال گذشته نشان داد. این آمار کندی رشد تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان و نخستین مصرف کننده انرژی در جهان را تأیید کرد.

بر اساس اعلام دفتر ملی آمار چین، شاخص رسمی مدیران خرید که شاخص اصلی فعالیت است در ماه نوامبر در این کشور 49.6 بود که کمتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددان‌ها بود.

این شاخص وقتی بالای 50 باشد نشان دهنده رشد فعالیت صنعتی است و زیر 50 نشان دهنده کاهش آن است.

دوشنبه در پایان معاملات بازار نیویورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با شش سنت کاهش، 41 دلار و 65 سنت به فروش رفته بود.

در بازار لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 25 سنت کاهش، 44 دلار و 61 سنت معامله شده بود.

نظر شما