آیت الله اراکی در مراسم بزرگداشت شهدای نیجریه در قم:

مجامع حقوقی بین المللی نسبت به آزادی شیخ زکزاکی اقدام کنند

۱۳۹۴/۰۹/۲۹ - ۰۹:۰۲:۵۴
کد خبر: ۳۵۱۲۷۲
مجامع حقوقی بین المللی نسبت به آزادی شیخ زکزاکی اقدام کنند
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: باید مجامع حقوقی بین المللی نسبت به آزادی شیخ زکزاکی اقدام و رهبران سیاسی و فکری نیجریه نیز باید در این زمینه همکاری کنند تا مطالبه آزادی این عالم بزرگ محقق شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهدای نیجریه که روز شنبه بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد با اشاره به آیه شریفه وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ *  فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ * یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ، اظهار داشت: فاجعه بزرگ کشتار جمعی از مسلمین در کشور بزرگ و اسلامی نیجریه، یکی از بزرگترین و دلخراش ترین فاجعه قرن است.

وی افزود: صدها انسان پاک، وارسته و با تقوا که اجتماعشان برای تقوا و برای بزرگداشت محمد(ص) و آل محمد بود و همچنین برای احیای ذکر خدا و رسول خدا بود با چنین وضعی بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشند به شهادت رسیدند.

آیت الله اراکی تأکید کرد: جامعه بشر باید نسبت به این حادثه عکس العمل نشان دهد. جامعه مدعی حقوق بشر و سران کشورهای جهان بویژه کشورهای اسلامی باید نسبت به این حادثه و جنایت عکس العمل نشان دهند.

وی با انتقاد از سران برخی کشورهای اسلامی اظهار داشت: اما متأسفانه می بینیم که سران برخی کشورهای اسلامی نه تنها واکنش نشان ندادند بلکه به حمایت از مرتکبان این حادثه  پرداختند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: وظیفه همه صاحبان قلم، صاحبان تریبون، صاحبان قدرت و تأثیر گذاران این است که حمایت و همبستگی خود را با شهدای نیجریه اعلام و اعتراض خود را با صدای بلند به گوش مرتکبان این حادثه برسانند و خواستار مجازات جدی مرتکبان این حادثه شوند.  

آیت الله اراکی با انتقاد از سران کشورهای افریقایی، اظهار داشت: یکی از بزرگترین حوادث تروریستی در قلب افریقا رخ می دهد چطور سیاستمداران افریقا و سایر مناطق جهان نسبت به این حادثه واکنش نشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه همه باید به این حادثه اعتراض کنند و اعتراض خود را به  گوش جهانیان برسانند، اظهار داشت: این اجتماع در قم برای رساندن صدای اعتراض حوزه های علمیه منطقه به گوش جهانیان است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه ما به حادثه فاجعه بار نیجریه معترضیم، اظهار داشت: ما معتقدیم مرتکبان این جنایت، جانیان ضد بشر و ضد حقوق بشری هستند و اینها کسانی هستند که اگر دستشان برسد فاجعه ای دیگر را نیز مرتکب می شوند بنابراین دادگاههای بین المللی باید به محاکمه آنها بپردازند.

وی افزود: ما در همین جا اعلام می کنیم که مرتکبان این فاجعه بزرگ را رها نمی کنیم و ما به همراه همه انسان های آزاده جهان محاکمه این جنایتکاران را پیگیری خواهیم کرد تا محاکمه آنها محقق شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر اینکه شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه باید آزاد شود، اظهار داشت: ما مطالبه می کنیم باید هرچه زودتر نسبت به آزادی آیت الله شیخ زکزاکی اقدام شود و این مرد بزرگ و عالم باتقوا از سلامتی و آزادی کامل برخوردار شوند.

وی تأکید کرد: باید مجامع حقوقی بین المللی نسبت به آزادی این عالم بزرگ اقدام و رهبران سیاسی و فکری نیجریه نیز باید در این زمینه همکاری کنند تا مطالبه آزادی شیخ زکزاکی محقق شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ادامه با بیان اینکه شهدای مظلوم جنایت نیجریه هیچ جرمی را مرتکب نشده بودند، اظهار داشت: این شهدا برای احیای کلمه خدا و ذکر محمد (ص) و آل محمد گرد هم آمده بودند و این چنین مظلومانه به شهادت رسیدند قطعا اجر آنها نزد خداوند محفوظ است.

وی با بیان اینکه نعمت الهی بر آنها فرو خواهد ریخت، اظهار داشت: خدای متعال به آنها فضل خواهد کرد و فضل الهی این است که مقام و قدرت آنها در نیجریه و افریقا برتر خواهد شد و این برتری، وعده الهی است.

آیت الله اراکی با اشاره به اثرات و نتایج شهادت مسلمانان نیجریه، گفت: اولین اثر و پیام شهدای نیجریه این است که از این به بعد جامعه مسلمین متعهد و پیروان اهل بیت(ع) نیجریه در این کشور و افریقا با شجاعت بیشتر به راه خود ادامه خواهند داد.

وی افزود: دومین اثر آن این است مژده الهی برای برخورداری از نعمت برتری و فضل الهی محقق خواهد شد و برتری از آن مسلمانان نیجریه خواهد بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: حادثه کربلا بزرگترین نمونه شهادت اولیاء الله است که توانست راه محمد(ص) و آل محمد در جامعه اسلامی را جاودان کند. آن انرژی اجتماعی و انقلابی محرک و پویایی که در نتیجه شهادت در کربلا در جامعه اسلامی به وجود آمد امروز در قالب سیل جماعت در اربعین حسینی خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه آنچه در نیجریه و افریقا رخ داد آغاز راه است، اظهار داشت: هرچه جنایت کاران ببیشتر جنایت کنند صدای حسین(ع) در آنجا بیشتر طنین انداز خواهد شد و نام محمد(ص) و آل محمد پرطرفدارتر خواهد شد.

 

نظر شما