شفیعی با اشاره به نشست امروز کمیسیون امنیت ملی:

برجام طی دو الی سه هفته دیگر اجرایی می‌شود/ مبادله مواد (اورانیوم) در حال انجام است

۱۳۹۴/۱۰/۰۶ - ۲۰:۳۹:۲۱
کد خبر: ۳۵۴۴۲۵
برجام طی دو الی سه هفته دیگر اجرایی می‌شود/ مبادله مواد (اورانیوم) در حال انجام است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره سخنان عباس عراقچی در کمیسیون متبوعش گفت: از دید ایران قانون جدید آمریکا نقض فاحش برجام است. بحث پول های بلوکه شده بانک مرکزی ایران که اخیرا توسط آمریکایی ها مطرح شده ، خارج از مساله برجام است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، نوذر شفیعی با اشاره به  نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز(یکشنبه 6 دی ماه)، گفت: در این جلسه که با حضور آقای عباس عراقچی برگزار شد آخرین وضعیت برجام با توجه به تحولات جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برجام طی دو الی سه هفته دیگر اجرایی می شود/ مبادله مواد (اورانیوم) در حال انجام است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آقای عراقچی در این نشست به این مطلب اشاره کردند که برجام طی دو الی سه هفته دیگر اجرایی می شود. قبل از آن پرونده PMD بسته شد، مبادله مواد (اورانیوم) در حال انجام است، ‌اقدامات مربوط به راکتور آب سنگین اراک در حال انجام است. اکنون وقت آن است که 1+5 راهنمای لغو تحریم ها را ارایه کند و در رسانه های رسمی منعکس گردد. این راهنما احتمالا طی دو الی سه هفته آینده تهیه و منعکس خواهد شد.

آمریکا ایران را حامی تروریسم می داند و این غیر قابل قبول است

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به سخنان عراقچی، تصریح کرد: مشکلی در ارتباط با قانون جدید آمریکا درباره ویزاها به وجود آمده است. این قانون پس از حملات تروریستی در اروپا و آمریکا وضع شد.تحت تاثیر این مساله سعی کردند مرزهای آمریکا را در مقابل تروریسم امن کنند. از دید آمریکا کشورهای خاصی حامی تروریسم هستند که چهار کشور ایران، سودان، لیبی و سوریه از جمله آن ها محسوب می شود. هر چند از دید ما چنین دیدگاه غیر قابل قبول است اما در هر حال آمریکایی ها آن را در دستور کار قرار دادند.

از دید ایران قانون جدید آمریکا نقض فاحش برجام است

وی با تشریح بخش های دیگر سخنان عراقچی یادآور شد: عراقچی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که رئیس جمهور و وزیرخارجه آمریکا به این نکته واقف شده اند که این قانون برجام را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا سفر افرادی که می تواند در توسعه مناسبات ایران و  جهان موثر واقع شوند، تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین دلیل از طرف ایران تماس های گسترده و رایزنی های زیادی برای حل مشکل شروع شد. از دید ایران قانون جدید نقض فاحش برجام است و لذا باید در روند اجرای این قانون مانع ایجاد کرد.

بحث پول های بلوکه شده بانک مرکزی ایران خارج از مساله برجام است

شفیعی افزود: بحث پول های بلوکه شده بانک مرکزی ایران که اخیرا توسط آمریکایی ها مطرح شده ، خارج از مساله برجام است. اینها قبل از قبل مطرح بوده و آنچه مهم است این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه  برای آراء دادگاههای داخلی آمریکا اهمیتی قائل نبوده  و آن را به رسمیت نمی شناسد. با این حال آمریکا در پی به فعل رساندن سناریوی خودش است. اما باید توجه داشت که چه آمریکایی ها دارایی های ایران را مسدود کنند یا نکنند مساله ای است که اصلا به برجام ارتباطی ندارد. اما در داخل آمریکا جمهوری خواهان و مخالفان برجام سعی دارند از این وضعیت علیه برجام سوء استفاده کنند. حتی در منطقه نیز مخالفین برجام فعال شده اند و از وزیر خارجه امارات متحده عربی نقل شده که اگر میلیاردها دلار هزینه کنیم نخواهیم گذاشت که برجام به نتیجه برسد.

این نماینده مجلس نهم، ادامه داد: پس از اظهارات آقای عراقچی آقای محمدی از اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن انتقاد از روند جاری برجام گفت: برجام یکطرفه بسود آمریکایی ها در حال اجرا است و ضروری است جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل اقدامات آمریکا واکنش نشان دهد.

همچنین جوکار از دیگر اعضای این کمیسیون، نسبت به انعطاف وزارت امور خارجه واکنش نشان داد و معتقد بود که نامه آقای کری نمی تواند ابزار مطمئن و قابل اتکایی برای اجرایی نمودن برجام باشد.

نماینده یزد در انتقادی دیگر،افزود: آمریکا را حامی تروریسم قلمداد کرد و از وزارت امور خارجه خواست بجای اتخاذ یک مواضع انفعالی در مقابل آمریکا، آمریکا را مظهر اصلی تروریسم معرفی کند.

نامه جان کری می تواند یک سند باشد، امریکا حامی تروریسم است

کوثری دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی در نقد اقدامات ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: هنوز باید به آمریکا خوشبین بود؟ مگر قرار نبود با اجرایی شدن برجام، فضای کلی روابط ایران با دنیای خارج بهبود یابد و همکاری گسترده ای بین ایران و سایر کشورها برقرار شود . حال چگونه است که آمریکا قانون صدور ویزا را وخیم می‌کند، به بهانه مختلف دارایی ایران را مسدود می کند  و اکنون هم به بهانه مسئله حقوق بشر سعی دارد با تمدید قوانین پیشین به وجه ایران در عرصه بین المللی لطمه بزند.

در پاسخ به این سوالات، عراقچی ضمن تایید بعضی از این اظهار نظرها اظهار داشت: از دید ما نامه جان کری می تواند یک سند باشد، امریکا حامی تروریسم است، اقدامات و فضاسازی های آمریکا علیه ایران از گذشته بود، اکنون هم وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم بیکار ننشسته و پا به پای آمریکا برای خنثی سازی اقدامات آمریکا حرکت می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز