گزارش هفته؛

وارونه خوانی گزارش آمانو؛ متاسفانه این گزارش مثبت است

۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۱۳:۰۳:۱۳
کد خبر: ۳۴۸۰۰۱
وارونه خوانی گزارش آمانو؛ متاسفانه این گزارش مثبت است
دوازده سال پس از کش مکش در برنامه هسته ای ایران و چهار سال بعد از انتشار اتهامات علیه ایران با عنوان پی‌ام‌دی، پرونده این ادعاها بسته می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دوازده سال پس از کش مکش در برنامه هسته ای ایران و چهار سال بعد از انتشار اتهامات علیه ایران با عنوان پی‌ام‌دی و قریب به یک دهه پرونده‌سازی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ادعای فعالیت های نظامی ایران در ارزیابی نهایی دیگر از این عنوان خبری نیست.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز چهارشنبه 11 آذر در گزارشی بیست‌ صفحه‌ای ارزیابی خود درباره اجرای "نقشه راه" که به بررسی مسایل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران یا آنچه آژانس آن را "ابعاد نظامی احتمالی" می‌نامد را منتشر کرد البته این بار و با توافقی که با ایران صورت گرفت دیگر از عنوان PMD یا همان ابعاد نظامی عنوان نشد و از "غعالیت های گذشته و حال برنامه اتمی ایران" استفاده شد.

این گزارش در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت و قرار است در نشست ویژه شورای حکام که روز 24 آذر در وین برگزار می‌شود، بررسی شود. هم‌چنین کشورهای 1+5 بر اساس برجام پیش‌نویس قطعنامه‌ای را مبتنی بر بسته شدن موضوعات گذشته و حال در نشست شورای حکام ارایه کنند، نتیجه‌ای که تا دو هفته آینده به دست خواهد آمد.

یوکیا آمانو در گزارش ارزیابی نهایی خود برای نخستین‌بار در طول تاریخ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد که هیچ نشانه و مدرکی دال بر تحرکات نظامی در برنامه ایران در دست ندارد.

اما آنچه که مسلم است در گزارش آمانو در بخش مربوط به ارزیابی که حدود 9 بند را شامل می شود، صراحتا اعلام شده که فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان صلح آمیز بوده و هیچ انحرافی در آن دیده نشده است. به ویژه اذعان کرده‌اند که چرخه سوخت اعلام نشده‌ای نداریم یعنی همان چیزی که قبلا مدام اشاره می‌کردند که نمی‌توانند با قطعیت راجع به چرخه سوخت اعلام نشده اظهارنظر کنند و در حال حاضر اظهارنظر کرده‌اند که هیچ سندی در ارتباط با چرخه سوخت اعلام نشده ندارند که این بسیار مهم است.

مسئله مهم دیگر در گزارش آژانس موج جدید را به راه انداخت این است که آنان از اطراف مکان هایی که حدس می زدند ممکن است اقداماتی غیرصلح آمیز وجود داشته باشد، نمونه گیری کرده اند و آثاری از مواد شکافته شده هسته‌ای نیافتند تا درباره آن مانور دهند . اکنون اگر اعلام می‌کردند که چیزی در برنامه هسته ای ایران ندیده‌اند و همه چیز درست بوده است، برای آنان مشکل‌آفرین بوده به همین علت گفتند ایران در زمینه ترابرد نوترونی، برخی مدل‌سازی‌ها کرده است.

 این در حالی است که اینگونه مدل سازی ها در همه دانشگاه های دنیا انجام می شود و ترابرد نوترونی اقدامی علمی است که همه جا انجام می‌دهند. مهم این است که در چنین مسائلی سند باید ارائه شود و مهمترین سند برگرفته از نمونه برداری هاست در حالیکه در نمونه برداری ها هیچ چیزی ندیده‌اند.

البته این بدان معنا نیست که ایران از گزارش آژانس به طور کامل رضایت داشته باشد و همانگونه که معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز تاکید کرد گزارش برخی نقاط منفی دارد که از نظر ایران مردود است، از جمله در بخش جمع بندی نهایی گزارش ادعاهایی مبنی بر انجام "برخی مطالعات مرتبط و اعلام شد که ایران بزودی بر اساس بند 9 نقشه راه، در آینده نزدیک به صورت کتبی ارزیابی جامع خود در مورد گزارش آقای مدیرکل را ارائه خواهد کرد.

صفر نعیمی زر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا بااشاره به شیطنت های داخلی و خارجی در گزارش اخیر آژآنس گفت: شیطنت ها و دو به هم زنی ها و اشکال تراشی ها از همان اوایل بررسی پرونده هسته ای ایران وجود داشته و در حال حاضر نیز ادامه دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت. البته باید توجه داشته باشیم فقط دشمنان خارجی نیستند که بر علیه مصالح نظام توطئه می کنند بلکه جمهوری اسلامی ایران یک سری دشمنان داخلی نیز دارد که آنها برای رسیدن به امیال شوم نفسانی خودشان هموراه در فضای سیاسی سم پاشی می کنند و هم آواز، هم راه و هم گام با دشمنان خارجی هستند و اصلا توجهی به حفظ انسجام داخلی کشور ندارند.

احمد شوهانی نیز درباره گزارش آژانس و واکنش های متعدد در داخل و خارج به خبرنگار برنا گفت : در حال حاضر مسائل سیاسی حل شد و توافقات حول برجام انجام شد قابل پیش بینی بود که آژانس گزارش مثبت تری را ارائه کند و با این گزارش اخیر که آژانس ارائه داد همه متوجه شدند که ایران انحرافی نداشته و مسئله بر طبق قاعده تعیین شده حل می شود.

ابراهیم آقا محمدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در مصابه با برنا درباره گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی گفت: گزارش آژانس نه سیاه است نه سفید و مثل گزارش های گذشته آژانس دو پهلو است.

با اعلام عدم انحراف مواد هسته‌ای در ایران اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بستر لازم را برای رای نهایی شورای حکام فراهم کرده است، زیرا در شرایطی که برخی در داخل ایران انتظار داشتند یوکیا آمانو مختومه شدن پرونده موسوم به پی‌ام‌دی را اعلام کند اما باید گفت که یوکیا آمانو از منظر حقوقی در موضعی نیست که این پرونده را حل شده اعلام کند و باید شورای حکام درباره آن اظهار نظر کند.

روز ١٥ دسامبر برابر با ٢٤ آذر، ٣٥ عضو شورای حکام با استناد به گزارشی که بی‌اعتباری ادعاهای گذشته در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را به اثبات رسانده است، کفایت بررسی پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اعلام خواهند کرد. با انتشار گزارش ارزیابی نهایی توسط یوکیا آمانو، اکنون کشورهای ١+٥ تهیه پیش‌نویس قطعنامه مزبور را در دستور کار قرار داده‌اند،  قطعنامه‌ای که نقش تسهیل‌کننده در مسیر اجرای برجام را خواهد داشت.

اما برخی رسانه های خاص داخلی  که با روی کار آمدن دولت یازدهم به دلیل به خطر افتادن منافعشان از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر دستاوردهای دولت دریغ نکردند بازهم با این گزارش بدون مطالعه آن به هیاهو و جنجال آفرینی پرداختند، آنها این بار هم بلافاصله علاوه بر سیاه دانستن گزارش به مانند گذشته دست به پیش بینی زدند.

آنها عنوان کردند پرونده ایران در شورای حکام با وجود این گزارش  بسته نخواهد شد، حتی پس از اینکه اکثر کارشناسان عنوان کردند "قطعا پرونده ایران بسته خواهد شد" پا را فراتر گذاشتند و پیش‌بینی کردند در صورت بسته شدن پرونده آژانس پس از 15 سال بنابراین گزارش محدودیت های ایران را افزایش می دهد و در مسیر برنامه های ایران سنگ اندازی می کنند البته معلوم نیست شاید به مانند مسائل داخلی که به گفته دکتر روحانی با خواندن این رسانه های خاص می توانید از اتفاقات آینده مطلع شوید شاید اینجا هم درست حدس! زده باشند و احتمالا در آژانس هم منابع آگاه دارند.

ناگفته نماند هیچکس به دشمنی غرب و تلاش دشمنان برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران شک ندارد و همه می دانیم که آنها از هر بهانه ای برای ایجاد مشکل در کشورمان دریغ نمی کنند و احتمال انجام هرکاری از طرف آنها وجود دارد اما نمی دانیم تا به کی این رسانه های خاص در مسیر پیشرفت و توسعه کشور می خواهند سنگ اندازی کنند و به گفته دکتر روحانی از جیب مردم علیه مردم می نویسند و به دنبال ناامید کردن مردم هستند.

اکنون سندی پیش رو داریم که دیگر هیچ یک از منتقدین داخل و خارج نمی توانند گزارش آژانس را نفی کنند یا اصطلاحاً زیرش بزنند واین سند نشان دهنده برائت جمهوری اسلامی ایران است.

گفت‌وگوها و گزارش های ویژه در رابطه با گزارش آمانو که طی هفته گذشته در خبرگزاری برنا منتشر شده است را با کلیک بر روی تیترها و اسامی زیر بخوانید:

تابش: فعالیت هسته‌ای در دوره خاتمی کاملا صلح‌آمیز بوده است/ گزارش آژانس راه را برای اجرای برجام باز کرد.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی: گزارش آمانو سندی بر مظلومیت ما بود؛ پرونده ایران در آژانس بسته می‌شود/ با برهم‌زنندگان همایش‌ها برخورد نشود جری‌تر می‌شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی: پرونده ساختگی PMDکه سال‌ها ما را گرفتارش کردند قطعا بسته خواهد شد.

صفر نعیمی زر: برخی در فضای سیاسی سم‌پاشی می‌کنند/ پرونده ایران بسته خواهد شد.

حمید بعیدی‌نژاد: ایران با همه بندهای گزارش آمانو موافق نیست.

آقامحمدی: گزارش آمانو نه سیاه است و نه سفید/ پرونده ایران بسته می‌شود.

شوهانی: مشکل ایران و آژانس همیشه سیاسی بوده است/ پرونده ایران با توجه به گزارش آمانو بسته می‌شود/ گزارش مثبت بود.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ارزیابی جامع ایران از گزارش آمانو در آینده نزدیک ارایه می‌شود/ گزارش آمانو نکات منفی دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با وزیر دارایی لبنان: گزارش آژانس نشان دهنده برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است.

پژوهشگر ارشد امنیت بین‌الملل: گزارش آژانس سند روسفیدی ایران در عرصه پادمانی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز