آغاز رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی درآفریقای مرکزی

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۱۴:۳۷:۰۱
کد خبر: ۳۵۵۳۱۲
آغاز رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی درآفریقای مرکزی
واجدان شرایط در جمهوری آفریقای مرکزی روز چهارشنبه با امید پایان بخشیدن به خشونت و درگیری های داخلی در این کشور، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، در این انتخابات ۳۰ نامزد برای کسب سمت ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می کنند و نظر سنجی ها نشان می دهد که از این میان یکی از سه کاندیدای اصلی، پیروز نهایی خواهد بود.

جورج دولوگله، نخست وزیر سابق و مارتن زیگله نیز که پیشتر نخست وزیر بوده و از مخالفان دولت کنونی جمهوری آفریقای مرکزی است دو رقیب اصلی در این انتخابات به شمار می روند. زیگله پس از دولوگله به قدرت رسید.

کریم موکاسا نیز از دیگر کاندیداهای برجسته در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. او پیشتر سمت وزیر خارجه را در اختیار داشته است.

تمام نامزدهای انتخاباتی برای متحد کردن دوباره این کشور متشنج از اختلافات قومی وعده داده اند.

خشونت ها در جمهوری آفریقای مرکزی در پی عزل فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری آفریقای مرکزی در مارس ۲۰۱۳ میلادی به دست ائتلاف عمدتا مسلمان «سلکا» روی داد. پس از او میشل جوتودیا، به عنوان اولین رئیس جمهوری مسلمان در این کشور که اکثریت ساکنان آن مسیحی هستند به قدرت رسید.

جوتودیا پس از منحل کردن سلکاها در ژانویه ۲۰۱۴ میلادی برکنار شد اما حملات علیه مسیحیان اقدامات تلافی جویانه شبه نظامیان «آنتی بالاکا» علیه اقلیت مسلمان را درپی داشت.

با وجود استقرار هزاران نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد و نظامیان فرانسوی در این کشور، همچنان بخش های زیادی از جمهوری آفریقای مرکزی در کنترل شبه نظامیان و گروه های غیردولتی است.

در انتخابات پارلمانی جمهوری آفریقای مرکزی نیز حدود هزار و ۸۰۰ کاندیدا برای ورود به مجلس ملی که ۱۰۵ کرسی دارد، با یکدیگر رقابت می کنند.

نظر شما