نوبخت در نشست خبری عنوان کرد:

عذرخواهی، دلایل تاخیر و گلایه از مجلس در رابطه با لایحه بودجه

۱۳۹۴/۰۹/۱۷ - ۱۱:۳۳:۲۶
کد خبر: ۳۴۷۵۴۳
عذرخواهی، دلایل تاخیر و گلایه از مجلس در رابطه با لایحه بودجه
سخنگوی دولت گفت: ما سال گذشته بودجه را به وقت دادیم ببینید این بودجه چه زمان به دست دولت رسید اما این بحث ها کوچک است و اصلا در رابطه با آن صحبت و گلایه نکردیم زیرا کشور با مشکلات بیشتری مواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته درباره تاخیر در ارائه بودجه و واکنش نمایندگان مجلس به این موضوع گفت: در خصوص بودجه من اطلاع رسانی کردم لایحه بودجه سال 1395 و برنامه ششم توسعه برای تصویب هیئت وزیران از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دولت ارسال شد و اعلام کردند بودجه امسال نسبت به سنوات گذشته متفاوت است و تلاش شده از نظر شکلی نیز متفاوت با بودجه قبل باشد.

وی اضافه کرد: ما همیشه برای تصویب بودجه با ماده و واحده های تکراری مواجه بودیم و تلاش کردیم این تبصره ها را تحت عنوان قانون تنظیم دو به مجلس بدهیم و تصویب شد به همین دلیل الان تبصره های تکراری در بودجه وجود ندارد و رسیدگی به بودجه سریعتر انجام خواهد شد. از بررسی 28 بندی بودجه، 17 بند آن را روز گذشته تصویب کردیم و فردا نیز این مکانیزم و یا ماکسیمم در روز یکشنبه مابقی بندها هم تصویب خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: برنامه ششم نیز مانند بودجه یکسری بندها و ماده واحدهای تکراری داشت مجلس خواست که ما احکام تکراری برنامه ششم را از هم جدا کنیم و ما این را تقدیم مجلس کردیم که آنان رای ندادند ما حتی تعجب خود را نیز بیان نکردیم من روز یکشنبه به مجلس رفتم و کلیات در آن جلسه تصویب شد اما 50 ماده باقی مانده آن برای تصویب زمان بر خواهد بود.

وی ادامه داد: زمزمه هایی در مجلس مطرح می شود که چرا این طرح دیر آمد و عده ای می گویند که دولت نمی خواهد این مجلس برنامه ششم را تصویب کند. ما به همت همکارانمان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای بطلان کشیدن بر این زمزمه های مجلس همه همکاران را بسیج کردیم که بودجه و برنامه ششم را همزمان به مجلس بدهیم. خود برنامه ششم 44 تبصره دارد که بررسی این تبصره ها برای دولت هم نیازمند زمان است.

نوبخت تصریح کرد: ما می توانستیم بودجه را همان تاریخ 15 آذر ماه به مجلس ارائه کنیم بنابراین تلاش کردیم هر دو را یکجا تقدیم مجلس کنیم. من از مجلس تشکر می کنم که می گوید ما 48 ساعت تخلف کردیم و از آنها عذرخواهی می کنم ولی شما اگر به آیین نامه های داخلی مجلس هم رجوع کنید برای بررسی بودجه نیز مجلس به زمان نیاز دارد. ما سال گذشته بودجه را به وقت دادیم ببینید این بودجه چه زمان به دست دولت رسید اما این بحث ها کوچک است و اصلا در رابطه با آن صحبت و گلایه نکردیم زیرا کشور با مشکلات بیشتری مواجه است.

وی ادامه داد: من خواهش می کنم که رسانه ها از اقدام دولت دفاع کنند یکی از رسانه ها سوال زیرکانه ای مطرح کرد که 24 آذرماه همزمان با بسته شدن PMD شما قرار است بودجه را ارائه بدهید باید بگویم که اگر ما این فرضیه را در نظر نمی گرفتیم قطعا پس از آن هم با یک سری نقص ها مواجه می شدیم. بنابراین اینها هم نکته هایی است که باید مد نظر قرار بگیرد. من از رسانه ها می خواهم که از یک تصمیم منطقی دفاع کنند و راجع به جزئیات بودجه و برنامه ششم هم به من اجازه بدهید تا زمان قطعی شدن آن سخنی در این باره به میان نیاورم چون ممکن است این ارقام در هیئت وزیران جابجا شود.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره اهمیت حوزه جوانان از سوی مسوولین و توجهات دولت در این حوزه در برنامه ششم توسعه گفت: باتوجه به اینکه هنوز برخی ماده و واحده های برنامه ششم توسعه نهایی نشده، بیان جزییات در این باره را به زمان دیگری موکول می کنم و در صورت نهایی شدن از اصحاب رسانه دعوت خواهم کرد و به تفصیل درباره این مسئله توضیح خواهم داد.

 

نوبخت درباره پرداخت دیون بازنشستگان فولاد اظهار داشت: از سالهای پیش اختلافی درباره مدیریت این صندوق وجود دارد. در بند ف تبصره 3 قانون بودجه سال 94 مطح شد که همه سهام و مطالبات این صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود و از محل فروش سهام دیگر کارخانه ها، فاصله مطالبات این صندوق داده شود.

وی توضیح داد: اختلاف نظری بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مقدار این مطالبات وجود دارد که به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ماموریت داده شد بین این دو دستگاه حکمیت کند. تاکنون چند جلسه در این زمینه تشکیل شده و اکنون در مرحله صورت جلسه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: گفته شد این صندوق خالی است و امکان حقوق ندارد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت مربوطه از محلی به صورت تنخواه این را پرداخت کند به همین دلیل از شهریور که این موضوع به سازمان مدیریت سپرده شده، 160 میلیارد تومان حقوق این عزیزان را پرداخت می کنیم تا آن سهام به صندوق منتقل شده و صندوق خودکفا کار خود را انجام دهد.

 

وی در ادامه درباره نتایج کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین گفت: همانطور که آقای عراقچی گفتند نتیجه این نشست مثبت بوده و رضایت ما زمانی است که پرونده هسته ای ایران بسته شود و همچنین گزارش آقای آمانو نشان داد که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و ما به کاملا به بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام امیدوار هستیم که در صورت بسته شدن یکسری اقدامات ما انجام خواهیم داد و همچنین کشورهای 1+5 که در نهایت تحریم ها به زودی برداشته خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آقای رییس جمهوری به دلیل مخالفت با برنامه توسعه در جلسات مجمع شرکت نمی کند گفت: آقای رییس جمهور در عرصه توسعه نظراتی دارند که نظرات ایشان برای کشور نافذ است و همگی در چارچوب اقتصاد مقاومتی است و انشاالله فرصت حضور در جلسات مجمع را خواهند یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره تهدیدات اردوغان در تماس تلفنی با رییس جمهور گفت: این ادعاها هم سوال برانگیز است و هم نادرست زیرا یک مکالمه تلفنی مرداد ماه میان روسای جمهور دو کشور انجام شد که ایشان به آقای رییس جمهوری گفتند که یکی از رسانه های ایرانی مطلبی علیه خانواده اردوغان منتشر کرده است آقای رییس جمهوری هم گفتند این یک اتفاق کاملا عادی است و ممکن است در رسانه های داخلی علیه دولتمردان هم کشور هم مطلب نوشته شود و اینکه تهدید کرده و هشدار به ما داده کار درستی نیست زیرا وزیر خارجه ایران گفت هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید و سوال برانگیز از این جهت است که مشاوران آقای اردوغان چه چیزی به او می گویند که وی در حال حاضر با عراق، ترکیه و روسیه درگیر است و می خواهد ایران را هم به آن اضافه کند.

وی درباره حذف رشته علوم انسانی از مدارس دولتی گفت: حتما از وزیر آموزش و پرورش می خواهیم در این مورد سیاست خود را بیان کنند و اگر ما نیازمند بخش های فنی در کشور هستیم حتما باید توضیحات قانع کننده ای به مردم بدهند.

نوبخت درباره سه کارت شدن وزرا در مجلس گفت: مجلس سوال طرح می کند و اگر قانع کننده نباشد کارت زرد می دهد اما این وضعیت سه کارت شدن وزرا دلیل بر استیضاح نیست ما در این موضوع هم از مجلس تشکر می کنیم.

نوبخت درباره راکت شدن پروژه های عمرانی کشور گفت: میزان افزایش درآمد نفتی در تکمیل طرح های عمرانی بی تاثیر نیست اما شما شاهد بودید که ما امسال و تا تاریخ 28 آبان ماه بیش از 25 هزار و صد میلیارد تومان به بخش های عمرانی پرداخت کردیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره اقدام بانک مرکزی در کارت های اعتباری برای خرید اقلام داخلی و خارجی گفت: این کارت اعتباری قدرت خرید به صاحبان کارت می دهد و این پول خود مردم است و ما نمی توانیم به آنها بگوییم که آیا کالای داخلی بخرید یا خارجی زیرا در نهایت آنها باید بازپرداخت این مبلغ را بدهند اما به آنها گفتیم که اگر کالای داخلی بخرید سود آن 12 درصد و اگر کالای خارجی بخرید سود آن 22 درصد خواهد بود. ولی آنچه که مسلم است ما با کمبود کالاهای داخلی هم مواجه هستیم.

وی درباره برکناری معترضان کارخانه المهدی گفت: من نسبت به این موضوع بی خبر هستم اما سازمان خصوصی سازی طبق روال قانونی در حال رسیدگی به وضعیت این کارخانه است.

وی درباره شیوع بیماری آنفولانزا گفت: متاسفانه ما با شیوع بیماری آنفولانزا خسارات جانی داشتیم و وزارت بهداشت و درمان در تلاش است تا این بیماری هر چه سریعتر در کشور مهار شود.

وی درباره تفاوت پرداختی حوزه های فرهنگی واقتصادی در کشور گفت: علاوه بر اینکه تفاوت در پرداختی حقوق پرسنل وجود دارد. علاوه بر حقوق ثابت یک حقوق فوق العاده نیز در نظر گرفته شده است که این حقوق فوق العاده شامل دهصد است.

برخی افراد هستند که در بازار آزاد حقوق بالا دارند اما دولت به آنها نیاز دارد و می تواند 50 درصد حقوق فوق العاده به آنها بدهد. در یک زمان هایی دستگاه هایی مجوز گرفتند تا به کارکنان خود حقوق فوق العاده بدهند و وقتی ما خواستیم به مابقی دستگاه ها حقوق بدهیم با مشکل مواجه شدیم اما ما در برنامه پنجم و ششم در جهت این نابرابری پرداختی اقدام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مردم خروج از رکورد را احساس نمی کنند گفت: ما نیازمند رشد هفت تا هشت درصدی هستیم تا مردم بتوانند آن را به خوبی احساس کنند.

وی درباره اختلاف میان شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی بیان کرد: انشاالله اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور به زودی برکنار شود و ما علاقمندیم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا رییس جمهوری در دانشگاه شریف به سوالاتی نظیر رفع حصر پاسخ ندادند گفت: من در روز گذشته در سازمان مدیریت و برنامه ریزی درگیر برنامه بودجه بودم و متاسفانه فرصت نکردم این برنامه را به صورت کامل ببینم اما رییس جمهوری هر چیزی را که مقتضی باشد پاسخ خواهند داد. دولت بر اساس آن چه که بیان کرده اقدام خواهد کرد و مطمئن باشید این اقدامات صورت می گیرد و دکتر روحانی از وعده های خود عدول نمی کنند.

 وی درباره رسیدگی به پیگیری حادثه قرچک گفت: ما بسیار از این جهت متاسف هستیم و علاقمندیم فضای سیاسی در کشور برای همه تشکل ها باید فراهم شود دولت علاقمند نیست هیچ یک از جناهای سیاسی خود پسند باشند و جز سلیقه خود سلیقه دیگری را نپسندند. ما بر حسب وظیفه اقدامات لازم را انجام می دهیم.

سخنگوی دولت درباره توسعه گردشگری حلال اظهار کرد: حتما باید اقدامات آقای وزیر صنعت و رییس گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان در مورد زمان سفر رییس جمهوری به اروپا و حضور شرکت های اروپایی در ایران گفت: سفر آقای دکتر روحانی به اروپا فعلا قطعی نیست اما سفر هیئت های اروپایی به ایران ادامه دارد و اما امضای قراردادها موکول به زمان رفع تحریم ها خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز