کمالوندی:

تبادل اورانیوم معامله پرسودی بود/ ۲۰۰ تن کیک زرد گرفتیم

۱۳۹۴/۱۰/۰۸ - ۱۶:۱۹:۴۷
کد خبر: ۳۵۴۹۵۴
تبادل اورانیوم معامله پرسودی بود/ ۲۰۰ تن کیک زرد گرفتیم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تبادل اورانیوم غنی‌شده ایران با کیک زرد معامله پرسودی بود که بر ذخایر استراتژیک کشور افزود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بهروز کمالوندی با اشاره به انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه با تاکید بر این‌که این انتقال در حالی صورت گرفت که بر اساس نامه مقام معظم رهبری ایران ابتدا ذخایر کیک زرد را از روسیه دریافت کرد افزود: کم‌تر از 11 تن مواد هسته‌ای غنی شده در ازای بیش از 200 تن کیک زرد تبادل شده است.

او درباره برخی ارقام اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر این که حدود 25 هزار پوند یا به عبارتی 12 و نیم تن مواد هسته‌یی از ایران به روسیه منتقل شده است گفت: متاسفانه برخی کشورها سعی دارند تا با استفاده از مقیاس پوند به بزرگ‌نمایی میزان مواد هسته‌ای منتقل شده بپردازند. اما محاسبه مواد هسته‌ای 3.5 درصد، 20 درصدی و صفحات سوخت نیمه ساخته براساس معیارهای فنی، تجاری و قیمت بین‌المللی مواد هسته‌ای است.

کمالوندی تاکید کرد: نوسانات قیمت اورانیوم در یکی دو ماه اخیر به نفع ایران در این مبادله تمام شد و از این رو نیز معامله پرسودی برای ما بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به میزان ذخایر زیرزمینی اورانیوم خام در ایران، معامله انجام شده را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: اگر می‌خواستیم فقط در ازای مواد هسته‌ای کیک زرد بگیریم حدود 70 تن کیک زرد دریافت می‌کردیم اما ما از ابتدا با این شرط معامله کردیم که در ازای بهای مواد اولیه و روند تبدیل موادی که بر روی سوخت صورت گرفته است کیک زرد دریافت کنیم در حالی که می‌توانستیم معادل آن‌ها پول دریافت کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از اکسید اورانیوم 20 درصد و صفحات سوخت نیمه ساخته به جز سوخت اصلی راکتور تهران نیز بر اساس برجام مبادله شدند که درباره این مواد هسته‌ای نیز محاسبات فنی و تجاری خاص خود صورت گرفته است.

کمالوندی در پاسخ به این پرسش که چرا این سوخت از بوشهر منتقل شده است نه دریای خزر؟ اظهار کرد: این مساله با رعایت نکات ایمنی و درخواست کشور دریافت کننده انجام گرفته است. روس‌ها برای دریافت سوخت از ایران بندر مشخصی را تعیین کردند. در شمال دریای خزر بندری که بتواند کار نقل و انتقال سوخت را انجام دهد نداشتند و فراهم کردن شرایط شش ماه زمان می‌برد. از این رو این انتقال از بوشهر صورت گرفت. کار انتقال مواد هسته‌ای به طور زمینی یا به وسیله کشتی باید انجام شود.

او هم‌چنین خاطرنشان کرد که در فرایند نقل و انتقال بازرسان آژانس به ویژه در مراحل پایانی نظارت داشته‌اند.

به گزارش برنا به نقل از برنا، کمالوندی درباره شروع اقدامات در راکتور اراک نیز اعلام کرد که هنوز کار را شروع نکرده‌ایم اما به‌زودی وارد این فرایند خواهیم شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم‌چنین اظهار کرد که جمع‌آوری سانتریفیوژها در مراحل پایانی کار قرار دارد.

نظر شما