معاون اول رییس جمهوری:

اتصال خلیج فارس و دریای سیاه همکاری کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد

۱۳۹۴/۰۹/۲۱ - ۲۰:۲۰:۵۷
کد خبر: ۳۴۸۶۰۱
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و گرجستان در حاشیه ی دریای سیاه گفت: ایران می تواند نقطه ی اتصال و پل ارتباطی گرجستان با کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری بعد از ظهر شنبه و در حاشیه اجلاس سیاست بی طرفی ترکمنستان، دردیدار  جرجی مارگولا شویلی رییس جمهور گرجستان با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوان ایران و گرجستان گفت: فرصت و زمینه های متعددی برای افزایش مناسبات میان دو کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر وجود ظرفیت های بالقوه ی همکاری در عرصه ی نفت، گاز، انرژی،گردشگری و صنعت و کشاورزی اظهار امیدواری کرد با گسترش شبکه ی ریلی و بزرگراهی، از طریق همکاری ایران و گرجستان خلیج فارس و دریای سیاه به هم متصل شوند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: افزایش ترانزیت کالا و انرژی میتواند سطح ارتباطات و تبادلات تجاری دو کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

دکتر جهانگیری سپس با اشاره به اینکه شمار زیادی از شهروندان گرجستان در استان اصفهان زندگی می کنند، از آنان بعنوان مردمانی صبور و با صفا یاد و اظهار امیدواری کرد رییس جمهور گرجستان در فرصتی مناسب از ایران دیدار کند.

رییس جمهور گرجستان نیز در این دیدار با اشاره به آمادگی کشورش برای توسعه ی همکاریها با ایران، سخنان معاون اول رییس جمهور کشورمان درباره ی اتصال دومنطقه ی مهم قفقاز و خاورمیانه را تایید کرد و گفت: بدون تردید توسعه همکاری کشورها و ترانزیت کالا می تواند صلح و ثبات به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اولویت گرجستان تکمیل و توسعه زیرساخت ها و امکانات ترانزیتی دو کشور است گفت: بر این باورم که زمینه های فراوانی برای گسترش همکاری کشورهای منطقه وجود دارد که باید در این زمینه رایزنی های نزدیکتری انجام شود.

رییس جمهور گرجستان علاقمندی سایر کشورهای حوزه ی دریای سیاه نظیر بلغارستان و رومانی برای افزایش ترانزیت کالا از این کشورها را یادآور شد و گفت: معنای این همکاری ها افزایش ثبات و امنیت پایدار در منطقه است و سیاست تفلیس آن است که دریای سیاه دریای صلح و همکاری باقی بماند.

وی افزود: گرجستان خواهان تعامل و مشارکت بیشتر ایران در رابطه با مسائل منطقه ای برای ایجاد صلح است و آمادگی دارد بصورت دو جانبه و چند جانبه با ایران همکاری کند تا فصل جدیدی از مناسبات میان دو کشور باز شود.

رییس جمهور گرجستان در خاتمه یادآور شد مردم گرجستان علاقه مند به فرهنگ و شعر ایرانی هستند و امیدوارم در آینده، پایه گذار روابط بهتری برای دو کشور باشیم

نظر شما