مونسان در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی تاکید کرد:

توسعه بندرگاه تجاری کیش با هدف افزایش سهم ایران از ظرفیت حمل و نقل دریایی و ترانزیت منطقه

۱۳۹۴/۱۰/۰۱ - ۱۲:۰۵:۵۱
کد خبر: ۳۵۲۲۸۳
توسعه بندرگاه تجاری کیش با هدف افزایش سهم ایران از ظرفیت حمل و نقل دریایی و ترانزیت منطقه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش صنایع دریایی از توسعه عمرانی در بندرگاه تجاری کیش با هدف افزایش سهم ایران از ظرفیت حمل و نقل دریایی و ترانزیت منطقه خبر داد .

 به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مونسان گفت: سازمان منطقه آزاد کیش با آگاهی از ظرفیت‌های دریایی کشور و نقش محوری این صنعت در ارتباطات تجاری جهان بر آن است که به ظرفیت‌های موجود بسنده نکرده و با آینده‌ نگری درصدد کسب سهم بیشتری از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی و ترانزیت منطقه باشد. از این رو طرح‌های ساخت اسکله 35 هزار تنی و اسکله‌های جدید رو رو مسافری و کارگوهای جدید و همچنین ساخت ترمینال کانتینری بندرگاه را در دست اجرا قرار داده است.

به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، توسعه انبارهای کالا در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی کیش و استحصال زمین از مواد لایروبی حوضچه‌ها برای استقرار کالاهای کانتینری، بخش دیگری از اقدامات در جهت توسعه فیزیکی بندرگاه کیش است.

وی افزود: با بهره گیری از بندرگاه تجاری و مسافری کیش با مساحت 85 هکتار وسعت دریایی، 125 هکتار وسعت زمینی، 2 پایانه مسافری به مساحت تقریبی 20هزار متر مربع و ظرفیت پذیرش سالانه 1میلیون و 500 هزار مسافر، توان فعلی کیش در حوزه دریایی دچار تحولی شگرف شده و جایگاه خود را در منطقه پیدا خواهد کرد.

مونسان با اشاره به اینکه جزیره کیش از طریق بندرگاه تجاری خود سالانه قریب به 4 میلیون تن کالا جابجا می‌کند و تبادلات خودرویی از طریق این بندرگاه سالانه بیش از 150 هزار دستگاه بوده است افزود: بندرگاه تجاری و مسافری کیش هم اکنون دارای 3 حوضچه و 17 پست اسکله شامل 5 پست رو رو، 12پست اسکله کالاهای عمومی، کارگو و خدماتی و اسکله‌های سوختی 25 هزار تنی و کانتینری 12هزار تنی است و این امکانات کیش را قادر ساخته است تنها در شیفت روز سالانه 5 میلیون تن تخلیه و بارگیری داشته باشد.

وی با بیان اینکه پایانه جدید بندرگاه مسافری کیش با 13هزار متر مربع یکی از زیباترین ترمینال‌های مسافری کشور است از جابجایی 500 هزار مسافر در سال گذشته از طریق ترمینال‌های دریایی جزیره کیش خبر داد و اظهار داشت: این در حالی است که در 8 ماهه سال جاری این تعداد مسافر به 80 درصد سال گذشته رسیده است و به نظر می‌رسد با توجه به اوج سفرهای دریایی در فصل زمستان امسال رکورد جدیدی درخصوص ورود و خروج مسافران دریایی در این منطقه رقم بخورد.

همچنین مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به اینکه جزیره کیش در جایگاه مهم ترین قطب گردشگری کشور سالانه میزبان بیش از 1 میلیون و 800 هزار گردشگر داخلی و مسافر خارجی است که با هدف استفاده از طبیعت زیبای این منطقه به ویژه سواحل گرم و آفتاب و دریای زلال کیش به این جزیره سفر می‌کنند گفت: وجود یکی از زیباترین سازه‌های دریایی تفریحی در جزیره کیش به طول قریب به 450 متر در داخل دریا کیش را از لحاظ توجه به ساختارهای تفریحات دریایی برجسته‌تر نموده است و از این رو این جزیره قابلیت بسیار ممتازی نیز در توسعه تفریحات دریایی دارد که می‌تواند از ظرفیت‌ها و امکانات شرکت‌های ایرانی متخصص در این زمینه بهره‌مند شود.

مونسان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گستردگی سواحل کشور در حوزه‌های خلیج فارس، دریای خزر، دریای عمان و بنادر مهم و متعدد تجاری، نفتی، ماهیگیری و نظامی و بهره مندی از ناوگان‌های عظیم در بخش‌های حمل و نقل دریایی، شیلات و دفاعی، ایران را به یکی از کشورهای مهم و استراتژیک در بخش صنعت دریایی تبدیل کرده است تاکید کرد: صنعت دریایی کشور که علیرغم اعمال تحریم‌های غیرقانونی همواره در مسیر رشد و ترقی بوده است به مدد سیاست‌های مقتدرانه دولت تدبیر و امید در پایان این تحریم‌ها، در مسیر تازه‌ای از توسعه قرار گرفته و بازارهای جدیدی را پیش روی خود تجربه می‌کند.

وی بومی سازی بخش اعظمی از فناوری صنایع دریایی و رها کردن کشور از وابستگی به تجهیزات و تکنولوژی های وارداتی، ساخت شناورهای گوناگون، تجهیزات دریایی و سکوهای نفتی و همچنین تجهیزات دفاعی در داخل کشور را از فعالیت های ارزشمند کارشناسان و دانشمندان ایرانی برشمرد و افزود: چنانچه متخصصان کشورمان از حمایت‌های بیشتری در بخش‌های اداری و تسهیلاتی برخوردار شوند خواهند توانست کشور را از لحاظ تامین تمامی تجهیزات مورد نیاز در زمینه‌های یاد شده بی نیاز کنند.

مدیر عامل سازمان منطقه ازاد کیش نقش صنایع دریایی در توسعه سایر بخش‌های علمی و صنعتی و دستیابی به فناوری‌های وابسته به این صنعت در جهان را از جمله دلایلی توجه به فناوری صنعت دریایی در سطح بین المللی خواند و افزود: جای بسی خوشوقتی است که میهن عزیز اسلامی مان توانسته است نام پرافتخار خود را در میان کشورهای صاحب نام در این حوزه قرار دهد.

وی تاکید کرد: پیشرفت در زمینه صنایع دریایی علاوه بر ایجاد اقتدار و تامین امنیت دریایی و توسعه حمل و نقل تجاری و بازرگانی می‌تواند برای دهها هزار نفر از جوانان کشور اشتغال پایدار ایجاد کرده و سهم عمده‌ای از این سفره پُر نعمت نصیب شهرها و مناطق حاشیه سواحل کشور خواهد شد.

مونسان در پایان ابراز امیدواری کرد صنایع دریایی کشورمان با بهره‌مندی از نتایج برگزاری این نمایشگاه و همایش ارزشمند و تلاش فعالان این عرصه گام‌های بلندتری به سوی اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های توسعه طلبانه دولت تدبیر و امید بردارد.

هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی ساعتی قبل با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و جمعی از مقامات لشکری و کشوری و فعالان و دست اندرکاران حوزه صنایع دریایی در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز شد.

هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی نیز عصر امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کیش آغاز بکار می کند.

هفدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش تا چهارم دی ماه جاری در جزیره کیش برپاست .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز