محمد جواد ظریف در همایش بین المللی صنعت پتروشیمی:

برجام می‌تواند سرآغاز گسترش صنعت پتروشیمی باشد

۱۳۹۴/۰۹/۲۲ - ۱۳:۵۵:۵۸
کد خبر: ۳۴۸۸۵۷
برجام می‌تواند سرآغاز گسترش صنعت پتروشیمی باشد
ظریف گفت: برجام می تواند رفع کننده بسیاری از موانع و زمینه ساز گسترش بسترهای مناسب برای تعامل صنایع کشور با بازارهای بین المللی باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برجام را زمینه ساز تعامل صنعت پتروشیمی با بازارهای بین المللی دانست.

ظریف در همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به نزدیک بودن رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران، تصریح کرد: در شرایط فعلی و پسابرجام، تنوع تولید محصولات و مقاصد جدید تجاری در دستور کار قرار گرفته است که در نتیجه آن، همزمان با افزایش علاقمندی و سرمایه گذاری های خارجی، تقاضاها برای محصولات ایرانی نیز افزایش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه افزود: در این مسیر صنعت پتروشیمی ایران می تواند با جذب سرمایه گذاری خارجی، مقدمات پیشرفت اقتصادی کشور از جمله اشتغال زایی را فراهم کند.

ظریف با تاکید بر لزوم ایجاد یک شبکه قوی در بخش های مختلف تولید و عرضه، اضافه کرد: محصولات و خدمات صنایع ما باید دارای مزیت رقابتی باشد و این ممکن نیست جز با ارتقا توانمدی های داخلی مطابق با افزایش کیفیت محصولات و خدمات.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این همایش در این مسیر حرکت کند.

ظریف تصریح کرد: برجام می تواند رفع کننده بسیاری از موانع و زمینه ساز گسترش بسترهای مناسب برای تعامل صنایع سازنده از جمله صنعت پتروشیمی با بازارهای بین المللی و در سطوح منطقه ای باشد.

 وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که زمینه توسعه صنعت پتروشیمی در دوران پسابرجام فراهم است، گفت: هنر سیاست خارجی، تلاش در مسیر فراهم کردن بسترهای توسعه صنایع داخلی در چارچوب اهداف توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: این صنعت می تواند به عنوان یک صنعت پیشرو در دوران پساتحریم با شتاب بیشتری به توسعه ادامه دهد.

ظریف با بیان این که صنعت پتروشیمی می تواند همزمان با لغو تحریمها وارد فضایی جدید شود، ادامه داد: افزایش تولید محصولات و نیز افزایش مقاصد صادراتی، به عنوان دو راهبرد مهم در دوران پساتحریم مورد توجه قرار دارد.

وزیر امور خارجه  تصریح کرد: صنعت پتروشیمی از جمله صنایع فعال و پویای کشور است که متاسفانه به طور مستقیم مورد تحریمهای ظالمانه قرار گرفت و اهمیت این صنعت سبب شد از ابتدای مذاکره با کشورهای ١+٥ به دنبال رفع تحریم این صنعت باشیم.

وی یادآور شد: همزمان با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در سال ٩٢، محدودیتهای ایجاد شده برای صنعت پتروشیمی تا حدودی برطرف شد و امروز نیز با طی مراحل قانونی برجام و اجرایی شدن آن، در آستانه ورود به بازه زمانی اجرا و دوران جدید در پساتحریم هستیم.

ظریف با بیان این که تحریم فناوری و صادرات محصولات پتروشیمی، مشکلات جذب سرمایه گذاری خارجی و تعاملات بانکی و پولی و نیز مشکلات حمل و نقل در پسابرجام برطرف خواهد شد، گفت: امید است صنعت پتروشیمی کشور در این دوران، روند توسعه را به خوبی طی کند.

وزیر امور خارجه افزود: موقعیت استراتژیک ایران و وجود زیرساختهای مناسب، فرصتهای زیادی را برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران مهیا کرده است و با لغو تحریمهای غیرقانونی و ایجاد فضای مثبت در کشور، تقاضا برای سرمایه گذاری در این صنعت و نیز خرید محصولات پتروشیمی ایران افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: با جذب سرمایه گذاریهای خارجی، زمینه برای افزایش اشتغال فراهم می شود و تلاش برای توسعه زنجیره این صنعت به نتیجه می رسد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ایجاد شبکه ای قوی در عرصه بین المللی براساس استانداردهای جهانی می تواند ظرفیت و توان پتروشیمی ها را در کشور افزایش دهد.

ظریف با بیان این که جذب سرمایه گذاریهای جدید می تواند گره طرحهای نیمه تمام صنعت پتروشیمی را بگشاید و از جنبه بین المللی نیز کاهش ریسک سرمایه گذاری خارجی را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: در دوران پساتحریم و در در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، امکان تعامل شرکتهای داخلی و خارجی و شکوفایی ظرفیتهای اقتصادی با رویکرد کاهش خام فروشی فراهم می شود و برجام می تواند فرصت مناسبی را برای کنارزدن موانع موجود در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که توسعه صنعت پتروشیمی می تواند بازار سرمایه و بورس را نیز فعالتر کند، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه همه تلاش خود را برای فراهم آوردن تسهیلات لازم به منظور جبران عقب ماندگیهای موجود در صنعت پتروشیمی به کار می گیرد.

دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران از صبح امروز یکشنبه 22 آذرماه 94 در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز بکار کرد.

 

 

نظر شما