سال ۲۰۱۵ مرگبار ترین سال برای خبرنگاران

۱۳۹۴/۱۰/۰۸ - ۱۰:۵۷:۳۳
کد خبر: ۳۵۴۸۳۰
سال ۲۰۱۵ مرگبار ترین سال برای خبرنگاران
110 خبرنگار در سال 2015 در سراسر جهان کشته شدند و مرگ بار ترین مکان ها برای خبرنگاران فرانسه ،عراق و سوریه گزارش شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری برنا ،گروه گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: 110 خبرنگار در سال 2015 در سراسر جهان کشته شدند.این گروه همچنین هشدار داد تعداد بیشتری از خبرنگاران در کشورهای ظاهرا آرام، به علت کارشان تعمدا هدف قرار گرفتند.

گزارشگران بدون مرز  همچنین در گزارش سالانه خود اعلام کرد: 67 خبرنگار امسال هنگام انجام وظیفه کشته شدند و 43 تن دیگر نیز در شرایطی که نامشخص بود، جان باختند.
27 «شهروند-خبرنگار» غیرحرفه ای و هفت تن دیگر از کارکنان رسانه ها نیز کشته شدند.
در این گزارش خاطر نشان شده است شمار بالای تلفات «عمدتا قابل انتساب به خشونت تعمدی علیه خبرنگاران» و نشان دهنده شکست طرح ها برای حفاظت از کارکنان رسانه ها است.
 
براساس این گزارش، در سال 2014، دو سوم خبرنگارانی که کشته شدند، در مناطق جنگی بودند ولی در سال 2015، درست برعکس بود: «دو سوم در کشورهای "آرام" کشته شدند».
کریستوف دولوار دبیر کل گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: ایجاد ساز و کار خاصی برای اجرای حقوق بین الملل در خصوص حفاظت از خبرنگاران، کاملا ضروری است.

فرانسه ،عراق وسوریه،خطرناک ترین مکان ها  

در ادامه این گزارش آمده است کشورهای جنگ زده عراق و سوریه، خطرناک ترین مکان ها در جهان در سال جاری برای خبرنگاران بودند به طوری که تعداد کشته ها در این دو کشور به ترتیب 11 مورد و 10 مورد بود.
 فرانسه نیز جایی بود که هشت خبرنگار در حمله ماه ژانویه (دی 93) افراد مسلح به دفتر یک نشریه، کشته شدند.
در سوریه، شهر حلب در شمال این کشور به عنوان «یک میدان مین» برای خبرنگاران حرفه ای و شهروند خبرنگاران توصیف شده است.
در این گزارش همچنین به هند اشاره شده است جایی که نه خبرنگار از ابتدای سال 2015 به قتل رسیده اند؛ برخی از آنها به علت گزارش جرایم سازمان یافته و ارتباط آن با سیاستمداران و برخی دیگر به علت پوشش استخراج غیرقانونی از معادن.
هند شاهد کشته شدن پنج خبرنگار حین انجام وظیفه و چهار خبرنگار به دلایل نامعلوم بود.
گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: «مرگ آنها، جایگاه هند را به عنوان مرگبارترین کشور در آسیا برای کارکنان رسانه ها، جلوتراز هم پاکستان هم افغانستان، تایید  می کند».
این گزارش همچنین توجه را به 54 خبرنگار جلب کرده است که در پایان سال 2015 در گروگان بودند که 26 تن از آنها در سوریه هستند.
براساس این گزارش، 153 خبرنگار نیز در زندان هستند که از این تعداد، 23 نفر در چین و 22 نفر در مصر زندانی هستند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز