آیت الله اراکی در نشست خبری:

بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی ۶ الی ۸ دیماه در تهران برگزار می‌شود

۱۳۹۴/۱۰/۰۱ - ۱۲:۳۶:۵۶
کد خبر: ۳۵۲۳۱۵
بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی ۶ الی ۸ دیماه در تهران برگزار می‌شود
نشست خبری بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع "بحران های کنونی جهان اسلام" صبح روز سه شنبه در سالن همایش های موزه شهداء تهران برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست خبری طی سخنانی ضمن تشکر از اصحاب رسانه، اظهار داشت: در هفته وحدت امسال شاهد برنامه های متعددی در زمینه تقریب و همگرایی شاهد خواهیم بود و برنامه های متعددی از سوی نهاد های مختلف در داخل و خارج از کشور با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

وی با اشاره به اینکه در هفته وحدت امسال در مجمع جهانی تقریب نیز مجموعه گسترده ای از فعالیت ها چه در داخل و چه در خارج از کشور برگزار می گردد، اظهار داشت: مهمترین این برنامه ها برگزاری بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی است که طی روز های 6 الی 8 دیماه مصادف با 15 الی 17 ربیع الاول برگزار می شود.

دعوت از 500 شخصیت برجسته جهان اسلام

آیت الله اراکی افزود: برای بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی از بیش از 500شخصیت برجسته جهان اسلام دعوت به عمل آمده است که تاکنون 301 نفر از دعوت شدگان برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده اند و از داخل کشور نیز حدود 300 شخصیت در کنفرانس وحدت حضور پیدا می کنند.

وی افزود: تاکنون 39 نفر از حوزه کشور های اروپایی و امریکایی، 160 نفر از حوزه افریقا و کشور های عربی و 99 نفر از حوزه آسیا و اقیانوسیه برای حضور در بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی اعلام حضور کرده اند که از این تعداد حدود 60 نفر از شخصیت های برجسته نظیر وزراء، رؤسای مجالس و مفتیان اعظم هستند و بقیه مهمانان نیز از علماء، نخبگان، شخصیت های برجسته دانشگاهی و رؤسای دانشگاهها هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب ابراز امیدواری کرد: در کنفرانس امسال شاهد پیشنهادات مؤثر اجرایی و عملی در راستای استحکام وحدت و مقابله با جریان های افراطی و تکفیری باشیم.

آیت الله اراکی در ادامه اظهار داشت: الحمدالله فعالیت های مجمع جهانی تقریب تأثیرات بسیار خوبی در جهان داشته است و امروز در مقابل حرکت های گسترده در راستای ایجاد تفرقه و گسترش تکفیر در جهان اسلام، شاهد یک شکل گیری یک جریان تقریب گرا و وحدت گرا هستیم که این جریان از سوی مجمع جهانی تقریب آغاز شده و حمایت می شود.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب در سراسر جهان اقدامات گسترده ای در راستای ایجاد وحدت انجام داده است، اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب اقدام به راه اندازی مجامع تقریبی در سراسر جهان کرده و قرار است این مجامع در 30 کشور راه اندازی شود.

آیت الله اراکی افزود: همچنین مجمع جهانی تقریب اتحادیه های مختلفی نظیر اتحادیه علمای مقاومت، اتحادیه بانوان جهان اسلام، اتحادیه تجار و بازرگانان، اتحادیه دانشگاهیان و نخبگان فرهنگی، اتحادیه جوانان و دانشجویان تقریبی، اتحادیه سادات ، اتحادیه علم و فن آوری جهان اسلام و کمیته مساعی حمیده را به منظور سهیم کردن اقشار مختلف جامعه در جنبش وحدت و تقریب ایجاد کرده است که در کنفرانس وحدت امسال شاهد حضور این اتحادیه ها خواهیم بود و در قالب این اتحادیه تلاش می کنیم که اقشار گوناگون جامعه را در رابطه با تقریب عملیاتی کنیم و آنها را برای مقابله با جریان های افراطی و تکفیری سهیم و قلم آنها را نیز در این رابطه فعال کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه همچنین در تلاش هستیم دانشگاه مذاهب اسلامی را در سایر کشورهای اسلامی راه اندازی کنیم که در این زمینه نیاز به پشتیبانی مالی داریم ، اظهار داشت: همه این فعالیت ها از یک سو و برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی از سوی دیگر می تواند در ایجاد و گسترش فرهنگ تقریب مؤثر باشد.

 

جنگ تمام عیار دشمنان علیه وحدت اسلامی

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز دشمنان اسلام علیه وحدت جهان اسلام وارد یک جنگ تمام عیار شده اند، اظهار داشت: ما اگر قبلا دعوت به تقریب می کردیم در شرایط صلح در عرصه تقریب به سر می بردیم اما امروز جهان اسلام در شرایط جنگ در عرصه تقریب به سر می برد.

آیت الله اراکی هشدار داد: کسانی که پشتیبان جریان افراطی و تفرقه گرا در جهان اسلام هستند این آتشی را که بر افروخته اند دودش به چشم آنها خواهد رفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به جنایت نیجریه اظهار داشت: ما ضمن اینکه این جنایت را محکوم می کنیم از همه مجامع حقوق بشر درخواست داریم در راستای آزادی آیت الله شیخ زکزاکی تلاش کنند و این مرد مقاوم و عالم که هیچ جرمی مرتکب نشده را از چنگال ستمگران آزاد کنند.

وی با انتقاد از سازمان های بین المللی مدعی حقوق بشر، اظهار داشت: این همه سازمان های حقوق شر در جهان وجود دارد چرا در رابطه با جنایت نیجریه سکوت اختیار کرده اند و سکوت آنها در برابر این جنایت نمی تواند مانع سرپوش گذاشتن این جنایت شود زیرا این جریان خاتمه نمی یابد و ادامه دار خواهد بود و این آتش دامنگیر کشورهایی که در برابر این فاجعه سکوت کرده اند، نیز خواهد شد.

آیت الله اراکی در ادامه گفت: حمایت از جریانهای تروریستی موجب گسترش این جریانها خواهد شد، بنابراین همه نیروهای مؤثر باید تلاش کنند، این حرکت لجام گسیخته تکفیری، کنترل و ریشه کن شود که اگر کنترل نشود همه جهان را تهدید می کند و دامن کشورهایی که خود را به دور از خطرات گروههای تکفیری می دانند، هم خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: تلاش ما در کنفرانس وحدت این است که جهانیان را نسبت به خطر افراطی گری و جنگ های مذهبی در نقاط مختلف دنیا و خطر تداوم پراکندگی جهان اسلام  آگاه کنیم و بر ضرورت ایجاد وحدت بیشتر بین مسلمین و نزدیک شدن اندیشه ها و دیدگاهها تأکید داشته و از پیشنهادات شرکت کنندگان برای هرچه بهتر شدن این اهداف استفاده کنیم.

آیت الله اراکی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: ما طبق وظیفه خود در برنامه ها و کنفرانسهای متعدد کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، روسیه، پاکستان، لبنان، انگلستان و ... شرکت کرده ایم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در مورد سخنرانی برخی واعظان و مداحان داخل کشور هم گفت: ما تلاشهای زیادی در این زمینه داشته و برای جلوگیری از به وجود آمدن هر گونه تفرقه و اختلاف تذکراتی را به مداحان و واعظان داده ایم؛ امروز در سراسر کشور شاهد انسجام وحدت هستیم و می توان جمهوری اسلامی ایران را به عنوان الگوی وحدت اسلامی به جهانیان معرفی کرد و تلاشهای دشمن برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن انسجام را ناکام گذاشت.

آیت الله اراکی در مورد ویژگیهای ممتاز کنفرانس امسال با توجه به شرایط بحرانی منطق اظهار داشت: نفس برگزاری خود کنفرانس در شرایط فعلی منطقه،  اتفاقی میمون و مبارک است که با زحمات بسیار زیادی صورت گرفته است و توانسته ایم از دهها کشور اسلامی، شخصیتهای آن را به دور هم جمع کنیم، امتیاز دیگر کنفرانس امسال این است که 130 شخصیت خارجی جدید که از شخصیتهای بزرگ و اثر گذار هستند، در آن حضور خواهند داشت و دیگرامتیاز  کنفرانس امسال رویکرد عملیاتی آن است و ما از شرکت کنندگان خواسته ایم، طرحهای عملی خود در زمینه وحدت و تقریب را به ما معرفی کنند.

وی در بیان فعالیتهای مجمع تقریب در زمینه تقویت وحدت به تأسیس "سازمان خیر اسلامی" که هدف آن کمک به آسیب دیدگان از جریانهای افراطی است و همچنین برگزاری جشنواره فیلم وحدت در اردیبهشت ماه آینده، مصادف با مبعث رسول اکرم(ص) اشاره کرد.

آیت الله اراکی در مورد نقش مجمع تقریب در کاهش بحرانهای جهان اسلام هم گفت: تلاشهای مجمع تقریب در زمینه کاهش بحرانها بسیار اثر گذار بوده است که اگر نبود شاهد آتش و خون بیشتری بودیم، ما در یک اتفاق 300 شخصیت مؤثر پاکستان را جمع کردیم و تصمیم آنها برای مقابله با جریانهای تکفیری در این کشور را یکدست کردیم، در افغانستان و عراق و لبنان و سوریه هم کارهای بسیاری را در مقابله با جریانهای تکفیری انجام داده ایم.

وی ادامه داد: مسأله فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام، داشت به دست فراموشی سپرده می شود که با تلاش مجمع تقریب به قوت دوباره مطرح شد.

 دبیر کل مجمع تقریب در مورد فعالیت های این نهاد برای انتشار نامه رهبری به جوانان غربی هم گفت: مجمع اقدامات بسیار خوبی برای انتشار نامه رهبری و تبیین آن داشته است و در دو شبکه جهانی "لاو محمد" و "لاو قرآن" که فعالان آن جوانان هستند، اقدامات خوبی برای انتشار نامه رهبری به جوانان غربی صورت گرفته است.

وی افزود: در کنفرانس وحدت امسال نیز نشستی ویژه برای گفتگو درباره هر دو نامه رهبری به جوانان غربی خواهیم داشت.

آیت الله اراکی در مورد نقش فیلم محمد رسول الله(ص) در وحدت تصریح کرد: بهترین دلیل بر نقش مؤثر این فیلم در ایجاد وحدت، موضع گیری جریانهای ضد وحدت علیه آن است؛ در طول تاریخ بر علیه هیچ فیلمی این چنین جریانهای شکل نگرفته است؛ فیلمی که در آن پیام صلح و دوستی و وحدت است.

وی در مورد برخی حزب گرایی ها در انتخابات مجلس خبرگان هم گفت:مأموریت مجلس خبرگان، شکل گیری محور وحدت در جهان اسلام است و کار آن علاوه بر انتخاب رهبر، نظارت بر تداوم شرایط رهبری از جمله فقاهت و عدالت و قوه تدبیر است و باید در یکپارچه شدن این مملکت بکوشد، لذا ما در برابر هرگونه سخنی که موجب تفرقه شود، موضع گیری می کنیم.

اراکی در ادامه به کمیسیونهایی که در کنفرانس وحدت امسال برگزاری خواهد شد، از جمله کمیسیون مساعی حمیده، احزاب و مقاومت، علم و فناوری، بررسی شرایط کنونی جهان اسلام 1 و 2، علل بحرانها، راههای برون رفت، بارزگانان و جوانان و .. اشاره کرد.

دبیرکل مجمع تقریب در مورد فعالیتهای ویژه این مجمع برای مسأله فلسطین در کنفرانس وحدت امسال هم گفت: در کنفرانس امسال چند کمیسیون از جمله کمیسیون احزاب و مقاومت و اتحادیه علمای مقاومت، به طور اختصاصی به بحث فلسطین می پردازند و همچنین در سراسر کنفرانس، مسأله فلسطین در رأس مسائل مطرح شده خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز